Through the Ages: A Story of Civilization - 28/1-08

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Through the Ages: A Story of Civilization - 28/1-08

Post by netsapiens »

Jeg synes da ikke den kære Allan skal have eneret på dette forum :)

Jeg så at boardgamer.dk tog preorders på Through the Ages: A Story of Civilization og jeg har nu bladret reviews og deslige igennem på boardgamegeek.
Er der nogen der har prøvet dette civ-lite spil og har nogen input? For mig virker det MEGET interessant, og jeg skal virkelig sidde på mine hænder for ikke at lægge en preorder :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Min preorder er lagt :wink:
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jeg kører igennem Lynge to gange dagligt... både til og fra arbejde...

hvilken dag skal jeg stoppe så jeg kan spille det med dig? :)
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg kan godt styre mig, men det kan vel ikke undre nogen. :D

For mig skal et civ-spil involvere noget geografi i form af et realistisk kort. Civ-spil-som-kortspil siger mig ikke noget. Desuden er jeg ikke nogen fan af spil der forsøger at genskabe hele den menneskelige civilisations historie ved bare at blande alle elementerne sammen; som fan af historiske spil er det bare for fjollet når legioner skal slås med tanks, eller når Richard Løvehjerte er leder for Makedonerne...

Oven i det har min "guru", Chris Farrell, givet spillet kæmpe hug i sin anmeldelse på BGG, og argumenterne lyder overbevisende.

Behold derfor bare jeres TtA, og lad mig spille "rigtige" historiske spil. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Re: Through the Ages: A Story of Civilization - 28/1-08

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:Jeg synes da ikke den kære Allan skal have eneret på dette forum :) [...]

Man skal være hjertens-velkommen til at tilføje spil her! Så det er et meget velkomment initiativ!
frouvne, administrator

Image
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Jens_Hoppe wrote:Jeg kan godt styre mig, men det kan vel ikke undre nogen. :D

For mig skal et civ-spil involvere noget geografi i form af et realistisk kort. Civ-spil-som-kortspil siger mig ikke noget. Desuden er jeg ikke nogen fan af spil der forsøger at genskabe hele den menneskelige civilisations historie ved bare at blande alle elementerne sammen; som fan af historiske spil er det bare for fjollet når legioner skal slås med tanks, eller når Richard Løvehjerte er leder for Makedonerne...

Oven i det har min "guru", Chris Farrell, givet spillet kæmpe hug i sin anmeldelse på BGG, og argumenterne lyder overbevisende.

Behold derfor bare jeres TtA, og lad mig spille "rigtige" historiske spil. ;)
Nu skal man jo ikke altid tro på alt hvad man læser, men umiddelbart har Chris Farrell's anmeldelse af spillet fået min interesse af spillet til at falde ganske betydeligt. Men igen - der findes jo andre der må have en ganske anden mening om spillet, siden det er blevet "hypet" sådan...
peskjens
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by peskjens »

Tja, der er vist en del forskellige opfattelser af TtA og det kan være svært at vurdere, hvem der giver den bedste beskrivelse af spillet. Så jeg har lagt en bestilling på det og vil prøve det selv.
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Så fik jeg endelig lagt mine klamme hænder på Through the Ages (2. edition) og fik endda også prøvet det, med det same.
Det har været et meget hyped spil på BGG, hvilket jeg også er faldet for.
Det skal siges, at jeg har spillet Sid Meiers Civilization til mine øjne blødte og elsker det spil. Derfor skal min bedømmelse ses i lyset af, at jeg er skør med civilisations spil.
Dette gjorde også, at forventningerne til spillet var skyhøje, hvilket øger chancen for, at spillet ville skuffe....Det gjorde det ikke!
Vi spillede det som 2 personers spil og kastede os over de simple regler (Der er tre kategorier: Beginner, simple og advanced), hvor player interaktionen er begrænset men en glimrende måde, at lære spillet på.
Jeg vil ikke gøre så meget ud af reglerne ud over, at sige, at de er simple og man er hurtigt i gang med spillet. Specielt hvis man har spillet (Sid Meiers) Civilization vil man kunne genkende de fleste mekaniker og kender farerne ved korruption, happieness og famine. Derved er der ingen jordisk tvivl om, at spillet er lavet af nogen, som også har spillet Sid Meiers.

Så hvem vil kunne lide dette spil? Ingen tvivl om, at Civilizations fan vil elske det. Dog skal der lyde en advarsel til folk, som ikke kan lide micro-management...Der er meget og spillet må siges at være meget fiddly når ressourcer og korn flyttes frem og tilbage.
Ligeledes er spillet langt og der må kunne forventes en del downtime da der ikke er simultane træk.
I den simple version er det også begrænset med muligheder for, at slå på hinanden men med flere spillere åbner man op for alliancer, handel og boykots, hvilket igen åbner op for en langt større spiller interaktion.
Det er et spil, som man bliver bedre til efter et par spil, hvor man kender farerne og ved, hvilke forholdsregler man må tage for ikke, at dumpe i en fælde (Min egen civilisation i går var et lysende eksempel på det. Som et andet Sodoma blev der ædt, røget og horet så alle var glade. Langsomt steg korruption i baggrunden samtidig med, at produktionen faldt. Men damn...alle var glade :D )
Hvis man kan leve med det meget fiddly spil, længden af spillet og eventuel downtime belønnes man også med det bedste civilisation spil til dato (Dukker mig for alle de indkommende sten fra AH Civilization fans. Ah’s version er i en helt anden kategori, som er langt mere abstrakt).
Det er en kæmpe fryd, at spille spillet og møde diverse kunstnere, videnskabsmænd og generaler fra vores historie. Opføre wonders, så som Taj Mahal, Hangning Gardens og Eiffeltårnet. Kæmpe for at ens civilisation opretholdes stabil og prøve, at imødese problemer så som Hunger, Korruption og Happiness.
Jeg anbefaler spillet på det højeste men da spillet ligger i den dyre ende (500 ->) vil jeg dog forslå et prøvespil inden en investering.
Thumbs up fra mig og jeg glæder mig allerede til næste spil.
Image
peskjens
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by peskjens »

Jeg har også fået spillet, men har endnu ikke fået det spillet.

Til gengæld sidder jeg og raser over, at man udsender et spil med så mange fejl og mangler. Der er fejl på brættet, hvor Scoretracket pludseligt springer fra 80 til 100, der mangler oplysninger på nogle kort eller der er angivet forkerte oplysninger. Der er lige i underkanten med brikker til 4 spillere, og nogle brikker mangler helt.

På BGG diskuteres disse problemer meget, og mange fortæller også, at de har problemer med kort, der efter udpakning eller efter kortvarigt brug bøjer i alle retninger. Kun få af mine kort opfører sig dog på denne måde - heldigvis.

Udgiveren har derfor lovet en replacement pack, men uden nye kort andre end dem, der er decideret fejl eller mangler på. David fra Boardgamer har undersøgt sagen og har fået det svar, at den lovede replacement pack først kommer i løbet af 1-2 måneder.

Det er alt i alt bare for dårligt. :evil:

Jeg er dog sikker på, at der er tale om et rigtigt godt spil, hvilket Tobias også bekræfter, og jeg glæder mig til at få det spillet.
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Rune Petersen »

Har selv kigget efter dette spil og bemærkede indlægget på boardgamer.dk før jeg købte... Det er godt nok en seriøst brist i kvalitetssikringen at man kan lave så mange fejl i det færdige produkt. Får de ikke tilsendt eksemplarer til eftersyn? At de ligefrem skal producere en færdig erstatningspakke med nye komponenter virker da groteskt.

Eller det er måske sket før for andre spilproducenter?
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Kun i mindre omfang. Det er vist ikke ualmindeligt at Fantasy Flight Games udgivelser mangler en række komponenter i spillet. Men deres kundeservice skulle så også være meget flinke til at gøre noget ved det når man henvender sig. Og det er mere individuelt, hvor der måske mangler figur A og B i den ene æske mens det er B, C og D der mangler i den næste.

En så kategorisk og gennemført mangel af komponenter er jeg ikke bekendt med er sket før, og det vil uden tvivl være noget Z-Man vil følge op på, og det vil formodentligvis sætte en hæmmer på folks lyst til at lave pre-order hos dem en anden gang. Så venter man hellere til man kan læse de første reviews.

Der er desværre en del lærepenge for de små selskaber, som forsøger sig med lidt større (gen-) udgivelser. Valley Games havde også noget hyr omkring udgivelsen af bl.a. Hannibal. Vi kan kun krydse fingre, og håbe at de kommer efter det, for det er jo nogle mægtig fine titler de udgiver. Både Z-Man og Valley.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Stony wrote:Kun i mindre omfang. Det er vist ikke ualmindeligt at Fantasy Flight Games udgivelser mangler en række komponenter i spillet. Men deres kundeservice skulle så også være meget flinke til at gøre noget ved det når man henvender sig. Og det er mere individuelt, hvor der måske mangler figur A og B i den ene æske mens det er B, C og D der mangler i den næste.
Jeg har aldrig oplevet, at der manglede noget i et FFG-spil, men til gengæld er jeg i gang med at få byttet en figur, som manglede sin ene arm, da jeg pakkede spillet ud - og responsen fra deres kundeservice har været fin indtil videre.
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Rune Petersen »

Har da oplevet flere gange at der manglede komponenter i et spil, men som sagt ikke i det omfang. FFG er rigtigt gode. Da jeg skulle returnere det fejltrykte kort i Twilight Imperium-udvidelsen tog det mindre end 14 dage før korrektionen lå i min postkasse. De manglende Tide of Iron figurer tog 3 dage!

Modsat har jeg oplevet at Ystari var lidt sløve i optrækket med hensyn til at sende manglende komponenter til Caylus. Det tog over en måned og jeg måtte rykke dem et par gange undervejs. De var dog flinke nok når man korresponderede med dem.

Eagle Games var hurtige til at sende mig erstatninger for fejltrykte kort til Bootleggers flere måneder efter de havde erklæret konkurs. Det kan man da kalde god forretningsetik.
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Eller det er måske sket før for andre spilproducenter?
Da Betrayal at the house on the hill udkom af Hasbro var det også spækket med fejl i et sådan omfang, at spillet ikke er spilbart uden en LANG Erreta, som retter op på fejl på kort, komponenter, regler og scenarier.
Det er nok rekord indehaveren af fejl i et spil, som jeg kender til.
Jeg fik spillet Through the ages uden at generes af de omtalte fejl (Har heller ikke set den omtalte tråd på BGG) men det er utroligt, at de slipper igennem en slap eller manglende kvalitetskontrol.
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jeg undres nok ligesom Rune..

fejl i pakning af komponenter, klart nok.. der kan mangle en dims hist og en dims pist.
Den famøse fejl i Mr. Jack, hvor de har standset kortene ud fra den forkerte side, så man kan se farverne i bunken er også en fejl som jeg ikke mener at man kunne forudse med mindre man VIRKELIG var vågen den dag...

men at scoring track pludselig springer? Den er så grel at jeg slet ikke fatter at den er sluppet igennem.
Post Reply