Murder Mystery-spil?
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Murder Mystery-spil?
Er der nogen her på forummet, der ejer Murder Mystery-spil? Jeg har flere gange overvejet at købe et, men regner omvendt ikke med at bruge det flere gange, og så kunne det jo være snedigt at finde én, man kunne bytte det med bagefter - gerne til et andet Murder Mystery-spil 

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 924 times
Vi havde et på et tidspunkt, som vi fik spillet og derefter vandrede videre til nogle andre - der formentlig aldrig har spillet det!
Jeg var en smule skuffet; jeg syntes simpelthen ikke det blev præciseret tydeligt nok, hvilke oplysninger man havde at arbejde med, hvorfor der blev meget lidt deduktion for mig, hvilket var det jeg havde håbet på. I forhold til rollespilsdelen er det jo også en lidt speciel situation, at der ikke er en egentlig gamesmaster, hvilket kan give problemer i denne type spil, da man undervejs i spillet får yderligere oplysninger om sin egen rolle, der kan være i direkte modstrid med noget, man tidligere har påstået.

frouvne, administrator

- Andrea
- 2500+ indlæg
Det er rigtigt, men mon ikke vi har en form for GM med hos os, når vi forhåbentlig kaster os over det på et tidspunkt?Frouvne wrote:Vi havde et på et tidspunkt, som vi fik spillet og derefter vandrede videre til nogle andre - der formentlig aldrig har spillet det!Jeg var en smule skuffet; jeg syntes simpelthen ikke det blev præciseret tydeligt nok, hvilke oplysninger man havde at arbejde med, hvorfor der blev meget lidt deduktion for mig, hvilket var det jeg havde håbet på. I forhold til rollespilsdelen er det jo også en lidt speciel situation, at der ikke er en egentlig gamesmaster, hvilket kan give problemer i denne type spil, da man undervejs i spillet får yderligere oplysninger om sin egen rolle, der kan være i direkte modstrid med noget, man tidligere har påstået.
Kan du i øvrigt huske, hvilken udgave I havde?
- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Det som allan havde var jeg med til at spille engang for meget meget en længe sider ... problemet var, at hver person havde noget belastende i bagagen, og at man altid skulle tale sandt. Den eneste der måtte lyve var morderen, som bare benægtede alt, hvilket ikke gjorde det svært at regne ud ... Men vi var mere eller mindre klædt ud og det var faktisk ganske hyggeligt alligevel ....
Hvem husker ikke Catherine som oberst og Dorte med skæg ... ???
Hvem husker ikke Catherine som oberst og Dorte med skæg ... ???
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 924 times
Det er klart: Morderen kan overspille sin rolle ved at lyve om alt og det ødelægger selvfølgelig oplevelsen, da det gør det let gennemskueligt, hvem der er den skyldige. Det var nu ikke specielt det, der irriterede mig. Det der irriterede mig mest var, at man i løbet af spillet får flere oplysninger. Og disse oplysninger omhandlede også de øvrige spilleres gøren og laden. Så jeg kunne i løbet af spillet blive konfronteret med ting jeg selv tidligere skulle have gjort via de øvrige spillere... og det ødelagde noget af oplevelsen for mig. Nej, jeg kan ikke huske hvad spillet hed... men måske jeg har lejlighed til at finde ud af det i morgen, da jeg tror, vi skal forbi det sted, jeg mener spillet er havnet.
frouvne, administrator

-
- 1000+ indlæg
endelig noget jeg ved noget om 
Vi har spillet Murder Mysteries fire gange hjemme hos os. Tre af gangene var det How to Host a Murder serien, og fjerde gang et køb over internettet.
Vores konklusioner i meget kort, kl. 00.30 form er:

Vi har spillet Murder Mysteries fire gange hjemme hos os. Tre af gangene var det How to Host a Murder serien, og fjerde gang et køb over internettet.
Vores konklusioner i meget kort, kl. 00.30 form er:
- Det kan bedst betale sig at købe et produceret produkt, fremfor et pdf produkt online. Layout og produktionsværdi lader til at være ringere, og jeg var rent faktisk nødt til at få en veninde til at sortere 92 ark papir for at jeg ikke selv skulle vide hvem morderen var, og hvad de andres ledetråde var.
How to Host a Murder har den interessante mekanik at INGEN må lyve, heller ikke morderen. Man må til gengæld gerne svare undvigende, hvilket for os skaber nogle sjove situationer hvor man virkelig trænger folk op i en krog for at få dem til at svare... rigtig tv-serie-advokat-drama-agtigt.
Man kan ikke vinde eller tabe disse spil. For at have en chance for at udlede løsningen, så SKAL man nemlig have alle informationer på bordet, så spiller udvikler sig egentlig til at blive 6 omgange af "hvor længe kan jeg holde mine ting hemmelige, for de skal jo ud til sidst". Men det er stadig sjovt
ALLE de gange vi har spillet har løsningen været skuffende. Lad være med at forvente Agatha Christie kvalitet, for det får man ikke.
Det er sjovest hvis man rollespiller det en smule... jeg glemmer ikke en ven på lige under to meter, som skulle spille centurion, men kun kunne finde en ridderhjelm og brystværn til en 9årig i BR.... hans sværd lignede mere en lommekniv, og hjelmen måtte flækkes for at blive på hovedet... kæmpe griner.
På trods af de mange små-negative ting ved disse murder mysteries, så spiller vi dem stadig, mest fordi vi efterhånden har indset at det er samværet og det at få råbt lidt af hinanden der er det sjove.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
- Helle
- 5000+ indlæg
Det vi spillede var også fra "How to host a murder" serien (så vidt jeg husker), men der måtte morderen lyve, men det er fra før jeg blev gift med gemalen, så det kan være, at hele serien er blevet justeret eller også, at det bare var i det ene spil - vi spillede så vidt jeg husker Murder in Sct. James Park ... eller noget i den stil.netsapiens wrote:endelig noget jeg ved noget om
Vores konklusioner i meget kort, kl. 00.30 form er:Håber det hjælper lidt.
- Det kan bedst betale sig at købe et produceret produkt, fremfor et pdf produkt online. Layout og produktionsværdi lader til at være ringere, og jeg var rent faktisk nødt til at få en veninde til at sortere 92 ark papir for at jeg ikke selv skulle vide hvem morderen var, og hvad de andres ledetråde var.
How to Host a Murder har den interessante mekanik at INGEN må lyve, heller ikke morderen. Man må til gengæld gerne svare undvigende, hvilket for os skaber nogle sjove situationer hvor man virkelig trænger folk op i en krog for at få dem til at svare... rigtig tv-serie-advokat-drama-agtigt.
Man kan ikke vinde eller tabe disse spil. For at have en chance for at udlede løsningen, så SKAL man nemlig have alle informationer på bordet, så spiller udvikler sig egentlig til at blive 6 omgange af "hvor længe kan jeg holde mine ting hemmelige, for de skal jo ud til sidst". Men det er stadig sjovt
ALLE de gange vi har spillet har løsningen været skuffende. Lad være med at forvente Agatha Christie kvalitet, for det får man ikke.
Det er sjovest hvis man rollespiller det en smule... jeg glemmer ikke en ven på lige under to meter, som skulle spille centurion, men kun kunne finde en ridderhjelm og brystværn til en 9årig i BR.... hans sværd lignede mere en lommekniv, og hjelmen måtte flækkes for at blive på hovedet... kæmpe griner.
På trods af de mange små-negative ting ved disse murder mysteries, så spiller vi dem stadig, mest fordi vi efterhånden har indset at det er samværet og det at få råbt lidt af hinanden der er det sjove.
- Andrea
- 2500+ indlæg
Jeg stemmer for, at Helle i hvert fald laver én - med alle de deduktionsspil, du har spillet, så må der komme noget spændende fra din håndHelle wrote:Strengt taget burde man vel her på siden blandt brugerne lave et par "grupper" der lavede et par sæt murder-mystery-spil, som kunne bruges af spillerne fra den anden gruppe ... så man fik en mere intrigant gåde at løse ...

- Helle
- 5000+ indlæg
Men hvem pokker skal så spille spillet? Faktisk kunne det være, at man undervejs skulle trække informationer, der gjorde spillet variabelt ... en mulighed? For kompliceret?Andrea wrote:Det lyder som en aftaleHelle wrote:Men måske skal jeg have hjælp af en rollespiller for at give lidt liv, spænding og finesse til projektet...
Men i hvert fald hører det her vel ikke længere til under "Small Talk"