Advanced Civilization

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Advanced Civilization

Post by Tobias »

Jeg har lige fået tilbudt Advanced Civilization i bytte over BGG.
Jeg har, og har spillet Civilization (AH), hvilket jeg syntes var rigtigt godt men jeg brød mig bestemt ikke om handel systemet.
Jeg mener dog, at handel er anderledes i Advanced civ, hvilket får mig til at overveje kraftigt.
Er der nogen, som har nogle meninger om Advanced Civ kontra Civ alene.
Er det det værd?
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Tja, bum, handelssystemet er lidt anderledes i AdvCiv, men det er stadig det samme man grundlæggende sidder og gør; handler trade og calamity kort med hinanden i et forsøg på at komme af med sine calamities og lave serier af sine trade kort.

I en Civ-handel skulle man fortælle antallet af kort man tilbød, hvad den samlede værdi af dem var, samt hvad et af kortene var for en type. I AdvCiv skal man sige antallet af kort, samt typen på to af kortene man tilbyder (men ikke nogen pointssum). I begge spil skal man handle sæt af mindst tre kort. I Civ "hang" man på en tradeable calamity man fik i en handel, men i AdvCiv kan man i samme handelsrunde forsøge at give sorteper videre. Der er kommet flere trade kort - to slags i alle bunker

Jeg har oprindeligt været en stor fan af AdvCiv, men i senere år er jeg nok begyndt at hælde tilbage til at foretrække almindeligt Civ. AdvCiv er større (flere regler, trade kort, calamities og civ kort) og tager længere tid, mens Civ er lidt enklere og mere elegant. AdvCiv har fjernet grænsen på 11 civ kort pr. person, og har indført civ kort nok til at alle spillere i princippet kan købe et af hvert - og en vindende spiller vil i praksis være tæt på. I dag kan jeg lide begrænsningen i Civ, for den bidrager med en masse taktik og interaktion spillerne imellem, men er du en af dem der tænkte "det er da dumt at jeg ikke kan købe Mysticism bare fordi de andre har gjort det!", vil systemet i AdvCiv sikkert passe dig bedre.

En anden forskel: I Civ er det placeringen på AST'en der afgører vinderen, og hvis man er faldet bagud, er det ikke sikkert man kan komme med i opløbet igen. I AdvCiv vinder man på points, og her er AST placeringen kun en af kilderne til points (man får også for sine civ kort, sine byer, etc.)

For at opsummere: Der er en del forskelle mellem de to spil, men handelssystemet er ikke så markant ændret. Hvis du "bestemt" ikke brød dig om systemet i Civ, kan jeg ikke se hvorfor du skulle kunne lide det i AdvCiv...
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Post Reply