Mandag lidt småting i form af
Modern Art,
Love Letter og
Heckmeck med kone, datter og dennes kammerat. Kammeraten er ikke så vant til at spille, så det er sjovt at udsætte ham for diverse klassikere. Vi spillede også Ra med ham for nyligt, men Modern Art er altså noget helt særligt. Jeg elsker det øjeblik, hvor spillet for alvor klikker for nye deltagere, og de opdager, hvordan man kan manipulere med årets "best sellers" og indgå løse alliancer med de andre spillere.
I går startede jeg med et par gange
Hive med min søn og tog derefter til en kammerat, hvor vi lagde blødt ud med
Tides of Time på hans terrasse. Derefter stod den på den nye, pimpede udgave af
Castles of Burgundy. Et spil, jeg trods dets popularitet kun har prøvet en gang og havde lidt en "Nå ja, det var da meget sjovt"-oplevelse uden at det gjorde noget kæmpe indtryk.
Men ok, en #17 position på BGG, en halv million udvidelser, genudgivelser og varianter må jo betyde noget.
Her ved andet spil kan jeg sagtens se en del af charmen ved spillet - hey, terninger er jo altid sjove - og de mange forskellige muligheder man har. Det er tight, reglerne er intuitive, og gameplay'et flyder let. Temaet er stadig lige så kedsommeligt som andet af denne type. Jeg synes jeg har bygget min andel af middelalderbyer efterhånden. Og der er ikke så meget følelse af at bygge noget *op*, som jeg kunne ønske mig.
Vi spillede med en
Vineyard-udvidelse, som fungerede fint, men næsten trak opmærksomheden for meget væk fra grundspillet.
No matter, det interessante er selvfølgelig produktionen af den nye Special Edition. Awaken Realms har været inde over, hvilket betyder langt flottere komponenter, tonsvis af plastic og en æske der er 2-3 gange så stor som den gamle. Det er superlækkert og har virkelig
table presence. Min kammerat havde medkøbt en akryl-opgradering, der bestemt var flot og dejligt taktil, men også havde hevet prisen op på næsten 1300 kroner. Dog var han ikke faldet for tilkøb af 3D-tiles, der må være pæne men super-bøvlede at håndtere i en spilsituation, og også lige have smidt yderligere 800 kroner oven i slutbeløbet.
Det var fedt at prøve, men jeg tror, at pris og plads ville irritere mig for meget. Men for CoB-fans må det være lige til at savle over.