Hvad har du spillet i dag? August 2007

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

I aftes blev der spillet Taluva med tre spillere. Først og fremmest er det et ualmindelig æstetisk spil... alene det gør det til en fornøjelse at spille spillet. Førstehåndsindtrykket af selve spillet var dog også helt fint. Reglerne er meget simple og de næste par gennemspilninger vil afsløre om det holder vand.

Image

Aftenens hovedspil var A Game of Thrones med fire spillere. Denne gang var det A Storm of Swords Expansion der kom i spil med den særlige fire-spillers variant, hvor der bliver kæmpet om kontrollen over King's Landing og Riverlands. Endnu et interessant møde med spillet og endnu et møde der efterlader mig med en mærkelig smag i munden; jeg vil meget gerne kunne lide A Game of Thrones som en mere tematiseret udgave af Diplomacy, men af flere årsager lykkes det ikke spillet at leve op til de forventninger jeg møder det med. Spillet skal nok få chancen igen, så endnu er det ikke lykkedes at skræmme mig væk, men det har altså på den anden side heller ikke formået at levere varen for mig... endnu.

Image
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Endnu et spil Hansa i dag ... denne gang som to-personers spil - fungerede lidt anderledes, men ganske som jeg fik det anbefalet - også fint ....
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Helle wrote:[...] Hansa fungerer efter lidt samme princip som Elfenland, men uden alt det fnidder med symboler og kort. Fik det anbefalet som to-spiller spil, hvilket min gemal nok må lægge krop til inden længe ... :D [...]
Og det skete så til aften. Hansa har jeg haft et godt øje til i flere år og det var så absolut ventetiden værd. Vi spillede det som et to-personers spil, hvilket fungerede glimrende. Ved en senere lejlighed skal det blive interessant at få testet hvor kaotisk det bliver med flere spillere og hvad det betyder for spiloplevelsen.

Sammenligningen med Elfenland forstår jeg ikke helt. Det spil har jeg en psykisk blokade imod... der er simpelthen et eller andet moment i det spil, der på ingen måde er intuitivt for mig. Så muligvis er princippet det samme, men har på ingen måde samme effekt på mig! :)
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Sammenligningen med Elfenland forstår jeg ikke helt. Det spil har jeg en psykisk blokade imod... der er simpelthen et eller andet moment i det spil, der på ingen måde er intuitivt for mig. Så muligvis er princippet det samme, men har på ingen måde samme effekt på mig! :)
Næh, det kan vel være svært at se sammenligningen, men ligesom i Hansa, så rejser du mellem forskellige byer, for at skaffe varer (i elfenland kan du kun hente varer en gang i hver by og skal flest muligt ud af 20 byer rundt på 7 runder/ i Hansa bliver byerne fyldt op undervejs).. du skal bruge transport midler i Elfenland, i Hansa bruger du skib eller kærre, som du betaler for med guld - i Elfenland koster det transport kort at rejse, så møntsorten er ikke guld men forskellige kort.

I Hansa skal du skaffe varer, indsætte markedsstande og veksle varer til points, mens du i Elfenland skal kombinere dine kort, således at du kan komme mest muligt rundt ...

Så nej, det er da ikke det samme spil, men det grundlæggende med at bevæge sig rundt på kortet og samle ind, det er der nu visse ligheder mellem ....
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I dag mødtes jeg med tøserne og fik spillet 2 x Scotland Yard, som en af de andre fik til sin fødselsdag for et par måneder siden. Efter aftensmaden nåede vi også en omgang Citadels :)
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Et par gang volcano med min søde søn er vist, hvad det er blevet til - foruden MindBall...
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Der bliver spillet Volcano til den helt store guldmedalje. Dels fordi vi nu har fået et super-sejt bræt at gøre det på (et sort kunstmateriale hvori brikkerne spejler sig) og dels fordi vores søn er blevet interesseret i spillet. Endvidere har vi fået indviet et nyt spil i samlingen: Einfach Genial ReiseEdition og har fået dyrket dagens spøgelsestema med et spil Geisterwäldchen...
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Volcano, volcano og volcano - kan anbefales
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Det er faktisk længe siden, at der sådan har været spil på bordet hjemme hos os sådan til hverdag, men I dag fik vi spillet et par spil Hive, da vi var en tur i parken... og som jeg vist har nævnt har nævnt har det været volcano ....

Det gode ved Volcano er, hvilket jeg ikke har tænkt over før, at man kan lave forskellige vinderkriterier ... for tiden spiller vi med, at vores søn på 5 år skal tage et træ i en farve ud, mens vi skal have en af hver farve ud for at vinde ... vi har mildest talt ikke en chance, hvilket er klart, og derfor heller i holdbart i længden, men vejen med at have forskellige kriterier er nu ikke så dårlig en måde at få børnene fra børne til voksenspil.

I Cartagena kan børnene på samme måde have 4 mænd i stedet for 6 ... eller ... tja, egentlig er mulighederne vel mange, når man først ser dem.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Fik lige spillet Tide of Iron igen med qute.

Det spil lader ikke til at blive dårligt lige med det samme, men jeg glæder mig sørme til jeg har lært alle reglerne udenad. Det er ikke specielt svært, der er bare meget at huske og det gør at de rer konstant opslag. Jeg har dog kun spillet tre spil, så det kan jo sagtens nå at ændre sig.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Jeg var i dag så heldig at få lov til at være med til at ibrugtage qutes nye IceHouse/TreeHouse-brikker. Vi startede med at spille Cracked Ice, der faktisk var bedre end jeg huskede det. Vi endte dog begge op med kun at have store brikker tilbage og så låser spillet... :( Herefter spillede vi Armada, hvor spillerne styrer hver sin lille gruppe af maritime fartøjer. Det var et interessant lille spil, der skal genprøves ved senere lejlighed. Qute foreslog, at man hver kunne have et antal pips, man selv kunne vælge brikker af, så man kunne tilpasse sin flåde til den strategi, man vil prøve af. I originalen har den ene de store brikker og den anden de små- og mellemstore brikker. Varianten lyder umiddelbart som en god løsning, da vort første spil gav indikationer på, at der muligvis er en stor fordel forbundet med den manøvredygtighed, de små fartøjer/brikker har. Endelig spillede vi Martian Chess. Da vi fik reglerne på plads udfoldede der sig et ganske interessant lille spil. Et spil jeg vil finde det interessant at forsøge at se, om det er muligt at gøre sig nogle fornuftige overvejelser i forhold til.
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Jeg har spillet Lifeboats ... et spændende spil.
Desuden fik jeg spillet Volcano, men denne gang med 4 spillere - normalt er vi altså kun 2 eller 3.

Til sidst blev det til en gang Skt. Petersburg, som måske alligevel har noget at byde på. Jeg har ellers byttet mit eksemplar væk...

Alt i alt en ok spilledag ... Lifeboats skal spilles igen, Volcano bliver det helt sikkert - og måske skal skt. Petersburg dyrkes lidt på nettet, hvor spilletiden reduceres.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Kan jeg ikke lige få et mini-review af Lifeboats? Jeg har kigget sultent efter det i et stykke tid.

Og kan det virkelig passe at det ikke indgår i dit sortiment?
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

netsapiens wrote:Kan jeg ikke lige få et mini-review af Lifeboats? Jeg har kigget sultent efter det i et stykke tid.

Og kan det virkelig passe at det ikke indgår i dit sortiment?
Altså

1. jeg ved ikke, hvorfor det ikke indgår i vores sortiment, da min gemal netop har bestilt og fået det hjem til os selv.

2. Det er udmærket - det er lidt specielt, men også interessant. Ideen er, at man skal stemme om
a. hvor der skal være en læk (og evt om, hvem der skal ud af båden, hvis der ikke er plads til en læk)
b. hvilken båd der skal frem
c og derefter skal man hver i sær springe ud af en båd og ind i en anden

Folk kan jo lyve og gøre, hvad de vil for at argumentere for deres egen sag, så på den måde er det et lidt besyndeligt spil. Men det er også bedst med fuld bemanding - altså 6 personer - har jeg ladet mig fortælle.

Men Claus, du skal være velkommen til at se og prøve vores engang...
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Det gik bare lige op for mig at jeg mangler et (par) spil til 6 personer når vi har middag med venner herhjemme... og der lader Lifeboats og Ca$h and Gun$ til at passe perfekt ind i de (syge) hjerner vi får på besøg med mellemrum :)

Tak for info ellers, BGWS har også en fin gennemgang af spillet, jeg var bare interesseret i om du mener at mekanismerne holder.
Post Reply