Rome vs Carthage

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Aermord
25+ indlæg
25+ indlæg

Rome vs Carthage

Post by Aermord »

Har germangames.dk planer om at bestille eksemplarer af 'Hannibal: Rome vs. Carthage' hjem nu når spillet bliver produceret igen?

Hvis ja, så vil jeg gerne lægge billet ind.

Hvis der er nogen af jer der har spillet det, så kunne det være hyggeligt at få en lille anmeldelse her. :)
/Aermord

I do not love the bright sword for its sharpness, nor the arrow for its swiftness, nor the warrior for his glory. I love only that which they defend. -- Faramir (J.R.R. Tolkien)
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Endnu har jeg ikke kendskab til, at nogen af de distributører, vi gør brug af, får spillet hjem. Så enten må du væbne dig med tålmodighed eller skynde dig at sikre et eksemplar fra en anden spil-pusher! :wink:
frouvne, administrator

Image
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Jeg har forudbestilt det, så når det kommer (sent juli/august) og det er blevet spillet skal jeg nok prøve at sige et eller andet. Men jeg ville være meget overrasket, hvis der ikke var en eller to, der havde det originale (hvem har mon 100'er af spil her på siten?), og som kunne fortælle noget mere om det.
Frouvne wrote:Endnu har jeg ikke kendskab til, at nogen af de distributører, vi gør brug af, får spillet hjem. Så enten må du væbne dig med tålmodighed eller skynde dig at sikre et eksemplar fra en anden spil-pusher! :wink:
Jesper Rugård Jensen
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Jesper wrote:Men jeg ville være meget overrasket, hvis der ikke var en eller to, der havde det originale (hvem har mon 100'er af spil her på siten?), og som kunne fortælle noget mere om det.
Mand, jeg føler mig truffet! :)

S'føli har jeg det, det er et super-spil, og da jeg generelt er lidt af en ancients-geek kan det ikke undre at H:RvC er mit yndlings-krigsspil.

Hannibal er det andet "card-driven wargame" der blev udgivet (det første var We the People, et simpelt spil om den Amerikanske Uafhængighedskrig). Skalaen er strategisk - kortet dækker hele det vestlige Middelhavsområde, og hver tur (så vidt jeg husker er der i alt 9 ture) varer ca. 2 år. Kortet er et "point-to-point" kort, med lokationer afbildet på kortet som små cirkler eller firkanter, forbundet med hinanden med streger. De enkelte lokationer/felter er grupperet i provinser.

Militære styrker/hære er ret generisk repræsenteret bare som "strength points". Den eneste skelnen er at Karthago har mulighed for at have enkelte elefant-strength points, for hvilke der gælder et par specialregler. Hver spiller har desuden et antal individuelt ratede ledere, som både giver fordele i kamp, og som er nødvendige for overhovedet at kunne rykke hærene.

Kontrol over provinser er helt centralt i spillet. Man har mulighed for at placere political control markers ("PC markers") i et felt, og har man kontrol over flertallet af felterne i en provins, har man kontrol over hele provinsen.

I starten af hver tur får spillerne forstærkninger. Rom starter i defensiven, men med tiden vil de kunne få mange nye tropper, så Karthago/Hannibal er under tidspres for at få nedkæmpet romerne, inden deres egen hær er slidt ned. Karthago har med Hannibal spillets stærkeste leder, mens Rom må leve med alt fra OK til håbløst inkompetente ledere. For Roms vedkommende har spillet desuden et sindrigt konsul-valgsystem, som sørger for en støt udskiftning af de romerske ledere - hvad enten man vil det eller ej. :) Først når Scipio Africanus ankommer i tur 6, har romerne en permanent supermand på banen - den eneste leder der kan måle sig med Hannibal, faktisk.

I hver tur får begge spillere et antal strategy cards fra en fælles bunke. Hovedparten af turen består dernæst i at spillerne skiftes til at spille et kort, og udføre en handling baseret på dette. Kort fortalt kan et kort enten bruges som et operation card (her bruger man blot det tal der står på kortet) eller som et event card (hvert kort har nemlig også en event tilknyttet). Bruges kortet som operation card, har man valget mellem at bruge det til at placere flere, eller konvertere eksisterende PC markers, eller man kan alternativt bruge det til at aktivere en leder og hans hær.

Rykker en hær ind i et felt hvor en fjendtlig hær befinder sig, resulterer det (ikke overraskende) i kamp. Hertil benyttes et deck af Battle Cards, og hver spiller får udleveret et antal som blandt andet afspejler størrelsen af hans hær og kvaliteten af hans general. Kampkortene er af forskellige typer som repræsenterer forskellige kamptaktikker (frontal attack, flank left, double envelopment, etc.), og kamp fungerer ved at den ene spiller spiller et kort, som den anden spiller så skal matche, for at undgå at tabe kampen. Den "forsvarende" spiller har efter hver runde en mulighed for at få initiativet, så det nu er ham der skal spille kort som den anden skal matche.

Når vinderen er fundet, slås terninger for at finde ud af tabenes størrelse: Ikke overraskende vil slagets taber som udgangspunkt tage langt de største tab.

Spillet indeholder en række små, specifikke detaljer ud over de allerede nævnte. Der er regler for transport af hære over havet (Rom havde på dette tidspunkt fuldstændig flåde-overmagt), elefanter, farlige forsøg på at passere Alperne, neutrale (dvs. fjendtlige mod alt!) barbarer som holder til i mindre civiliserede hjørner af brættet, befæstede byer der kun kan indtages ved belejring, og meget mere - og så er jeg slet ikke nået til alle de detaljer som de enkelte events på kortene bidrager med.

Spillet drejer sig helt centralt om kontrol af provinser vha. PC markers. Er spillet ikke sluttet før tid ved at en af hovedstæderne er blevet indtaget af fjenden, vil den spiller der kontrollerer flest provinser vinde spillet. Kontrollerer en spiller mange provinser, vil det ofte være en selvforstærkende effekt: I slutningen af hver tur skal spilleren med færrest provinser nemlig fjerne PC markers svarende til forskellen i antallet af kontrollerede provinser. Militær succes belønnes også: Taberen af et slag vil også skulle fjerne PC markers, afhængigt af hvor stort nederlaget var (hvilket repræsenterer byer der ikke længere vil støtte hvad de anser som den tabende side). Så politisk kontrol er det centrale i spillet, og hærene fungerer som redskaber til at give og bevare kontrollen!

Militært vil Karthago, med Hannibal som det centrale omdrejningspunkt, være i offensiven tidligt i spillet. Det er ikke unormalt at han (som i virkeligheden) ondulerer et par romerske hære, men at det bare ikke er nok, da romerne tilsyneladende kan blive ved med at fremmane nye tropper. Med tiden vil Rom få mulighed for at åbne nye fronter, og sejle hære til Spanien eller Nordafrika, for at presse Karthago på dennes hjemmebane. Spørgsmålet er, om Hannibal tidligt kan give romerne mange tæsk at republikken går til grunde, eller om balancen langsomt rykkes, så det til sidst er Karthago der står til at blive invaderet. Selv hvis Karthago ikke kan fremtvinge en tidlig sejr, gælder det for dem om at tiltvinge sig et så stort forspring at Rom, når de begynder at gå i offensiven, ikke kan nå at indhente det tabte.

I min erfaring kan spillet godt spilles på en aften, omend det med nye spillere der ikke kender kortene så godt, sikkert sagtens kan blive en lidt lang en af slagsen. Omvendt kan spillet være hurtigt overstået, hvis en af siderne opnår en sudden death sejr.

Jeg er selvfølgelig vild med spillet. Man fornemmer at det er det store strategiske billede man er med til at tegne, kortene giver med deres events en masse historiske detaljer, kompleksiteten er lavere og nemmere at håndtere end i de fleste af de senere card-driven wargames, og de enkelte kampe er sågar små, nervepirrende "subspil" i sig selv.

Det kan ikke undre, at det er et spil jeg godt tør anbefale. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 716 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Jens, tak for en lang og god gengivelse (den er da næsten lige til beskrivelses-sektionen!). Jeg skal lige have sporet mig ind på, om det er noget for mig.

Jeg har absolut ingen erfaring med CDG, ud over at jeg har spillet Twilight Struggle nogle gange og synes godt om det. Jeg har heller ikke nævneværdig erfaring udi de klassiske krigsspil (på nær Russian Front fra AH). Men som historiker er jeg absolut hooked på Hannibal mv, og jeg synes rigtig godt om den grundlæggende mekanisme i TS.

Som jeg forstår det, er der dog en del flere lag i Hannibal? Er det, jf din erfaring, mest et spil for hardcore wargamere, eller kan det også nydes af os mere "bløde" spillere? Det skal lige siges, at hvis spilletiden kan holdes inden for 4-5 timer, er det ikke noget problem for undertegnede.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

Jesper wrote:Jeg har forudbestilt det
Tør man spørge hvor? Jeg orker ikke rigtig told/skatte/fragtrodet (og deraf følgende udgifter) med US- eller Canada-import, så en europæisk butik ville være at foretrække :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Desværre direkte fra valleygames.ca. Jeg er blevet ramt af preordervirusen. Der var så også en 30% rabat eller noget så det blev 60 dollars med transport - og så skat/told/moms selvfølgelig *host*. Men man kan jo håbe at de sender nogle af dem fra Europa...
Gunness wrote:
Jesper wrote:Jeg har forudbestilt det
Tør man spørge hvor? Jeg orker ikke rigtig told/skatte/fragtrodet (og deraf følgende udgifter) med US- eller Canada-import, så en europæisk butik ville være at foretrække :)
Jesper Rugård Jensen
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Desværre direkte fra valleygames.ca. Jeg er blevet ramt af preordervirusen. Der var så også en 30% rabat eller noget så det blev 60 dollars med transport - og så skat/told/moms selvfølgelig *host*. Men man kan jo håbe at de sender nogle af dem fra Europa...
Den virus blev jeg også ramt af :D
Så vidt jeg har forstået vil spillene blive sendt fra Europa. Det må jeg lige checke, ellers kan det godt gå hen og blive dyrt :cry:
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Som jeg forstår det, er der dog en del flere lag i Hannibal? Er det, jf din erfaring, mest et spil for hardcore wargamere, eller kan det også nydes af os mere "bløde" spillere? Det skal lige siges, at hvis spilletiden kan holdes inden for 4-5 timer, er det ikke noget problem for undertegnede.
1) Jeg vil mene at også ikke-hardcore krigsspillere kan spille Hannibal, men det er selvfølgelig mere kompliceret end en gennemsnitligt eurogame. Hvis du ikke allerede har, synes jeg du skal prøve at kigge på reglerne her:

http://www.boardgamegeek.com/fileinfo.php?fileid=5967

Reglerne er ret verbose, men de er også skrevet i den gammeldags Avalon Hill-stil, som virker mere kompleks end den egentlig er. Som du kan se er der mere kompleksitet i spillet end i f.eks. Twilight Struggle, men det er ikke vanvittigt meget mere.

2) Det kan afgjort lade sig gøre at spille Hannibal på 4-5 timer, men jeg vil også tro at det sagtens kan vare længere, hvis spillerne spiller langsomt. :)
What are you, like 80?
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Tak for svaret (undskyld punk'ningen :D)

Jeg har allerede læst et antal anmeldelser på BGG og set på reglerne, men jeg havde ikke overblik over, hvor komplekst det var i praksis. Som du selv nævner, har Avalon Hills skrivestil det med at gøre reglerne mere tunge end nødvendigt er.

Når jeg tænker AH og regler, kommer jeg automatisk til at tænke på Games Journals artikel Who Mourns for Avalon Hill?, der under den rammende overskrift "To Read the Rules, Hire a Lawyer" havde følgende afsnit:

"…it would not be out of character for an AH game ... to have the player roll two dice and consult the following table:"

1 2 3 4 5 6
---------------------
1| 2 3 4 5 6 7
2| 3 4 5 6 7 8
3| 4 5 6 7 8 9
4| 5 6 7 8 9 10
5| 6 7 8 9 10 11
6| 7 8 9 10 11 12

Duh..."

Twilight Struggle kommer også til at se mere uoverskueligt ud, end det er, hvis man konsulterer dette snedige flowchart. Klare regler er nu et af livets små goder ;)

Men alt i alt lyder Hannibal lovende nok, så jeg tager chancen, når jeg har fundet en forhandler, der ikke tager samme ågerpriser som Fantask.

Endnu engang tak for inputtet.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Jeg er lidt ambivalent mht. AH's formelle og lovtekst-agtige måde at skrive regler på. For simple spil, a la de euros vi spiller i dag, er det helt en unødvendigt bøvlet måde at skrive på, men for mere komplekse spil kommer der et punkt hvor fordelene ved de strukturerede regler overskygger ulemperne ved at læse dem.

For komplekse spil tror jeg simpelt hen ikke det kan lade sig gøre at skrive gode eurolignende regler der virker. Jo, det kan da godt være man kan læse sig igennem dem første gang, men som opslagsværk (f.eks. i forbindelse med regelspørgsmål) vil de være umulige at bruge.

For at tage et ekstremt eksempel, kan vi se på ASL: Reglerne er en større lovsamling i et ringbind, og det er døden at forsøge at starte fra en ende af og læse sig igennem (men man bliver nødt til det på et tidspunkt ;)). Men måden reglerne er opbygget på er også den eneste grund til at man overhovedet kan spille spillet, uden at det drukner i regelspørgsmål man ikke kan få besvaret.
What are you, like 80?
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Jens_Hoppe wrote:Jeg er lidt ambivalent mht. AH's formelle og lovtekst-agtige måde at skrive regler på. For simple spil, a la de euros vi spiller i dag, er det helt en unødvendigt bøvlet måde at skrive på, men for mere komplekse spil kommer der et punkt hvor fordelene ved de strukturerede regler overskygger ulemperne ved at læse dem.
Jeg er rørende enig, og med mit sparsomme kendskab til ASL vil jeg også klart pege på det som et klokkeklart eksempel på et spil, hvor reglerne nødvendigvis må være lange og komplekse.

Problemet er blot AH's "skyde gråspurve med kanoner"-strategi, hvor selv deres mere simple spil bliver udstyret med et punkt 2.3.1.9 i regelsættet og en tilhørende gumpetung tekst. Mange euros benytter sig til gengæld af en rigeligt friskfyrsagtig tone, hvor reglerne ikke altid står klart og utvetydigt frem, og det er naturligvis heller ikke sagen. Så.... for lidt og for meget... naturligvis.

Nogen andet er, at AH's regler typisk fjerner ethvert optræk til morskab og underholdningsværdi - man skulle jo nødigt tro, at man havde købt spillet for at have det sjovt ;)
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Så er der nyt om Hannibal.
Spillet bliver tryk i Europa, hvilket skulle betyde, at vi får spillet før andre (på nuværende tidspunkt sidst i Aug) og, at vi slipper for den onde moms :D
Because Hannibal has been printed in Europe, our European customers will be happy to know that preorder customers within Europe may receive Hannibal somewhat earlier than our North American customers. In all cases, however, we will be shipping the game to preorder customers first, before sending the game to any other destinations.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Så er spillet desværre forsinket en smule længere, men til gengæld får vi pre-orderkunder en lidt bedre bonus:
Hannibal will not begin shipping from Germany until September 12th, at which time a cargo vessel will leave Europe on it's way to the U.S. Our shipping contact reports an arrival time of 3 weeks in a "worst case" scenario. Because of this, we are now predicting a shipping date of Thursday, October 4th for customers in North and South America. Customers in Europe and Asia will have their copies shipped starting on September 11th. These dates are our best estimates given our current information.
Og mht. bonusen:
Valley Games has some of the best preorder customers in the world. It's time to reward their patience!

We've manufactured some additional plastic miniature general sculpts that we had intended to use for an additional Hannibal project in the future, but in light of the most recent delay, we would like to share these with our preorder customers at no charge.

Most of you may have seen the two general sculpts that were proposed as the original preorder bonus (the 2 in the center of the picture), but you probably haven't seen the other SIX that we've made! Preorder customers will now receive one Hannibal and one Scipio miniature, but then also receive doubles of each of the other sculpts, for a total of 14 generals (and 8 different sculpts). You'll find that these generals even match the artwork on the game cards!

This new bonus takes the place of the old bonus, which was 7 each of the two sculpts in the middle (Hannibal and Scipio). Additionally, each general will have a large base, just like the ones pictured in the center.
Hele nyheden
Post Reply