Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Stony »

Jeg var forbi Fantask Spilfestival idag. Til dagen havde jeg stukket nogle spil under armen, som jeg havde lovet jeg kunne introducere folk for. Terra Mystica. Tzolkin the Mayan Calendar. Myrmes. Samt et par fillers i form af Würfel Bohnanza, Pickomino og Dominion.

Ud over at introducere regler, fik jeg også selv spillet et par spil.

Jeg tog et par billeder kort efter jeg var dukket op, hvor der allerede var pænt besøgt. Alle bordene var endnu ikke fyldt, men lidt over middag var samtlige borde igang.

Image

Image

Image
Sidst spillet:
Image
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp

Post by zutcorp »

Jeg nød at få prøve nogle af de spil jeg har læst om herinde i dagens arrangement.

Jeg fik prøvet et halvt spil Clash of Cultures, som virkede veldesignet, og jeg fik en ok andenplads.

Så forvildede jeg mig ned til Mik og fik prøve at Bora Bora. Det var spændende, og jeg følte hele tiden jeg var tæt ved at lykkedes. Desværre var de andre nogle tølpere der konstant ødelagde min planer, og jeg endte med at slutte sidst. Men spændende spil, der helt sikkert er røget på købslisten. Stod endda med det i hånden ude i biksen, men lagde det klogeligt fra mig igen. Som lockout truet skolelærer bliver man nødt til liiige at vende kronerne i disse dage.

Til sidst fik jeg prøvet Lords of Waterdeep, som virkede meget som Agricola, som jeg kender godt hjemmefra. Gik ok, selvom en 3die plads ikke var prangende.

På vejen hjem kom jeg alligevel til at købe King of Tokyo til ungerne, og vi fik lige 2 spil her til aften. Og hurra, endelig sejr til mig da mit monster åd mindsteknægtens monster i sidste øjeblik. Han tog dog grusomt hævn i næste spil, hvor han overlegent, besatte og holdt Tokyo i meget af spillet takket været et tidligt panserkort, og noget af hans sædvanlige svineheld.

Men dejlig dag, hvor jeg også fik mødt et par potentielt nye spillevenner :-)
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Been thanked: 4 times

Post by chr88 »

Jeg var også til Fantask Spilfestival i dag. Planen var egentlig at være der kl. 10 sharp, men en vild fest i går gjorde, at jeg først kom derhen lidt over 12... :oops:

Jeg havde tænkt mig at prøve en masse nye spil, men alligevel startede jeg med at prøve et halvt spil Clash of Cultures, da der var en plads ledig der (stort set alle de andre borde var fyldt op på dette tidspunkt). Jeg har prøvet CoC en gang før - og det er altså et vanvittigt godt spil! Det endte med, at jeg vandt en ganske sikker sejr efter de 27 actions. Jeg havde lyst til at spille spillet færdigt, men der var jo også andre, der skulle til, og jeg ville også gerne prøve nogle nye spil, som jo var planen i første omgang.

Derfor satte jeg mig ved et andet bord, hvor Africana kom på banen. Jeg havde hørt det blive kaldt "et avanceret Afrikas Stjerne" og "en slags Ticket to Ride", og jeg kan godt se pointerne med begge dele. Jeg synes egentlig, spillet fungerede ok, men der var måske lige en lidt for stor portion held med til min smag - i hvert fald når vi var 4 spillere, hvilket gjorde det sværere at planlægge frem. Jeg troede, jeg ville ende på en sidsteplads, men jeg endte faktisk med at blive nr. 2 kun ét point efter vinderen. Det er et ok spil, men jeg har så mange andre "light eurogames", og derfor behøver jeg ikke at eje dette.

Til sidst fik jeg prøvet Uchronia. Jeg vidste godt, at det var fra designeren af Glory to Rome, men jeg anede ikke, at spillet var nærmest en tro kopi af GtR! Nuvel, der var selvfølgelig forskelle (primært at man ikke udfører en handling, når en anden spiller gør), og jeg har kun spillet GtR to gange og Uchronia en enkelt, så jeg er slet ikke inde i nuancerne - men førstehåndsindtrykket var, at spillene var meget ens. Jeg kunne rigtig godt lide dette spil og kunne sagtens overveje at købe det, men jeg vil gerne lige prøve Glory to Rome og Uchronia et par gange, før jeg beslutter mig for, om begge er værd at eje. Vi lavede en lille fejl til sidst i udregningen, så jeg i princippet allerede havde vundet tidligere, end spillet sluttede, men uanset resultatet var det en god oplevelse!

Alt i alt var det en rigtig god dag, hvor jeg fik spillet to gode og ét jævnt spil med nogle hyggelige brugere fra GermanGames. Jeg glæder mig meget til at komme igen næste år! :)
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.

Post by BlueSwan »

Har nedtur over at jeg ikke var til spilfestival. Ville vildt gerne have prøvet Tzolkin, Terra Mystica og en masse andet.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

chr88 wrote:Til sidst fik jeg prøvet Uchronia. Jeg vidste godt, at det var fra designeren af Glory to Rome, men jeg anede ikke, at spillet var nærmest en tro kopi af GtR! Nuvel, der var selvfølgelig forskelle (primært at man ikke udfører en handling, når en anden spiller gør), og jeg har kun spillet GtR to gange og Uchronia en enkelt, så jeg er slet ikke inde i nuancerne - men førstehåndsindtrykket var, at spillene var meget ens. Jeg kunne rigtig godt lide dette spil og kunne sagtens overveje at købe det, men jeg vil gerne lige prøve Glory to Rome og Uchronia et par gange, før jeg beslutter mig for, om begge er værd at eje.
Jeg brød mig ikke om den primitive tegneseriestil i den første udgave af GtR, så jeg satte min lid til Uchronia som blev præsenteret på Spiel '11. Og ja, det er det samme spil som blot er blevet streamlinet. Om det så er godt eller skidt skal jeg lade være usagt. For da det blev yderligere forsinket, og GtR i mellemtiden udkom i en ny forbedret udgave købte jeg den i stedet. Og efter en halv test af Ucronia på Spiel '12 fandt jeg ikke at forskellen var stor nok til at eje dem begge. Og iøvrigt kan jeg bedre lide det lidt mere komplicerede spil i GtR.

Så min konklusion må være at man kun behøver det ene, og at det ikke betyder så meget om man køber det ene eller det andet.
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Og så fik jeg iøvrigt spillet et enkelt spil Bora Bora i går, da der hen på eftermiddagen manglede en enkelt deltager. Jeg prøvede at spille tilbagelænet, men endte aligevel med at vinde over hr. Bugge og to andre.

En af de første deltagere vendte tilbage til spillet sidst på dagen efter et afbrudt spil, og så byttede vi simpelthen plads, så han fik prøvet Bora Bora lidt mere, og jeg overtog hans vinderposition i Can't Stop. Det blev til 2 spil imod Maria og Martin Jensen, hvor jeg dog kun vandt det første. Bagefter sluttede Boris (BlackSea) sig til os i 2x Würfel Bohnanza, hvor jeg overlegent vandt det første, og også var pænt på vej til sejr i spil 2, da tiden rendte ud, og Martin havde skaffet sig flest bønnedalere.

Bora Bora - 9/10
Can't Stop - 10/10
Würfel Bohnanza - 8/10
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

I denne uge fik vi langt om længe taget hul på Legends of Andor. For nogle dage siden fik vi spillet en pæn del af første legende til vi måtte afbryde fordi familiens yngste var for træt til at fortsætte. Idag kom det igen på bordet og første legende kunne relativt hurtigt gennemspilles, da første halvdel næsten spiller sig selv og vi hurtigt kunne skøjte hen over den, da vi havde reglerne frisk i hukommelsen. Vi påbegyndte anden legende, som jeg regner med, vi får spillet færdigt senere på dagen. Alt i alt syntes jeg, det fungerer rigtig godt, at man bliver introduceret til reglerne undervejs og kombinationen af pusleri og samarbejde falder i rigtig god jord i vores familie. Så indtil nu er jeg meget begejstret. Der er bestemt ikke tale om et spil for alle, men jeg er rigtig glad for at du, Jens Hoppe, har talt så positivt om det. Ellers tror jeg, vi var gået i en stor bue udenom det. Og så var vi bestemt blevet snydt for noget. Nu glæder jeg mig blot til at familiens yngste kommer hjem fra biografen, så vi kan genoptage det igangværende spil!
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I dag havde jeg et par venner på besøg, og vi nåede igennem en række kendinge. Først kom Alien Frontiers på bordet. Det har jeg ellers 'holdt lidt pause fra', eftersom jeg syntes, at folk tit brugte den samme strategi, men spillet udviklede sig lidt anderledes denne gang, og det var rart at se.

Derefter besluttede vi os for at spille Vegas Showdown, og det var interessant at prøve med tre spillere. Det betød dog også, at der slet ikke var de samme, vilde budkrige som første gang, jeg spillede det (hvor vi var fem personer), så det bliver mere hyggeligt og 'puslespilsagtigt'.

Som rosinen i pølseenden hev vi King of Tokyo frem af gemmerne. Det blev til tre omgange, inden spildagen sluttede.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

... og så nåede vi igennem anden legende i Legends of Andor og det var bare super-hyggeligt. Jeg er meget klar på at komme videre med spillet ... en skam at Helle skal på arbejde de kommende dage, da det ellers kunne have været en fin ferie-beskæftigelse... :(
frouvne, administrator

Image
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Post by digter »

Andrea wrote:I dag havde jeg et par venner på besøg, og vi nåede igennem en række kendinge. Først kom Alien Frontiers på bordet. Det har jeg ellers 'holdt lidt pause fra', eftersom jeg syntes, at folk tit brugte den samme strategi, men spillet udviklede sig lidt anderledes denne gang, og det var rart at se.

Derefter besluttede vi os for at spille Vegas Showdown, og det var interessant at prøve med tre spillere. Det betød dog også, at der slet ikke var de samme, vilde budkrige som første gang, jeg spillede det (hvor vi var fem personer), så det bliver mere hyggeligt og 'puslespilsagtigt'.

Som rosinen i pølseenden hev vi King of Tokyo frem af gemmerne. Det blev til tre omgange, inden spildagen sluttede.
Og nu er jeg virkelig ked af at jeg måtte aflyse. Vil meget gerne prøve Alien Frontiers :( men jeg er da glad for at i alligevel fik spillet :)
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Skobbolop wrote: Og nu er jeg virkelig ked af at jeg måtte aflyse. Vil meget gerne prøve Alien Frontiers :( men jeg er da glad for at i alligevel fik spillet :)
Jeg havde netop fundet spillet frem, fordi jeg havde bemærket, at det var et spil, du gerne ville prøve :)
Men bare rolig - det kan sagtens komme på bordet igen.
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.

Post by BlueSwan »

Prøvede to spil "Hey, That's My Fish" med min 7-årige datter. FEDT spil!
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Lørdag var jeg til Spilfestival, hvor jeg skulle introducere Lords of Watredeep og Ticket to Ride: Heart of Africa.

Det lykkedes mig at sætte gang i 4 Low og 3 T2R: Africa, hvilket nok var lidt midre en forventet, men der var nogle spillere der brugte rimelig lang tid på at få afslutte spillene. En ting har jeg dog lært af oplevelsen, og det var at jeg en anden gang kun vil stå for et enkelt spil. Ud over mine pligtopgaver fik jeg også forklaret regler til Can't Stop en enkelt gang.

Jeg fik selv spillet med i tre spil Lords of Waterdeep, og som den gode regelforklarer lod jeg anturligvis andre spillere vinde alle spillene :( Jeg måtte nøjes med andenpladser.
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Introducerede sønnen til Kamisado i går, nåede 2 spil til 1 point men det var mest for at vise ham mekanikken i spillet og også vise ham selve spillet.

Tror det skal afprøves lidt mere med ham ligesom Pernille også skal læres op til det. Det er simpelt at lære, men kan være svært at mestre og vise regler skal man være obs på.

Men sjovt endelig, at prøve det rigtigt frem for kun på Yucata.
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 543 times
Been thanked: 330 times

Post by Jonezy »

Fik spillet et spil String Railway igår. Det er så absolut ikke et spil, som skal tages alt for alvorligt og som mest af alt bare er en sjov lille filler. Tog også et par billeder:

Spillet nærmer sig afslutningen:
Image

Vores færdige netværk, Rød og Lilla delte sejren med 33 point, Grøn havde 31:
Image

Det store samtale emne. Krydser den røde tråd de andre tråde inde på stationen eller udenfor?
Image
Image
Post Reply