Hvad har du spillet i dag? Oktober 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2009

Post by Frouvne »

Til den ugentlige aften havde Stony medbragt en boks med nyligt hjembragt luft fra de allerhelligste messesale i Essen. Boksen var dog kun delvist fyldt med disse euforiserende dampe, da den ligeledes indeholdt komponenterne til Dungeon Lords. Spillet har et medrivende tema og en stor portion tilfældigheder og på den front en del ting til fælles med designerens tidligere spil Galaxy Trucker. Jeg var ikke begrænset for Galaxy Trucker og Dungeon Lords har ligeledes en del elementer, jeg nok normalt ikke ville kunne lide, men spillet formår at forføre mig Om betagelsen vil holde ved jeg ikke, jeg tillader mig i hvert tilfælde at undre mig over at de første karaktergivninger har været så venligt stemt overfor spillet for spillet vil givetvis blive spillet en del, men jeg har svært ved at forestille mig et scenarie hvor det ikke langsomt men sikkert vil glide nedad Boardgamegeeks rangliste. Men det gør vel heller ikke noget, hvis blot vi bliver godt underholdt i en periode af Dungeon Lords - og det tror jeg, at vi vil. Der skal barberes en stor procentdel af spilletiden, men det vil også ske, hvis det kommer på bordet et par gange. Holder det også som to og tre-spillers spil, så vil det givetvis komme på bordet for det vil med sit tema og sin overkommelige tyngde der dog alligevel levner mange valg appellere bredt. God fornøjelse! Image
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

I går lagde Andrea hus til en virkelig hyggelig spilleaften (inkl. godt med edderkopper, småkryb og gusten dessert). Vi startede med et spil Mall of Horror, og det er altid en fornøjelse.

Dernæst stod den på Battlestar Galactica, inkl Pegasus-udvidelsen. Det var mit første forsøg med udvidelsen, og det er helt sikkert én, der skal hjem til samlingen. Den ene skjulte cylon - der i øvrigt var admiral - afslørede sig selv efter en del mistanke, og de sørgelige, hårdt pressede rester af menneskeheden formåede at kæmpe sig frem til New Caprica. Desværre var admiraltitlen gået videre til undertegnede, der sør'me også var cylon, så jeg benyttede den første og bedste lejlighed til at sende Galactica afsted i utide og efterlade alle de dumme mennesker. Hæhæhæhæ!

Et rigtig godt spil med en ditto udvidelse. Dog nok lidt for langt med 6 spillere. 4 eller 5 virker mere tilforladeligt.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jamen tak for besøget :)

Jeg har sjovt nok spillet de samme spil som Gunness... Pegasus-udvidelsen havde vi jo dårligt nået at få ind af døren, men Jens havde læst regler, lige inden gæsterne kom, så det var jo oplagt at smide det på bordet, selvom det ikke helt passede ind i Halloween-temaet. Det er helt sikkert spændende med de nye kort og muligheder, og løsningen med den åbne - og temmelig uforudsigelige - cylon er også sjovere end det gamle sympatisørkort. Der er dog en del nye ting at holde styr på, og jeg var lidt død i sværen i går, så jeg tror hellere, jeg må spille det en gang eller to mere, før jeg for alvor vil udtale mig om, hvad jeg synes om udvidelsen.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I går fjerende jeg 16x1 meter bambus, et valnøddetræ, en samling hasselnød og diverse ander småting mellem os og naboen. Heldigvis var jeg ikke ene om det, og vi havde en minigraver til rådighed.

Men det betød at jeg og Eik fejrede det ved at spise sammen, og spille et enkelt spil Memoir'44. Vi blev enige om at afprøve Breakthrough to Gembloux, som er det scenarie der følger med i deres Campaign Bag. Det var første gang vi skulle spille et breakthrough scenarie, men heldigvis var man jo fri for at finde brikker frem, da det hele er fortrykt på kortet.

Men desværer for de brave franskmænd, så var de oppe mod en mere end heldig tysker. Specielt når det angår kortene. Eik fik 5 assault kort (angrib med alle enheder i en sektor), hvor jeg fik 1. Derudover fik han masser af attack kort (angrib med 3 enheder), hvor jeg fik probe kort (angrib med 2 enheder). Men det var et godt spil, og på terningsiden var der til gengæld ikke de store uretfærdigheder.

Alt i alt fik jeg 8 point, medens Eik fik 15 point. At jeg overhovedet fik så mange point ser jeg som en halv sejr.

Jeg glæder mig dog til at skulle spille det som tysker en anden dag.

Lars
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jens og jeg modtog jo en solid pakke nye spil i går, og i dag blev vi 'desværre' nødt til at afprøve et af dem. Det blev Stronghold, og allerede inden spilstart blev der mumlet noget om, at regelhæftet ikke var specielt læsevenligt. Spillet tog kun halvt så lang tid, som spilæsken antydede, men vi fandt bagefter ud af, at der var et par regler, der skulle forstås anderledes, og som derfor ville have gjort spillet længere. Overordnet set var førstehåndsindtrykket positivt, selvom spillede stoppede for hurtigt - men nu hvor vi har tjekket nogle ting på BGG, så er der nogle ting, vi skal gøre og huske, næste gang vi spiller det.

Bestemt et interessant spil - men svært at vurdere ordentligt, når første spilgang var præget af flere regelfejl og misforståelser.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Andrea wrote:Jens og jeg modtog jo en solid pakke nye spil i går, og i dag blev vi 'desværre' nødt til at afprøve et af dem. Det blev Stronghold [...]
:D Det må være et af tidens populære spil, for det kom også på bordet i Hellerup til aften. Først skulle vi dog lige igennem et par andre. Anledningen var, at Stony kom på besøg med poserne fulde af spil hjembragt fra Essen. Vi startede med Day & Night og det var da i princippet et ganske interessant spil. I praksis syntes jeg måske ikke det fungerede nær så godt... måske kom jeg blot lidt skævt ind på det, men jeg tror ikke, jeg behøver at prøve det igen.

Herefter stod den på Power Grid - Factory Manager og det er anderledes ligetil og samtidig med rigeligt med interessante beslutninger til at jeg med glæde vil kaste mig over det ved en anden lejlighed. Med kun to spillere virkede det som om, det med held kunne have været trukket over endnu et par runder, så vi virkelig kunne have fået udnyttet vores fabrikker og så var der endvidere mulighed for at regne lige lovlig meget på, hvad der var de optimale løsninger i sidste runde. Men alt i alt et rigtig interessant spil, der på ingen måde har ligheder med Power Grid - og det kan man jo så glædes over eller tage som en advarsel alt efter temperament.

Så kom Stronghold på bordet og i vidt omfang var vi nødt til at læse reglerne sideløbende. Vores spil kunne bestemt ikke holdes indenfor den normerede tid og det på trods af at mine forsvarsværker kollapsede cirka halvvejs i spillet, der derfor endte i utide. Jeg syntes umiddelbart der var mange ting at holde rede på, men i bund og grund er der tale om et meget tysk spil, så kompleksiteten skulle absolut være til at håndtere inden for endnu et spil eller to. Spillet gav mig et meget fint førstehåndsindtryk.

Vi sluttede aftenen af med et spil Ghost Stories med udvidelsen Ghost Stories: White Moon. Udvidelsen gør spillet lettere at vinde men der bliver naturligvis også en del nye elementer at holde øje med. For første gang var jeg med til at hive en sejr i land og det med kun et kort tilbage i bunken. Det var selvfølgelig rart endelig at opleve men jeg er nu ikke så overbevist om, at udvidelsen gør spillet mere interessant i mine øjne. På den ene side kommer sværhedsgraden ned på et acceptabelt niveau men på den anden side bliver det til en endnu mere rodet affære end det var i forvejen.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Lørdag var vi på besøg hos nogle venner, og i løbet af eftermiddagen og aftenen fik jeg spillet 2 spil Zwergen Ziehen og 3 spil Set. Om aftenen spillede de 6 voksne Colosseum, men den hjemmelavede 6. spiller fra BGG. Ulempen ved at spille 6 spillere, er at spiltiden stiger dramatisk. Normalt kan Colosseum spilles på 1 time for 3 spiller, 1½ timer for 4 spillere og 2 timer for 5 spillere. Efter to timer var vi nået gennem runde 3 og blev enige om at slutte efter runde 4, hvilket gjorde spillet ret anderledes. Jeg kan dog ikke klage, for jeg formåede at score 66 point, som var aftenens højeste.

Lars
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Ark Nova
Has thanked: 268 times
Been thanked: 105 times

Post by Taibi »

Jeg må vist hellere få opdateret her, selvom vi snart er halvvejs igennem november... :D

Mandag d. 19. blev det til 2x Odin's Ravens - underholdende spil for 2. Vi fulgte stærkt op dagen efter med African Park og Jet Set. Aton og Jambo med udvidelsen (den 1.) kom på bordet om onsdagen. Det var dejligt at få det spillet igen... altid underholdende.

Torsdag/ fredag var konen sengeliggende, så jeg underholdte mig selv med 3x Ghost Stories, uden det store held - omend det blev bedre.

Søndag var konen oppe at stå igen og det blev til en flot sejr i Ghost Stories - på Initiate level - men stadig... :) Det blev fuldt op af et spil Traders of Genoa. Spændende spil, men nok bedre med flere end 2!

Mandag d. 26. tog vi Ghost Stories til et højere niveau... Normal. Vi fik smæk i det første spil - kunne have vundet det andet - men gik efter de høje points og blev snydt. :)

På månedens sidste dag fik vi afprøvet Kogge - rigtig spændende spil - og fungerede fint med 2 - og så blev det til endnu et spil Jet Set - en familie favorit for tiden. :)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Faerun
25+ indlæg
25+ indlæg

Post by Faerun »

I går jeg har spillet Krakow 1325 AD fra Geode Games.
Vi var med 4 spiller, og det var rigtig sjovt! Det er en teamspil, men der er kun 1 vinder. Jeg vil gerne spille igen!
Sidst spillet:

Image
Post Reply