Age of Renaissance
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Age of Renaissance
Jeg overvejer at prøve Age of Renaissance, men jeg har en mistanke om, at det ikke er et spil for mig - og i stedet for at kaste mig ud i adskillelige timers spil (på BGG er det sat til 360 min!), så vil jeg i stedet høre, om der er nogen her på forummet, der har spillet det? Hvilken type spil er det? Hvilke spil 'bør man kunne lide' for at nyde dette spil?
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
Age of Renaissance blev i sin tid lanceret som en slags "fortsættelse" til (Advanced) Civilization, og spillene har også en del til fælles: I begge spil kontrollerer man felter på kortet med befolknings-tokens, og i begge spil tilegner man sig handelskort, handler disse med hinanden, og køber civilization-advances for dem.
I min verden er Civilization (og egentlig også Advanced Civilization, omend i noget mindre grad) stadig elegante spil i dag. Bevares, de tager lang tid at spille, men reglerne er meget strømlinede og enkle at forklare og huske.
Som stor Civ-fan var AOR en enorm skuffelse for mig, da det kom frem. Spillet var meget mindre elegant og meget mere "fiddly" end Civilization (Civ-kortene var erstattet af et spreadsheet for hver spiller), og ja - det tog stadig enormt lang tid at spille. Bemærk at mit indtryk stammer fra en tid hvor jeg stadig ikke rigtigt havde spillet spil fra euro-genren endnu, og derfor ikke var præget af den simplicitet og elegance de spil har.
Min "guru", Chris Farrell, siger det egentlig meget godt:
Jeg ved ikke helt, hvorfor du skæver til AOR som en mulig (tidsmæssig) investering, men du skal i hvert fald kunne lide store, lange, komplekse, bogholderi-tunge civ-spil for at holde af det!
I min verden er Civilization (og egentlig også Advanced Civilization, omend i noget mindre grad) stadig elegante spil i dag. Bevares, de tager lang tid at spille, men reglerne er meget strømlinede og enkle at forklare og huske.
Som stor Civ-fan var AOR en enorm skuffelse for mig, da det kom frem. Spillet var meget mindre elegant og meget mere "fiddly" end Civilization (Civ-kortene var erstattet af et spreadsheet for hver spiller), og ja - det tog stadig enormt lang tid at spille. Bemærk at mit indtryk stammer fra en tid hvor jeg stadig ikke rigtigt havde spillet spil fra euro-genren endnu, og derfor ikke var præget af den simplicitet og elegance de spil har.
Min "guru", Chris Farrell, siger det egentlig meget godt:
A game that I enjoyed for about 5 plays, after which I was just done and never wanted to see the stupid thing again. Definitely play just two epochs; the third epoch dramatically lengthens the game for little real purpose. This was certainly a much better game circa 1996, when the competition was not so stiff. Today, the cards are hugely unbalancing, the accounting is tedious, the game is too long for too little point, and there is too much arbitrary hosage a la Nuclear War (not that I don't like Nuclear War ... but that is at least a short & simple game. Games that are essentially just random whine-fests can work, but they have to be short). Better than ACiv just due to the more moderate length, but still a hugely overrated game IMHO as AH finally managed to flush all the good qualities out of Civilization.
Jeg ved ikke helt, hvorfor du skæver til AOR som en mulig (tidsmæssig) investering, men du skal i hvert fald kunne lide store, lange, komplekse, bogholderi-tunge civ-spil for at holde af det!

What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Fordi jeg har det ståendeJens_Hoppe wrote: Jeg ved ikke helt, hvorfor du skæver til AOR som en mulig (tidsmæssig) investering,

Det kan jeg såmænd godt - men nok mest som computerspil, og det er jo et lidt andet medieJens_Hoppe wrote: men du skal i hvert fald kunne lide store, lange, komplekse, bogholderi-tunge civ-spil for at holde af det!

Tak for svaret!