Selvom der ikke direkte opfordres til en kanon her, vil jeg alligevel gerne tage faklen op igen - da ideen er god.
EDIT: Det bliver der så, læste ikke topic godt nok
Problemet med en kanon er vel netop, hvem den henvender sig til, og hvilken funktion den skal have. Hvad er det man vil opnå med en kanon, er det kultur-bevarende, kultur-indførende eller er det top-of-the-pops? Ingen tvivl om at "vredens dag" næppe er Top of the pops, men det er tilgengæld kultur-indførende.
Vores danske kulturkanon beskrives på wikipedia således:
Kulturkanonen er en liste med 108 kunstværker, som man fra officielt hold finder essentielle i den danske kulturarv.
Hvis det er essentielle spil i den samlede "kulturarv" af spil, skal man faktisk hen imod skak og Magic The Gathering - spil der er "klassisk" (hvad man så end kan lægge i et sådan difust ord) i struktur og opbygning, og alligevel nyskabende da de blev introduceret. Det "triste" ved en sådan kanon indenfor spil er, at det højst sandsynligt vil eliminere mange af slut-produkterne af mange års spil-udvikling (og miljø).
Problemet med at introducere kategorier i en evt. spilkanon er vel ligeledes, at vi derved erkender en ikke-linær udvikling af spilmiljøet. Genrer må(/kan?) forventes at opstå på basis af andre allerede etablerede genrer, i den forstand, at de ikke opstår uafhængigt af hinanden, men som en subgenre til spil - i modsætning til kultur, hvor målet ikke er det samlede begreb "kultur" men "kultur" er blevet samle-begrebet.
Som sådan kan man altså se forskellen mellem ordet "kultur", der er samle-begreb for flere aktiver, i forhold til "spil", hvorfra et begreb udspringer i flere aktiver.
Så, i alt det ovenstående vrøvl: hvad vil pointen med en evt. kanon være? Og uanset hvad, må man føst dekonstruere de spil-typer der findes, finde deres oprindelse, og derefter evt. vælge herfra af spil der faktisk har gjort en forskel. F.eks. Memoir'44 giver BattleCry der giver.. ? og Fjorde giver Carcassonne der giver .. Domino?
Det ville være en super interessant debat
*Beklager: dette indlæg er skrevet under indflydelse af Kirsten Ketjser - The Bridge*