Frouvne wrote:De er tilpas abstrakt udført til tydeligt at vise hvad temaet er og samtidig at understrege at der langt henad vejen er tale om et abstrakt spil og ikke en simulering af togdrift.
Ja, det er jo nok det jeg ikke kan lide: Jeg leder ikke efter et abstrakt spil med påklistret tog-tema, jeg vil have et rigtigt togspil som prøver at placere mig i den verden spillet foregår i. RRT er et rigtigt godt spil, men der er næsten lidt modeljernbane over det samtidigt - og det er da fedt.
Jeg tror at det aspekt af AOS jeg mindst kan lide er auktionerne - sikkert fordi de er med til at understrege at der i virkeligheden er tale om en abstrakt øvelse.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
to gange Einfach Genial med konen... glimrende abstrakt spil, men det skal vist spilles en del gange inden man kan planlægge en strategi. Men afgjort interessant.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Week-enden har budt på en tur på landet... medbragt var Mykerinos, Thor og Geschenkt! Alle spil kom på bordet flere gange og specielt Mykerinos er hastigt ved at indtage en placering tæt på mit hjerte.
Vi fik spillet Tor, der er et meget småt spil af Reiner Knizia. Endvidere blev det til et par spil Hive, et klassisk fodboldspil med min søn og en regelgennemgang af Dungeon Twister, så jeg med lidt held kan få lokket Helle til at spille det snarest...
Det har stået helt stille med brætspillene i lang tid, men det er der blevet rettet op på de seneste dage.
Det er blevet til: Drachen Delta: Spillet et par gange. Et fin lille filler. Det er ofte blevet klandret for at være for kaotisk. Jeg har kun prøvet det med to spillere og det er meget kaotisk, men altså ret sjovt. Carolus Magus: Meget meget pænt. Faktisk helt utroligt pænt. Kun prøvet to gange, så den den endelige bedømmelse af spillet kommer til at vente lidt. Razzia!: To spillere, fungerede egentligt ret godt. Stadig er auktionsspil dog sjovere med to spillerer. Attika: Jeg er lidt lunken på Attika. Bliver hurtigt til et lidt kedeligt vædeløb mellem spillerne. Har dog kun prøvet det med to spillere, så det er måske anderledes med 3 og 4? Babel: Babel er gået hen og blevet mit ynglings Kosmos 2-spiller spil. Powergrid: Jeg havde glemt hvor godt Powergrid er. Vi spilede et tre spiller spil hvor vi alle lagde meget tæt. Schotten totten:Temaet siger mig intet og det er nemt det grimmeste spil i samlingen. Men det er dog stadig et godt spil.
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
Erik Mejer Hansen wrote:[...] Carolus Magus: Meget meget pænt. Faktisk helt utroligt pænt. Kun prøvet to gange, så den den endelige bedømmelse af spillet kommer til at vente lidt. [...]
Til aften fik vi spillet Coloretto Amazonas og Familenbande. Familienbande må jeg efterhånden konstatere at have en lille svaghed for... ... det samme kan ikke siges at gøre sig gældende for Coloretto Amazonas... Har dog stadig den officielle regelvariant til gode.
Frouvne wrote:Til aften fik vi spillet Coloretto Amazonas og Familenbande. Familienbande må jeg efterhånden konstatere at have en lille svaghed for... ... det samme kan ikke siges at gøre sig gældende for Coloretto Amazonas... Har dog stadig den officielle regelvariant til gode.
Hmmmm - jeg synes at Coloretto Amazonas er meget opmuntrende (Jeg vinder nemlig HVER gang) - men ikke noget dybt spil ....
I tirsdags blev det til et spil af Avalon Hill's gamle krigsspils-klassiker Storm over Arnhem. Eller rettere, et halvt spil, for når man først starter efter ungerne er faldet i søvn, og holder adskillige snakke-, øl- og tepauser ind imellem (og når man bare er så generelt langsom til krigsspil som jeg er), tager spillet lang tid. Da vi sluttede omkring midnat, havde vi nået 4 af spillets 8 ture. Mine englændere havde ikke givet meget plads fra sig, men de havde taget store tab og de næste par ture ville sandsynligvis have set deres forsvar kollapse.
Men sjovt var det, og jeg var meget positivt overrasket over hvor godt SOA holder i dag: Det er det første (og simpleste) af AH's "area/impulse" spil, og selvom det er temmelig meget mere komplekst end stort set alle tyske spil, er det stadig ret simpelt og elegant af et krigsspil at være.
Især interessant, set fra et eurogame-synspunkt er "impulse"-konceptet i spillet: I hver tur skiftes spillerne til at udføre en enkelt impuls, hvilket giver lov til at rykke eller angribe med en eller flere enheder fra et felt. Når enheder har været aktiveret, vendes de om og kan først aktiveres igen i næste tur. Hvad impuls-mekanismen giver spillet er det samme som aktions-mekanismer giver til eurogames: Man kan kun gøre ganske få ting nu, men synes man har brug for at gøre meget mere.
Så SOA kan klart anbefales - beklageligvis har det jo været out of print i mange år nu, så det er nok lidt langhåret at finde et eksemplar.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Dagen i går bød på Antiquity med Frouvne, Stony og Jesper. Det viste sig at være et ret fornøjeligt men langt spil, der i mine øjne sagtens kunne tåle et gensyn.
Eftersom det er et Splotter spil ligger det også i den dyre ende og jeg er ikke sikker på, at det vil blive luftet nok til at være investeringen værd. Men selvom jeg tabte stort ifht. de øvrige deltagere synes jeg faktisk det var ganske fornuftigt skruet sammen. En anden gang skal der dog startes tidligere på dagen (Da klokken slog midnat var jeg godt brugt).
Stony vandt spillet tæt forfulgt af Jesper og Frouvne. Jeg valgte en dum startposition og måtte bøde for det - mine byer lignede kirkegårde til sidst i spillet. Stone beviste samtidig at man sagtens kan vinde uden at tage særligt hensyn til miljøet. Han vandt suverænt prisen for mest forurenende spiller. Kyoto-aftalen er for tøsedrenge.
Jeg morede mig ogå - og brugte turen på cykel hjem til at formulere en vindene strategi (der dog tager udgangspunkt i at I andre spiller som sidst *host* kirkegårde *host*), og er friskpå at prøve igen.
Rune Petersen wrote:Dagen i går bød på Antiquity med Frouvne, Stony og Jesper. Det viste sig at være et ret fornøjeligt men langt spil, der i mine øjne sagtens kunne tåle et gensyn.
Og så har jeg i øvrigt lige spillet myrespil, hvor jeg opnåede den sjældne gunst at have alle mine myrer fanget af andre hold.
Eftersom det er et Splotter spil ligger det også i den dyre ende og jeg er ikke sikker på, at det vil blive luftet nok til at være investeringen værd. Men selvom jeg tabte stort ifht. de øvrige deltagere synes jeg faktisk det var ganske fornuftigt skruet sammen. En anden gang skal der dog startes tidligere på dagen (Da klokken slog midnat var jeg godt brugt).
Stony vandt spillet tæt forfulgt af Jesper og Frouvne. Jeg valgte en dum startposition og måtte bøde for det - mine byer lignede kirkegårde til sidst i spillet. Stone beviste samtidig at man sagtens kan vinde uden at tage særligt hensyn til miljøet. Han vandt suverænt prisen for mest forurenende spiller. Kyoto-aftalen er for tøsedrenge.