Tribune: Primus Inter Pares - 20/12-2007

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Tribune: Primus Inter Pares - 20/12-2007

Post by Frouvne »

Tribune: Primus Inter Pares var en af de titler, der straks interesserede mig, da jeg hørte om den i forbindelse med Spiel 2007. Et eksemplar kom hurtigt på hylden, men tyske regler er ikke lige min stærke side... så der står det endnu! :(

Spillet ser umiddelbart lovende ud: temaet er i top, det er designet af Karl-Heinz Schmiel... og det fik gik da også af med sejren som publikums favorit i afstemningen arrangeret af Fairplay i forbindelse med Spiel 2007.

Er der nogle, der har prøvet det og hvad syntes I i givet fald om det?
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Nu har jeg jo efterhånden fået prøvet et par spil selv og må sige, at det i høj grad lever op til forventningerne. For mig er det i en helt anden klasse end det spil, jeg umiddelbart selv sammenlignede det med nemlig Pillars of the Earth. Spillet har færre tilfældigheder og byder på nogle forfriskende mekanismer, så alt i alt et meget anbefalelsesværdigt spil! :D
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jeg kan bedre li' det end Pillars of the Earth, men jeg kan ikke rigtig lure, hvad jeg synes om majoritetsprinncippet i Tribune - blandt andet fordi man er meget afhængig af at få nogle høje kort 'i de rigtige farver' (underforstået: så man har høj værdi i farver, som de andre ikke koncentrerer sig om).
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg var jo ret betaget af Tribune, da jeg prøvede det i Valby, men jeg synes nu også Pillars har nogle fordele:

- Mindre påklistret tema.
- Bedre familiespil.
- Bedre artwork.

Pillars er lige dybt nok til at man fornemmer muligheden for at kunne spille klogt eller dumt. Men Tribune har selvfølgelig mere dybde, og ville absolut være mit foretrukne spil af de to, hvis jeg skulle spille med andre gamers.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Re: Tribune: Primus Inter Pares - 20/12-2007

Post by Frouvne »

Så er det langt om længe på vej til alle dem, der venter på den engelsksprogede udgave:

http://www.fantasyflightgames.com/tribune/
frouvne, administrator

Image
Carsten
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Republic of Rome, Puerto Rico, Hannibal: Rome vs. Carthage, Colosseum, Android, Caylus, Struggle of Empires, Power Grid

Post by Carsten »

Jeg kobler mig på tråden lidt sent, men bedre sent end aldrig!

Jeg synes Tribune fungerer ganske udemærket. Jeg har ikke spillet det ret mange gange, men der er nogle spidsfindige elementer i de forskellige måder at få fat i de livsvigtige kort på. Ydermere er det dejligt med de forskellige missionskort!

På den svage side, synes jeg at kontrollen med fraktionerne skifter en anelse for let, og jeg kunne have ønsket mig, at man var i stand til at sætte en follower på en fraktion man i forvejen kontrollerede og på en eller anden måde kunne "forsvare" den.
Der er selvfølgelig altid den gustne chariot (jeg har stadig ikke forstået HVORFOR det er en chariot!?), der kan blokere for andres forsøg på at snupse ens fraktion, men jeg ville gerne have flere muligheder for at man kunne forsvare sig. Måske at man kunne lægge til de kort man allerede havde liggende nede?! f.eks. at man kunne bruge to kort af samme farve (betale med de højeste) for at lægge det laveste til et sæt man i forvejen havde nede (altså en fraktion man allerede kontrollerede). Tja, bare en strøtanke.

Men et godt og anbefalelsesværdigt spil med det dejlige tema: ROM
Senest spillet:

Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Carsten wrote:Der er selvfølgelig altid den gustne chariot (jeg har stadig ikke forstået HVORFOR det er en chariot!?),
Udgiveren ville have et eller andet der var supercool - hvilket også er årsagen til at der til overflod ligger en reserve med i æsken - til noget som kunne erstattes af hvad som helst.
Jeg kan ikke huske hvad vi brugte i prototypen, men det var i hvert fald ikke noget fancy. Blot en stor brik, muligvis med et romersk symbol på.

Personligt har jeg aldrig bekymret mig over at miste en faktion hurtigt igen. Det er naturligvis en fordel hvis kan man forsvare den 'uden omkostninger' og dermed forsinke en modstander. Men typisk har man jo også brug for kortene til andre ting, så jeg vil hellere 'få hvad jeg kom efter' og så gå videre til næste delmål, og dermed vinde spillet så hurtigt som muligt.

Stridsvognen bruger jeg kun til at sikre mig at jeg kan holde på to faktioner som giver mig Gudernes Gunst.
Image
Post Reply