Twilight Struggle: events

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 716 times
Been thanked: 839 times

Twilight Struggle: events

Post by Gunness »

Efter at have spillet TS flere gange (ind til videre desværre kun én gang til afslutningen), er jeg stadig i tvivl om brugen af asterisker og understregning på kortene: når markeringerne optræder hver for sig, giver de god mening, men jeg forstår ganske enkelt ikke, hvordan det skal tolkes, når en Event har både asterisk og understregning.

En asterisk betyder, at kortet udgår, når det er spillet som Event.
En understregning betyder, at Event'en er permanent for resten af spillet.
Fint nok.

Men når der er begge dele? Hvordan kan et kort udgå, når det samtidig er permanent? Jeg er opmærksom på, at nogle af de permanente Events kan annulleres af andre Events, men det gælder ikke dem alle.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World

Post by MesterLars »

Altså:

1) kort med jun asteriks går helt ud af spillet når de har været spillet som event. Dvs de bliver aldrig blandet ind i bunken igen.

2) kort med understregning (og asteriks) der spilles som events bliver heller aldrig blandet ind i bunken igen - men de har en effekt der gælder resten af spillet (eller til de annuleres af andre events).
Det kan f.eks. være NATO.

Så de kort lægger du med billedesiden opad i kanten af brædtet, så alle kan se hvilke events der gælder.
Alternativt bruge de medfølgende chits til at markere det. Det er dog besværligt IMO.
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

Jamen så har vi forstået og spillet rigtigt.
Jeg synes stadig bare det virker meningsløs at angive, at et kort skal udgå af spillet, når det er spillet som Event, når det samtidig er et permanent kort. Hvis kortet er permanent, så udgår det jo heller ikke.

Det var bare det, der forvirrede - men tak for svaret! :)

Og nej, markeringschits'ne er ikke meget bevendt!
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Nu har jeg ikke spillet Twilight Struggle, så det kan være jeg rammer helt ved siden af her...

Det kan i mine øjne give fin mening, at specificere at kortet skal udgå, selv om effekten er "permanent", da den slags effekter til tider kan blive annulleret af andre eventkort. Og så er der en væsentlig forskel på om kortet er fjernet helt, eller om man kan risikere at trække det igen senere.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Correctomundo - men der er stadig et antal af kortene, der ikke kan annulleres, hvorfor det alligevel ikke giver helt mening. Men ellers har du helt ret. Oh well...

I øvrigt et fremragende spil (siger jeg med mit minimale kendskab til CDG-genren) - meget intenst og engagerende, så det bør du prøve!
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World

Post by MesterLars »

Jeg synes nu altså også det giver fin nok mening.

- Asterix betyder at kortet aldrig vil blive blandet ind i bunken igen.
- Understregning betyder at kortet har en vedvarende effekt.

Tror din forvirring kommer af at du tænker på at kortet "udgår" :)
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Twilight Struggle: scoring cards

Post by Gunness »

Endnu et lille spørgsmål til TS. Efter et par spil med en kammerat havde vi en længere diskussion om scoring cards.

Der står ganske klart i reglerne, at man ikke må beholde et scoring card som sit "held card" til den efterfølgende runde. Men det fremgår dog ikke klart af hverken regler eller faq, om man må sidde med scoring card'et som sit sidste kort i turn'et og derefter (med fuldt overlæg) være tvunget til at discard'e det.

Modsat min modspiller mener jeg ikke, at det er lovligt. Reglen er vel lavet for at sikre, at samtlige scoring cards bliver spillet. Men samtidig kan jeg selvfølgelig godt se, at hvis man er svagt stillet i et område, er det kedeligt at være tvunget til at spille scoring card'et. Ikke mindst hvis det lige har været i spil, er blevet blandet ind i stakken og herefter atter dukker op i næste turn.
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Re: Twilight Struggle: scoring cards

Post by Kanzler »

Gunness wrote:Endnu et lille spørgsmål til TS. Efter et par spil med en kammerat havde vi en længere diskussion om scoring cards.

Der står ganske klart i reglerne, at man ikke må beholde et scoring card som sit "held card" til den efterfølgende runde. Men det fremgår dog ikke klart af hverken regler eller faq, om man må sidde med scoring card'et som sit sidste kort i turn'et og derefter (med fuldt overlæg) være tvunget til at discard'e det.

Modsat min modspiller mener jeg ikke, at det er lovligt. Reglen er vel lavet for at sikre, at samtlige scoring cards bliver spillet. Men samtidig kan jeg selvfølgelig godt se, at hvis man er svagt stillet i et område, er det kedeligt at være tvunget til at spille scoring card'et. Ikke mindst hvis det lige har været i spil, er blevet blandet ind i stakken og herefter atter dukker op i næste turn.
Det er min klare overbevisning at du har ret. Jeg har tidligere haft samme problem men fandt hjælp på BGG

http://www.boardgamegeek.com/thread/97390 Der findes lidt forklaring i 4.5.D (2) og 4.5.D (3)

Der står bl.a at hvis man sidder tilbage med et scoringskort, som det sidste kort, så taber man spillet. Sidder begge spillere (noget utænkeligt) tilbage med et scoringskort, så vinder US.

I øvrigt forstår jeg ikke det du skriver med, at man må discarde sit 'held card'. Det tror jeg ikke at man må. Det kræver at du er kommet tilpas langt frem i space race, så vidt jeg husker.

Den eneste måde man kan slippe for scoringskort, er hvis det bliver discard'et vha et andet kort.

Til sidst skal det noteres at jeg på ingen måde er erfaren Twilight Struggle spiller, og derfor godt kan tage fejl. Men ovenstående er i min forståelse af reglerne :D
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by MesterLars »

Nu er jeg ikke sikker på jeg forstår 100% hvad du mener med "sidste kort i turn'et".

Men er ret sikker - og mener bestemt også det står et sted enten i FAQ'en eller et andet halvofficielt sted. At du gerne må spille din hånd således at du bliver tvunget til at discarde et scoring card.

F.eks. som dit næstsidste kort at spille et kort, hvor du "random" skal discarde et kort fra din hånd. Dvs det scoring card som du "helt tilfældigt" har som dit sidste kort.

Der er ikke noget i spillet der sikrer at alle scoring cards bliver spillet.
De kan både discardes tilfældigt og f.eks. via defectors (ussr headline annuleres).
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Re: Twilight Struggle: scoring cards

Post by Gunness »

Kanzler wrote:Der står bl.a at hvis man sidder tilbage med et scoringskort, som det sidste kort, så taber man spillet. Sidder begge spillere (noget utænkeligt) tilbage med et scoringskort, så vinder US...I øvrigt forstår jeg ikke det du skriver med, at man må discarde sit 'held card'. Det tror jeg ikke at man må.
Ok, så er der ikke så meget at være i tvivl om :) Jeg var heller ikke sikker på det med mit "held card", det var derfor jeg skrev om man måtte discard'e.
MesterLars wrote:Nu er jeg ikke sikker på jeg forstår 100% hvad du mener med "sidste kort i turn'et". Men er ret sikker - og mener bestemt også det står et sted enten i FAQ'en eller et andet halvofficielt sted. At du gerne må spille din hånd således at du bliver tvunget til at discarde et scoring card.
Med "sidste kort i turn'et mener jeg ganske enkelt det kort, man normalt sidder tilbage med efter sidste action round.
Jeg er helt med på, at man kan blive tvunget til at discarde et scording card, men jf. Kanzlers link kan man altså ikke gøre det "frivilligt" ved at spille sine kort, så man kun sidder tilbage med et scoring card til sidst.

Men tak for afklaringen!
Post Reply