Jeg har netop fået et nyt spil ind ad døren fra 12Spiel.de, og jeg er spændt som en lille dreng på at få det prøvet....
Spillet hedder España 1936, og det er et spansk krigsspil for to personer, der beskæftiger sig med begivenhederne under den spanske borgerkrig 1936-1939.
Jeg har endnu ikke læst reglerne, og ved derfor ikke så meget om spillets mekanismer. Spillebrættet er et meget indbydende kort over Spanien, der er inddelt i forskellige zoner. Kampanger og kampe løses ved hjælp af to dæk kort, der har forskellige årstal påtrykt således, at man kun kan spille dem i specifikke runder af spillet.
Jeg er ret vild med historiske simulationsspil, og jeg glæder mig til at se, hvordan designeren har løst den svære opgave at nedkoge en borgerkrig til ti runder imellem to spillere. Den ene spiller repræsenterer den Nationale hær og deres allierede med general Franco i spidsen, mens den anden spiller repræsenterer den Republikanske hær, Anakister, kommunister og liberale.
Den spanske Borgerkrig er kendt for at være meget kaotisk og præget af mange interne konflikter. Modstanden imod Nationalisterne led af det problem, at den aldrig formåede at organisere sig ordentligt. De mange soldater, der kom til Spanien fra hele verden for at kæmpe imod Franco, var idealister, kommunister og anakister, der havde hjertet på det rigtige sted, men som mange af dem aldrig havde holdt et gevær i hånden. Derudover var de republikanske hære præget af politiske uoverenstemmelser imellem de forskellige fraktioner, og det varede ikke længe inden der opstod svære interne konflikter. Franco benyttede sig af denne sitution, og således lykkedes det ham at overtage magten i 1939.
Franco var landets diktator i knap 36 år indtil 1975, og han er fortsat en forhadt skikkelse i store dele af Spanien. Katalonien er en af de regioner, hvor Franco forbød folket at tale deres eget sprog og leve efter deres egne skikke og traditioner, og jeg finder det interessant, at spillets designer Antonio Catalan kommer fra denne region. Jeg tror at han har gjort sig ekstra umage for at skabe et spil, der repræsenterer den historiske virkelighed bedst muligt samtidigt med, at vi som spillere får muligheden for at ændre historiens udfald!
Jeg er specielt vild med spillets grafiske side. Forsiden på boksen er en plakat fra krigens tid, og resten af spillets layout korresponderer med denne form for 30'er krigsæstetik. Alle komponenter synes også at være af god kvalitet
Som man måske fornemmer glæder jeg mig helt vildt til at spille spillet.... lad os håbe at det ikke skuffer!!!!!!
Er der nogle andre herinde der kender mere til spillet, må de gerne uddybe lidt mere på spillets mekanismer, eller blot give deres mening med.....