King of Chicago?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg

King of Chicago?

Post by Marcussen »

Hvad synes i så? Nogen der har prøvet det?
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Re: King of Chicago?

Post by qute »

Marcussen wrote:Hvad synes i så? Nogen der har prøvet det?
Har har købt det, kigget alle delene igennem. Tæller det?

Jeg må se om der ikke er nogle der er med på at spille det engang :D
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 189 times
Been thanked: 190 times

Post by Andrea »

Jeg har kun prøvet det én gang på Viking-con, men det var en glimrende oplevelse.

Det er et seriøst mafiaspil med lækkert, stemningsfuldt layout. Man kan blandt andet gå efter at få flest barer (der er forskellige bartyper), tage på hemmelige missioner eller nakke de andres gangstere.

Der var dog en bestemt type kort, jeg savnede flere af i kortdækket (nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvilken – var det missionskortene?), og så var kampene alt for korte og heldbaserede, når man angreb andres gangstere.

Et par af de andre, jeg spillede det sammen med, var ikke så begejstrede for, at antallet af move blev afgjort ved terningeslag, fordi man kunne være ret uheldig flere slag i træk.

Alt i alt synes jeg, at det er et spil, der har potentiale, og de ting, jeg er mere kritisk over for, kan i de fleste tilfælde løses af en house-rule eller to.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Jeg har læst lidt om det. Primært folk der f.eks. har prøvet det i Essen, og de er overordnet set kritiske. Terningerne har en stor inflydelse, og hvis en spiller har held med sine terninger, og de andre ikke har, vil han/hun kunne feje bordet med modstanderne. Det giver en ret stor held-faktor i spillet. Der er blevet foreslået nogle måder til at reparere skaden på, som f.eks. at alle spillere får et sæt kort, og så kan man vælge hvilket man vil spille. Og til sidst vil du så have brugt dem, og i gennemsnit haft de samme "slag" som dine modstandere.

Jeg tror det er lidt ligesom Monsters Menacing America. Det er et af de spil, hvor det er rejsen til målet man skal nyde. Spillet i sig selv, rummer desværre for meget held. I det lys har jeg valgt at gå en stor bue udenom det. Men det er jo - som så meget andet - et spørgsmål om personlige præferencer.
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Marcussen »

Ok... Ja, jeg har også læst de rapporter og snakket med Mik Svellov som heller ikke just kunne lide det. Det var derfor jeg var nysgærrig efter hvad folk synes om det nu - men det lader ikke til så mange herinde har det?

Mht. terninger og held er det jo ikke i sig selv noget jeg hader (se bare på mit piratspil). Men det er klart at det kan tage overhånd!
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Stony wrote:Jeg har læst lidt om det. Primært folk der f.eks. har prøvet det i Essen, og de er overordnet set kritiske. Terningerne har en stor inflydelse, og hvis en spiller har held med sine terninger, og de andre ikke har, vil han/hun kunne feje bordet med modstanderne. Det giver en ret stor held-faktor i spillet. Der er blevet foreslået nogle måder til at reparere skaden på, som f.eks. at alle spillere får et sæt kort, og så kan man vælge hvilket man vil spille. Og til sidst vil du så have brugt dem, og i gennemsnit haft de samme "slag" som dine modstandere.
Istedet for at man kan vælge hvilket slag man vil slå, ville det måske være en ide med sådan nogle decks man kan købe hvor der er f.eks. 120kort, med tallene 1-6, som man så blander. Så får alle de samme slag. Men i forskellig rækkefølge.
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Marcussen »

Ja eller at man kunne flytte 2+1d4 eller sådan noget.

Det er jo til at løse. Men lidt sært at det er nødvendigt - altså at der er lavet sådan fra start af.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 189 times
Been thanked: 190 times

Post by Andrea »

Jeg tror det er lidt ligesom Monsters Menacing America. Det er et af de spil, hvor det er rejsen til målet man skal nyde. Spillet i sig selv, rummer desværre for meget held. I det lys har jeg valgt at gå en stor bue udenom det. Men det er jo - som så meget andet - et spørgsmål om personlige præferencer.
Arh, den sammenligning er lidt for hård over for King of Chicago :) (Monsters Menace America er væsentlig mere simpelt og useriøst).

Men det er ganske rigtigt, at terningerne har stor indflydelse, og hvor jeg godt kan leve med det under move, så var det generende under kamp (det kan man så udbedre ved at lave sin egen regel på det område). Kan man trække noget af heldfaktoren ud af spillet, så er det som sagt et udmærket spil.
Ok... Ja, jeg har også læst de rapporter og snakket med Mik Svellov som heller ikke just kunne lide det. Det var derfor jeg var nysgærrig efter hvad folk synes om det nu - men det lader ikke til så mange herinde har det?
Tina var også med til at spille det den dag, så det kan være, at hun også vil smide en kommentar her… (?)
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Marcussen »

Som sagt har jeg ingen problemer med held i spil, og heller ikke i kampe - terninger vil altid kunne give nogle vilde resultarer - c'est la vie - for mig betyder terninger også spædning.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 635 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

qute wrote:
Stony wrote:Jeg har læst lidt om det. Primært folk der f.eks. har prøvet det i Essen, og de er overordnet set kritiske. Terningerne har en stor inflydelse, og hvis en spiller har held med sine terninger, og de andre ikke har, vil han/hun kunne feje bordet med modstanderne. Det giver en ret stor held-faktor i spillet. Der er blevet foreslået nogle måder til at reparere skaden på, som f.eks. at alle spillere får et sæt kort, og så kan man vælge hvilket man vil spille. Og til sidst vil du så have brugt dem, og i gennemsnit haft de samme "slag" som dine modstandere.
Istedet for at man kan vælge hvilket slag man vil slå, ville det måske være en ide med sådan nogle decks man kan købe hvor der er f.eks. 120kort, med tallene 1-6, som man så blander. Så får alle de samme slag. Men i forskellig rækkefølge.
Problemet med denne løsning er vel, at vi ideelt set så skal have hver sin stak kort; alternativt mindskes min chance for at være heldig, hvis du har været heldig tre gange i træk. :(
frouvne, administrator

Image
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Marcussen »

Jeg tror også han mente et dæk hver? Ellers har det ike rigtig nogen funktion nej.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Så får alle de samme slag. Ja, det kunne tyde på, at det var det han mente! Jeg prøver at læse indenad næste gang... :oops:
frouvne, administrator

Image
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Marcussen wrote:Jeg tror også han mente et dæk hver? Ellers har det ike rigtig nogen funktion nej.
Ha ha, ja jeg mente en stak til hver. Ellers ville en spillers held ligefrem betyder at modspilleren fik UHELD!

Det var ikke lige planen :D

Som eksperiment kunne det være meget sjovt med sådan et deck. Nogen der ved hvor man kan købe et(måske 2).

Evt. kunne jeg købe et par kort spil og skrive tal på dem.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

qute wrote: Evt. kunne jeg købe et par kort spil og skrive tal på dem.
Du ved godt at der faktisk er tal på rigtig mange af dem? :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Sticheln har kort i seks kulører med tallene 0 til 20. Det kunne sikkert dække dit behov i de fleste sammenhænge.
frouvne, administrator

Image
Post Reply