Næsten samme spil i forskellig indpakning

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg

Næsten samme spil i forskellig indpakning

Post by Danny »

Hvilke spil ligner hinanden så meget, at de kan kaldes udviklinger af samme grundspil?

Hvad med fx: Battlecry(ikke prøvet), Memoir 44 (prøvet), Commands & Colors Ancients (prøvet) og Battlelore (ikke prøvet)

Wallenstein (ikke prøvet) og Shogun (prøvet)

Web of Pover (ikke prøvet) og China (prøvet)

Antikke (ikke prøvet) og Imperial (ikke prøvet)

Britannia (prøvet) og Italia (ikke prøvet)

Der findes sikkert et utal.
Last edited by Danny on Mon Aug 27, 2007 12:58 pm, edited 1 time in total.
Danny Rasmussen
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Næsten samme spil i forskellig indpakning

Post by Jens_Hoppe »

Danny wrote:Hvad med fx: Battleground (ikke prøvet), Memoir 44 (prøvet), Commands & Colors Ancients (prøvet) og Battlelore (ikke prøvet)
Du mener "Battle Cry" som det første af spillene på listen. Her er der ingen tvivl om at det er samme spilsystem der ligger til grund for alle spillene. Dog er der forskelle - markante forskelle - i reglerne fra spil til spil. Og faktisk skal der ikke ret mange forskelle til mellem to spil, før at de reelt kommer til at fungere og føles meget forskellige.
Danny wrote:Antikke (ikke prøvet) og Imperial (ikke prøvet)
Jeg har kun prøvet Antike, men mit indtryk (efter at have læst om Imperial) er at de to spil ikke minder særligt meget om hinanden. Der er genbrugt et par mekanismer - aktions-rondellen, f.eks. - men de to spil skulle føles helt forskellige.

Danny wrote:Britannia (prøvet) og Italia (ikke prøvet)
Om noget er Italia en videreudvikling af designerens tidligere spil Hispania. Men både Hispania og Italia er selvfølgelig kraftigt inspireret af Britannia og kan sagtens kaldes for spil i "Britannia-familien". Der er dog også her store forskelle i reglerne, og både Hispania og Italia er væsentligt mere komplicerede og langvarige end Britannia - og ikke mindst handler de om noget andet. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Runebound og Descent er meget lig hinanden mht. spilverden, men jeg ved dog ikke, om Runebound ligner Descent hvad angår regler. Til gengæld er Descents kampsystem meget lig Dooms, og de to spil minder en del om hinanden.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Tja, et par stykker, som vi vist alle sammen kender, skal da også lige nævnes her:

Lost Cities og BattleLine
Ra og Razzia
Tor og Loco
(måske er det helt det samme, men indpakningen er bestemt forskellig).
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Danny »

Jeg har lige rettet Battlecry :)

Jeg har prøvet Runebound, men har ikke prøvet Descent - som jeg troede var en slags Doom, men det er det så nok ikke alligevel. Er Talisman beslægtet med Runebound eller er det for langt ude? - Jeg har ikke prøvet Talisman.

Imperial havde jeg kun lige strejfet forbi via et billed på boardgamegeek, og det var nemlig pga. rondelsystemet at tanken strejfede mig. Hispania er da så bestemt noget jeg skal have kigget på, når Italia måske er en slags fætter.

Helle, jeg kender slet ikke de spil, du nævner - men nu er jeg også kun en brætspilnovice :wink:
Danny Rasmussen
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Danny wrote:Jeg har lige rettet Battlecry :)

Jeg har prøvet Runebound, men har ikke prøvet Descent - som jeg troede var en slags Doom, men det er det så nok ikke alligevel. Er Talisman beslægtet med Runebound eller er det for langt ude? - Jeg har ikke prøvet Talisman.

Imperial havde jeg kun lige strejfet forbi via et billed på boardgamegeek, og det var nemlig pga. rondelsystemet at tanken strejfede mig. Hispania er da så bestemt noget jeg skal have kigget på, når Italia måske er en slags fætter.

Helle, jeg kender slet ikke de spil, du nævner - men nu er jeg også kun en brætspilnovice :wink:
Novice er du helt sikkert ikke, vi har bare diskuteret dem flere gange på forum, så jeg gik ud fra, at det næsten var overflødigt at skrive dem, men din kommentar viser tydeligt, at man netop skal huske, at vi alle har forskellige erfaringer indenfor brætspillene ... beklager!
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jeg så faktisk en interessant tråd for en tid siden på BGG, der netop omhandlede design kontra produktudvikling.

Jeg er også interesseret i en lille diskussion omkring hvornår noget er en videreudvikling kontra nyt design.
Som Jens jo skriver, der skal ikke meget til før det føles anderledes.

Bemærk at jeg ikke taler for eller imod, idet min egen holdning er at uanset om det er en kopi af noget andet, hvis temaet og spilmekanismerne holder, så er jeg sådan set tilfreds.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Antike og Imperial er to meget forskellige spil. En enkelt fælles mekanisme - den meget omtalte rondel - har gjort, at mange har set flere ligheder end der egentlig er.

Lost Cities og BattleLine er der nogle ligheder imellem. BattleLine og Schotten Totten er i det store og hele identiske.
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

En anden Knizia-spil evolution:

Grand National Derby -> Titan: The Arena -> Galaxy: The Dark Ages

(og parallelt med dette forløb, Titan: The Arena -> Colossal Arena)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Danny »

Jens_Hoppe wrote:
Titan: The Arena -> Colossal Arena)
Den her er særligt irriterende!

Så sent som i går fik jeg en mail fra en af mine spillevenner, der syntes det var for vildt, at Titan var kommet i et remake. Der er jo så bare vid forskel på Titan og Titan: The Arena.
Danny Rasmussen
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Spørgsmålet er måske hvor stor forskel der er på Titan, den gamle og Titan, den nye.
Mon ikke din spilleven bare er for tidligt ude og glæde sig over at Titan rent faktisk er ved at blive genudgivet?
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Danny »

netsapiens wrote:Spørgsmålet er måske hvor stor forskel der er på Titan, den gamle og Titan, den nye.
Mon ikke din spilleven bare er for tidligt ude og glæde sig over at Titan rent faktisk er ved at blive genudgivet?
Nej, han har slet ikke styr på sagerne - og så måske lidt alligevel. Mht Britannia, Hispania og Italia fik jeg dette link fra ham over Britannia-style Games: http://spotlightongames.com/list/b-style.html
Danny Rasmussen
Post Reply