Alhambra – 6/4-07

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14646
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 463 times
Been thanked: 665 times
Contact:

Alhambra – 6/4-07

Post by Frouvne »

Dirk Henns spil Alhambra er et af de spil, jeg hurtigt fik læst reglerne til og som jeg tænkte, at her gemmer der sig et godt spil. Nu fik jeg så aldrig lige spillet det, så kom der en række udvidelser og han genudgav tidligere udgivne spil med nye titler, der indeholdt noget med Alhambra. En detalje der godt kan få sådan en som mig til at tænke, at nu skal der spindes guld på at spillet modtog Spiel des Jahres 2003. Og det er vel også en nærliggende tanke! :wink:

På det seneste er spillet dukket op i flere kommentarer her på dette forum. Og det omtales som et godt to-spillers spil... så måske er det på tide, at få set lidt nærmere på det!? :D


Links:
Alhambra på Boardgamegeek
Beskrivelse af Alhambra her på siden
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9189
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jeg har prøvet det er par gange. Selv om det er ved at være længe siden.

Ja, spillet gør sig fint som to-spiller spil. Men hvis jeg husker ret, så vil spillet ikke tage skade af, at man ikke kun spiller mod een modstander, men to. Det gør spillet liiiiige knapt så kontrolleret, uden at introducere alt for meget kaos. Hvis man omvendt spiller med ligeså mange som man kan, føler man at man ikke har ret meget at skulle have sagt. Lidt ligesom Carcassonne. Men hvor jeg synes Carcassonne er bedst med kun to spillere, synes jeg at Alhambra er helt på toppen med tre.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3958
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 140 times
Been thanked: 134 times

Post by Andrea »

Stony wrote: Ja, spillet gør sig fint som to-spiller spil. Men hvis jeg husker ret, så vil spillet ikke tage skade af, at man ikke kun spiller mod een modstander, men to. Det gør spillet liiiiige knapt så kontrolleret, uden at introducere alt for meget kaos. Hvis man omvendt spiller med ligeså mange som man kan, føler man at man ikke har ret meget at skulle have sagt. Lidt ligesom Carcassonne. Men hvor jeg synes Carcassonne er bedst med kun to spillere, synes jeg at Alhambra er helt på toppen med tre.
Det er jeg helt enig i. Tospiller-versionen er ganske fin, men jeg kan bedst lide det, når man spiller tre personer, eftersom det tilføjer en god portion kaosfaktor - uden at det bliver for random. Med fire spillere er det også fint, men jeg vil ikke anbefale det til fem eller seks spillere - så bliver det alt for tilfældigt.

Jeg overvejer, om jeg skal prøve det med en udvidelse eller to på et tidspunkt, men det er ikke noget, der haster.
Post Reply