Spil der udmærker sig som gode 3 spillers spil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Spil der udmærker sig som gode 3 spillers spil

Post by Frouvne »

3 spillere har ry for at være et svært antal. Det kunne derfor være interessant at indsamle erfaringer fra nogle erfarne spillere, så man kan have perlerne klar, når lejligheden byder sig.

Det spil, der inspirerede dette emne, er, Carolus Magnus. Carolus Magnus er et af de bedste - om ikke det bedste - tre-spillers spil, jeg har spillet. Bevares, det har da været meget sjovt at prøve med to spillere, men det duer ikke rigtig og med fire spillere og dermed team-spil, ville det slet ikke være det samme spil for mig. Men et fantastisk spil for 3!

Et andet spil, der har høstet stor anerkendelse og som er kendt for primært at skulle spilles med tre spillere er San Marco. Jeg har aldrig selv spillet det, så jeg tør ikke lægge hovedet på blokken og sige, at det er blandt de allerbedste... Men noget er det vel om snakken?!

Andre spil jeg umiddelbart kunne forestille mig, der falder indenfor kategorien er: Samurai, Auf Heller und Pfennig / Kingdoms, Acquire, El Caballero, Torres, Ra, Carcassonne...

Gør gerne listen længere og kommentér endelig, så vi kan få ryddet ud i mine fejlskud! :wink:
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Man kan naturligvis også vælge at søge blandt spil, der decideret er lavet til tre personer såsom Blokus Trigon, der er en tre-personers udgave af Blokus.
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

The End of the Triumvirate er et trepersoners-spil. Det er en meget vellykket blanding mellem eurogame og simpelt krigsspil.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Iøvrigt synes jeg ikke at 3 spillere er noget specielt problematisk antal, når vi snakker eurogames. I krigsspil er det noget andet (for hvis spiller 1 og 2 slår på hinanden, giver de fordelen til spiller 3), men med eurogames er spillerinteraktion ofte så indirekte og abstraheret, at det at man er 3 spillere ikke gør noget.

Jeg nævner i flæng (idet jeg tager udgangspunkt i hvad jeg selv har spillet for nyligt): Khronos, Railroad Tycoon, Heckmeck, Puerto Rico, Hey! That's My Fish, Die Säulen der Erde, Blue Moon City, og mange mange mere.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Jens_Hoppe wrote:The End of the Triumvirate er et trepersoners-spil. Det er en meget vellykket blanding mellem eurogame og simpelt krigsspil.
..herfra vil jeg også give de varmeste anbefalinger til "Das Ende Des Triumvirats". Spillet er udelukkende for 3 personer (tvivler på at det lader sig gøre med 2), og jeg har haft stor fornøjelse af spillet de gange, jeg har spillet det.
Spillet har nogle fine mekanismer der gør, at det sjældent kan betale sig for 2 spillere at lave alliance mod den 3. spiller. Derfor veksler spillet meget, hvilket er en klar fordel i mine øjne.

Et glimrende spil :D
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Denne tråd skal da lige hives frem igen :)

Hunting Party
egner sig absolut bedst til tre spillere, selvom der står på æsken, at det kan spilles af op til fem personer (men det skalerer bare ikke særlig elegant).

Trias og Alhambra foretrækker jeg med tre eller fire spillere - jo flere spillere, jo mere kaotisk bliver det (og ved mere end fire bliver det for tilfældigt efter min smag).
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Jeg har spillet Carcasonne, Attika, Puerto Rico, Pitch Car, Elfenland, Railroad Tycoon, Samurai, Domaine o.a. som tre personers spil og det har været en okay oplevelse. Jeg kunne forestille mig at der kan være skævheder i spillene, som gør at den ene eller anden bliver forfordelt, men det er ikke noget vi har lagt mærke til.
Jesper Rugård Jensen
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Jesper wrote:Elfenland
Lige præcis det spil, har jeg ellers læst, at kortet helst skal være fyldt godt op, for at man får ordentlig fornøjelse af spillet. Fem eller seks spillere skulle være bedst.
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Det er sikkert rigtigt, men til gengæld går det hurtigt med tre. Og vi spiller det som et afslappet spil for det meste. I øvrigt er den syv-årige begyndt at kunne spille det. Det overraskede mig, da der er et ret stort element af planlægning i det, men han er ret god til at se de kortsigtede muligheder (sidst kbeb det lige med at ramme slutbyen, og en lidt ufleksibel håndtering af andres træk).

Hvis man ikke bruger katastrofebrikkerne, så kan det være lidt for nemt at nå de 20 byer, når man er mange,, og folk er ikke så glade for at bruge dem. Det føles på en eller anden måde som en forstyrrelse af spillet.
Stony wrote:
Jesper wrote:Elfenland
Lige præcis det spil, har jeg ellers læst, at kortet helst skal være fyldt godt op, for at man får ordentlig fornøjelse af spillet. Fem eller seks spillere skulle være bedst.
Jesper Rugård Jensen
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Jeg har også spillet Elfenland med 3 spillere en del gange, og synes egentlig det fungerer ganske godt. Det ender tit med at man kører lidt sit eget løb uden den helt store interaktion. Dog ender det med at forhindringsbrikkerne som regel bliver kastet ind i sidste runde og alt bliver kaos :wink:
lara
50+ indlæg
50+ indlæg

Post by lara »

Jeg tror at langt de fleste foretrækker at være 6 personer til Elfenland. Det er i hvert fald den erfaring jeg har gjort mig.

Andre spil som er gode 3-personers spil som ikke er nævnt er: Can't Stop, Shear Panic, San Juan, Metro, Igel Ärgern

og spil som allerede er nævnt: Carcassonne, Puerto Rico

og nogle spil som er ok at spille 3: Cartagena
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Danny »

Pirate's Cove, Samurai, Top Race, Tikal, Carcassonne, Attika og Friedrich synes jeg er gode spil for 3.
Danny Rasmussen
Post Reply