Beowulf: The Movie Boardgame - 14/1-08

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Beowulf: The Movie Boardgame - 14/1-08

Post by Frouvne »

Det er først i dag, det er lykkedes mig at få læst en smule om Beowulf: The Movie Boardgame. Det er ikke fordi, det er forbigået min opmærksomhed, at Fantasy Flight Games havde et spil i støbeskeen, der red med på bølgen fra filmatisering af Beowulf, jeg ikke har læst om det men snarere nok netop derfor! Og så eksisterer der jo i forvejen et spil om Beowulf-legenden af Reiner Knizia, så jeg har givetvis tvivlet på, at der var noget mere interessant i udsigt end det, der allerede eksisterer.

Til min overraskelse er Reiner Knizia en af de to, der krediteres for det nye spil, der baserer sig på hans Kingdoms / Auf Heller und Pfennig. Kingdoms er et spil, jeg har spillet en del gange og som jeg egentlig har syntes udmærket om, hvis blot det spilles med tre spillere. Forholdet til spillet er dog ikke mere passioneret end, at det ikke længere findes i vores spilsamling. Umiddelbart lyder det som om, Beowulf: The Movie Boardgame er næsten lige så abstrakt som Kingdoms, hvilket vel næppe kan siges at være en stor ros, når det er baseret på denne episke saga. Der er blevet tilføjet nogle special powers, kommet lidt plastikfigurer til og brættets format er et helt andet, så måske man alligevel skal undersøge sagen. Chris Farrell er ikke overstrømmende i sin modtagelse af spillet, men alligevel langt mere positiv end jeg ville have forventet:

Funny, but this is, on first impressions, the best design job to come out of FFG's in-house designers in ages (if not ever). They took one of Knizia's old, fairly mediocre games and tweaked it enough to make it quite interesting. The asymmetrical boards, the 2+1-tile hands, the progression through the three acts all combine to give the game a much more textured and satisfactory feel, all with the same, pretty simple engine.

I enjoyed this. It's light - probably still a little conflicted, a little bit too much work for the payoff, and a little sensitive to getting the right crowd - but I thoroughly enjoyed this one, while I've always strongly disliked Kingdoms/Auf Heller.

The theme is thin, but you can almost make it out. Not quite, but it's not the *total* paste-up job Auf Heller was. It's just barely enough for me.

Nothing on Kiniza's Beowulf: The Legend, but still.
frouvne, administrator

Image
weilmann
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Pathfinder ACG, Smash Up, Marvel Legendary

Uforløste forventninger

Post by weilmann »

Hmm, jeg tror bestemt ikke, det var et light, abstrakt spil jeg forventede, da jeg hørte at Fantasy Flight (af alle) udgav et spil i forbindelse med Beowulf-filmen.

Men jeg håber vist altid på "noget med en masse plastik-figurer", kæmpe spilleplader og stemning som i DOOM: http://www.boardgamegeek.com/image/288696

Og, øhh - ja det ligner det jo ikke...

Så jeg er vist en lille smule skuffet, og spillet finder næppe vej til min samling (hvor Kingdoms efterhånden også står og samler støv).
Mvh
Martin
Post Reply