King of Chicago?
Re: King of Chicago?
Har har købt det, kigget alle delene igennem. Tæller det?Marcussen wrote:Hvad synes i så? Nogen der har prøvet det?
Jeg må se om der ikke er nogle der er med på at spille det engang

- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 190 times
Jeg har kun prøvet det én gang på Viking-con, men det var en glimrende oplevelse.
Det er et seriøst mafiaspil med lækkert, stemningsfuldt layout. Man kan blandt andet gå efter at få flest barer (der er forskellige bartyper), tage på hemmelige missioner eller nakke de andres gangstere.
Der var dog en bestemt type kort, jeg savnede flere af i kortdækket (nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvilken – var det missionskortene?), og så var kampene alt for korte og heldbaserede, når man angreb andres gangstere.
Et par af de andre, jeg spillede det sammen med, var ikke så begejstrede for, at antallet af move blev afgjort ved terningeslag, fordi man kunne være ret uheldig flere slag i træk.
Alt i alt synes jeg, at det er et spil, der har potentiale, og de ting, jeg er mere kritisk over for, kan i de fleste tilfælde løses af en house-rule eller to.
Det er et seriøst mafiaspil med lækkert, stemningsfuldt layout. Man kan blandt andet gå efter at få flest barer (der er forskellige bartyper), tage på hemmelige missioner eller nakke de andres gangstere.
Der var dog en bestemt type kort, jeg savnede flere af i kortdækket (nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvilken – var det missionskortene?), og så var kampene alt for korte og heldbaserede, når man angreb andres gangstere.
Et par af de andre, jeg spillede det sammen med, var ikke så begejstrede for, at antallet af move blev afgjort ved terningeslag, fordi man kunne være ret uheldig flere slag i træk.
Alt i alt synes jeg, at det er et spil, der har potentiale, og de ting, jeg er mere kritisk over for, kan i de fleste tilfælde løses af en house-rule eller to.
- Stony
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 120 times
Jeg har læst lidt om det. Primært folk der f.eks. har prøvet det i Essen, og de er overordnet set kritiske. Terningerne har en stor inflydelse, og hvis en spiller har held med sine terninger, og de andre ikke har, vil han/hun kunne feje bordet med modstanderne. Det giver en ret stor held-faktor i spillet. Der er blevet foreslået nogle måder til at reparere skaden på, som f.eks. at alle spillere får et sæt kort, og så kan man vælge hvilket man vil spille. Og til sidst vil du så have brugt dem, og i gennemsnit haft de samme "slag" som dine modstandere.
Jeg tror det er lidt ligesom Monsters Menacing America. Det er et af de spil, hvor det er rejsen til målet man skal nyde. Spillet i sig selv, rummer desværre for meget held. I det lys har jeg valgt at gå en stor bue udenom det. Men det er jo - som så meget andet - et spørgsmål om personlige præferencer.
Jeg tror det er lidt ligesom Monsters Menacing America. Det er et af de spil, hvor det er rejsen til målet man skal nyde. Spillet i sig selv, rummer desværre for meget held. I det lys har jeg valgt at gå en stor bue udenom det. Men det er jo - som så meget andet - et spørgsmål om personlige præferencer.
Ok... Ja, jeg har også læst de rapporter og snakket med Mik Svellov som heller ikke just kunne lide det. Det var derfor jeg var nysgærrig efter hvad folk synes om det nu - men det lader ikke til så mange herinde har det?
Mht. terninger og held er det jo ikke i sig selv noget jeg hader (se bare på mit piratspil). Men det er klart at det kan tage overhånd!
Mht. terninger og held er det jo ikke i sig selv noget jeg hader (se bare på mit piratspil). Men det er klart at det kan tage overhånd!
Istedet for at man kan vælge hvilket slag man vil slå, ville det måske være en ide med sådan nogle decks man kan købe hvor der er f.eks. 120kort, med tallene 1-6, som man så blander. Så får alle de samme slag. Men i forskellig rækkefølge.Stony wrote:Jeg har læst lidt om det. Primært folk der f.eks. har prøvet det i Essen, og de er overordnet set kritiske. Terningerne har en stor inflydelse, og hvis en spiller har held med sine terninger, og de andre ikke har, vil han/hun kunne feje bordet med modstanderne. Det giver en ret stor held-faktor i spillet. Der er blevet foreslået nogle måder til at reparere skaden på, som f.eks. at alle spillere får et sæt kort, og så kan man vælge hvilket man vil spille. Og til sidst vil du så have brugt dem, og i gennemsnit haft de samme "slag" som dine modstandere.
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 190 times
Arh, den sammenligning er lidt for hård over for King of ChicagoJeg tror det er lidt ligesom Monsters Menacing America. Det er et af de spil, hvor det er rejsen til målet man skal nyde. Spillet i sig selv, rummer desværre for meget held. I det lys har jeg valgt at gå en stor bue udenom det. Men det er jo - som så meget andet - et spørgsmål om personlige præferencer.

Men det er ganske rigtigt, at terningerne har stor indflydelse, og hvor jeg godt kan leve med det under move, så var det generende under kamp (det kan man så udbedre ved at lave sin egen regel på det område). Kan man trække noget af heldfaktoren ud af spillet, så er det som sagt et udmærket spil.
Tina var også med til at spille det den dag, så det kan være, at hun også vil smide en kommentar her… (?)Ok... Ja, jeg har også læst de rapporter og snakket med Mik Svellov som heller ikke just kunne lide det. Det var derfor jeg var nysgærrig efter hvad folk synes om det nu - men det lader ikke til så mange herinde har det?
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 635 times
- Been thanked: 933 times
Problemet med denne løsning er vel, at vi ideelt set så skal have hver sin stak kort; alternativt mindskes min chance for at være heldig, hvis du har været heldig tre gange i træk.qute wrote:Istedet for at man kan vælge hvilket slag man vil slå, ville det måske være en ide med sådan nogle decks man kan købe hvor der er f.eks. 120kort, med tallene 1-6, som man så blander. Så får alle de samme slag. Men i forskellig rækkefølge.Stony wrote:Jeg har læst lidt om det. Primært folk der f.eks. har prøvet det i Essen, og de er overordnet set kritiske. Terningerne har en stor inflydelse, og hvis en spiller har held med sine terninger, og de andre ikke har, vil han/hun kunne feje bordet med modstanderne. Det giver en ret stor held-faktor i spillet. Der er blevet foreslået nogle måder til at reparere skaden på, som f.eks. at alle spillere får et sæt kort, og så kan man vælge hvilket man vil spille. Og til sidst vil du så have brugt dem, og i gennemsnit haft de samme "slag" som dine modstandere.

frouvne, administrator

Ha ha, ja jeg mente en stak til hver. Ellers ville en spillers held ligefrem betyder at modspilleren fik UHELD!Marcussen wrote:Jeg tror også han mente et dæk hver? Ellers har det ike rigtig nogen funktion nej.
Det var ikke lige planen

Som eksperiment kunne det være meget sjovt med sådan et deck. Nogen der ved hvor man kan købe et(måske 2).
Evt. kunne jeg købe et par kort spil og skrive tal på dem.
-
- 1000+ indlæg