Luftkrig! (forslag ønskes)

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Luftkrig! (forslag ønskes)

Post by netsapiens »

Jeg har siddet og scannet lidt på BGG efter et godt spil der kan simulere dogfighting, eller strategisk luftkrig.

Men jeg synes ikke jeg har så meget held i sprøjten?

P.t. ejer jeg (men har ikke spillet) Wings of War, men hvad er der ellers, og hvad er godt?
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Af nyere (strategiske) spil er Downtown: Air War Over Hanoi, 1965-1972 og The Burning Blue (battle of Britain) begge blevet godt modtaget (begge er fra GMT). De er dog begge, som jeg har forstået det, ret komplicerede.

Af lidt ældre spil er jeg bekendt med bl.a. Avalon Hill's solitaire-spil London's Burning eller West End Games' (også solitaire) RAF. Jeg har ikke prøvet nogen af dem, men de skulle være gode.

Dogfighting-spil har jeg ikke spillet i lang tid. Jeg prøvede Wings of War en gang og var ikke imponeret, men mange kan jo godt lide det. GMT har udgivet en række kortspil om luftkamp, deres Down in Flames serie. Jeg har de to første (Rise of the Luftwaffe og Eighth Air Force) og mens jeg har spillet dem meget, er det ikke noget jeg har rørt i mange år - eller har intentioner om at spille igen, for den sags skyld.

For mange år siden spillede jeg også en del Blue Max fra GDW. Det var mit favoritspil blandt de forskellige, mere eller mindre komplicerede flybrætspil der fandtes dengang. Jeg prøvede også et par Avalon Hill spil i den periode, Knights of the Air og Flight Leader, men begge var alt for komplekse for min smag.

Generelt synes jeg ikke dogfighting spil gør sig godt som brætspil. Den slags handler i mine øjne om action og hurtighed, og brætspil har en tendens til ikke at være nogen af delene. Flight Leader husker jeg som et spil hvor hver tur repræsenterede to sekunder, men tog fem minutter at afvikle - og det er ikke fedt. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Re: Luftkrig! (forslag ønskes)

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:[...] P.t. ejer jeg (men har ikke spillet) Wings of War, men hvad er der ellers, og hvad er godt?
Jeg formoder, at du har spillet med miniaturer!? :wink:

http://www.boardgamegeek.com/game/22510
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Nej, jeg har ikke mini'erne til Wings of War.. det er lige lovlig meget lir, selv for mig.. men hvis prisen er rigtig, så falder jeg jo nok i alligevel :)

Jeg har dog også kigget efter miniature regler, men der synes jeg heller ikke der rigtig er noget, så det ender jo nok med at den kære Hoppe har ret (igen), idet temaet ikke duer i brætspil.

Selvom... hmm... tænke tænke... måske det var her man skulle lave sit eget lille brætspil?
Argh.. jeg har ikke brug for flere projekter i mit liv :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Varming »

Den pointe havde også været valid for 5 år siden, tror jeg :lol:
Aermord
25+ indlæg
25+ indlæg

Post by Aermord »

Jeg synes wings of war er et rigtig godt spil, det er nemt at lære, spilles ret hurtigt og folk synes generelt at det er sjovt. Spillet indeholder mere strategi end man først tror, fordi man begynder undervejs i spillet at gætte sig til hvordan ens modstander vil manøvrere og derfor får spillet en rigtig dog-fighting feel.

Jeg kan varmt anbefale det, specielt som filler.
/Aermord

I do not love the bright sword for its sharpness, nor the arrow for its swiftness, nor the warrior for his glory. I love only that which they defend. -- Faramir (J.R.R. Tolkien)
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Danny »

Jeg pønser lidt på at få fat i Duel in the Dark http://boardgamegeek.com/game/27048 - det lyder lovende synes jeg - og så kan det skaffes fra Tyskland til 40 Euro.
Danny Rasmussen
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Jeg spillede for nyligt Wings of War - Dawn of War - et spil der må være omtrent det du søger. Det omhandler 2.verdenskrig, og skulle være lidt mindre end kaotisk end spillets forgængere.

Kan bestemt anbefales!
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Duel in the Dark kan man for øvrigt stifte bekendtskab med hos Bookshelf Games.

http://www.bookshelfgames.com/Permlink/Ep017.html
Post Reply