Eurogames - hvilke skalerer godt for min. fire spillere

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Eurogames - hvilke skalerer godt for min. fire spillere

Post by Andrea »

Jeg har bemærket, at flere eurogames med auktionselementer har en tendens til at skalere dårligt - eller rettere blive ret kaotiske, så snart spillerantallet er mere end tre.

Derfor - hvilke eurogames kan anbefales, hvis der skal være min. fire spillere med? (det behøver ikke nødvendigvis at være spil med auktion i, men det må gerne :))

(Jeg kan så selv tilføje Caylus, der fungerede fint med fem spillere)
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Mine umiddelbare forslag:

The Princes of Florence : Glimrende spil med et godt inbygget auktionselement, som dog ikke fylder hele spillet. De gange jeg har spillet det med 4 har det fungeret rigtig godt. Derimod synes jeg ikke rigtig det fungerer med 3 spillere

Modern Art : Ja her er det jo den rene vare. Et helskabt auktionsspil, men jeg synes det er super sjovt. Og det fungerer glimrende med 4 spillere. Har ikke prøvet med 5.

Goa : Må nok indrømme at jeg kun har prøvet det en enkelt gang og kun med 3 spillere så i princippet bør jeg vel ikke udtale mig :?
Men der indgår auktioner i spillet, og mit indtryk var meget positivt! Jeg kan af gode grunde ikke sige om det fungerer godt med 4 spillere, men mit gæt er, at 4 spillere er det optimale.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Kanzler wrote: Goa : Må nok indrømme at jeg kun har prøvet det en enkelt gang og kun med 3 spillere så i princippet bør jeg vel ikke udtale mig :?
Men der indgår auktioner i spillet, og mit indtryk var meget positivt! Jeg kan af gode grunde ikke sige om det fungerer godt med 4 spillere, men mit gæt er, at 4 spillere er det optimale.
Goa har jeg prøvet en enkelt gang og med fire spillere. Det fungerede topdollar! :) Men desværre går det kun op til fire spillere.
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Andrea wrote:
Kanzler wrote: Goa : Må nok indrømme at jeg kun har prøvet det en enkelt gang og kun med 3 spillere så i princippet bør jeg vel ikke udtale mig :?
Goa har jeg prøvet en enkelt gang og med fire spillere. Det fungerede topdollar! :) Men desværre går det kun op til fire spillere.
Ja det er rigtigt. De to andre spil kan til gengæld spilles med 5, selvom jeg endnu ikke har prøvet det.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 716 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Det er næppe noget særligt originalt forslag, men jeg har spillet Puerto Rico en hel del gange med fem spillere, og det fungerer ganske fortrinligt. Nogen mener, at spiller bliver for langt; det synes jeg ikke er noget problem.

Vinci er også glimrende med fem spillere - jeg har ikke prøvet det med seks.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Euros med auktionselementer, hvor man kan være 5 spillere, og som jeg godt kan lide (dvs. har ratet 8 eller mere): :)

Amun-Re
Ra
Princes of Florence
El Grande
Taj Mahal
Modern Art
Pizarro & Co.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

That's it!

Nu bliver jeg:

1. Nødt til at prøve Modern Art. Jeg synes godt nok, at konceptet er en anelse sært, men nu har folk skamrost det så meget på dette forum, at jeg er blevet for nysgerrig!

2. Nødt til at få fingrene i Princes of Florence. Det lyder som et interessant spil.

Vinci er et godt spil - jeg må snart få taget mig sammen til at spille det igen :)
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Andrea wrote:That's it!

Nu bliver jeg:

1. Nødt til at prøve Modern Art. Jeg synes godt nok, at konceptet er en anelse sært, men nu har folk skamrost det så meget på dette forum, at jeg er blevet for nysgerrig!
Det lyder DØD kedeligt når man forklarer det :D
Men når folk først kommer igang er der ingen som keder sig.
Det er ihvertfald min erfaring efter 2 gange hvor jeg har præsenteret det overfor folk.
Image
Post Reply