Pigespillere og drengespillere
- Stony
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 120 times
Pigespillere og drengespillere
Jeg har flere gange studset over min kærestes kommentarer til nogle spil. "Det ser kedeligt ud" kunne det være, selv om det har en masse paralleller til ander spil, som hun godt kan lide. Nu er hun meget visuelt orienteret, og sætter derfor pris på at komponenterne er pæne, og ikke bare almindelige træklodser. Jeg sad og rodede med mit Agricola, og hun fattede straks interesse for mine animeeples, og spurgte ind til spillet. Jeg spekulerede over hvordan det mon havde været, hvis det var den "almindelige" udgave, hvor får, grise og køer er gengivet med trækuber.
Som dreng sætter jeg da også pris på pæne komponenter. Jeg glæder mig f.eks. enormt til at hente et eksemplar af War of the Ring Collecter's Edition, men jeg kan som regel godt se forbi kedelige komponenter, og fornøjes af selve spillet.
Er det en udtalt drenge/pige ting?
Som dreng sætter jeg da også pris på pæne komponenter. Jeg glæder mig f.eks. enormt til at hente et eksemplar af War of the Ring Collecter's Edition, men jeg kan som regel godt se forbi kedelige komponenter, og fornøjes af selve spillet.
Er det en udtalt drenge/pige ting?
Sidst spillet:

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 924 times
Re: Pigespillere og drengespillere
Det er jo et af de brandfarlige emner, du tager fat på her!
Jeg er ikke sikker på, at problemstillingen er så simpel, vi kan jo se hvor glade mange af os drenge er for figurerne i spil som Memoir '44 eller endnu mere ekstremt i figur-krigsspil. Spørgsmålet er, om der ikke er tale om, at man styrker tematiseringen, når man tilføjer rigtige små tanks til et spil som Memoir '44 eller animeeples til Agricola. I øvrigt gør det også umiddelbart spillet lettere at starte op på, når man i et spil som Agricola ikke skal kunne udskille nær så mange træ-stumper fra hinanden: "Var de de mørkebrune klodser eller trækuber, der er kvæg?"
Mon i øvrigt ikke der eksisterer den modsatte tendens af den, du har fat i, hvis man ser på hvor mange kvinder henholdsvis mænd, der spiller ameritrash kontra kube-tunge tyske spil? (Måske tendensen ikke helt holder her på forum - men jeg er heller ikke sikker på, at pigerne her er repræsentative... sagde jeg virkelig det?
)
Eller handler problemstillingen i virkeligheden om hvem der foretrækker mere eller mindre abstrakte spil???

Mon i øvrigt ikke der eksisterer den modsatte tendens af den, du har fat i, hvis man ser på hvor mange kvinder henholdsvis mænd, der spiller ameritrash kontra kube-tunge tyske spil? (Måske tendensen ikke helt holder her på forum - men jeg er heller ikke sikker på, at pigerne her er repræsentative... sagde jeg virkelig det?

Eller handler problemstillingen i virkeligheden om hvem der foretrækker mere eller mindre abstrakte spil???
frouvne, administrator

- Stony
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Hmmm. Jeg tror ikke at ameritrash parallellen dur, for her tror jeg det er selve temaet der er en turnoff for pigerne, for her drejer det sig ofte om død og ødelæggelse. Det er helt uafhængigt af om der er pæne komponenter eller ej.
Dertil er der en del abstrakte spil der er en æstetisk nydelse at se på. Hvis du lavede Gipf-serien med trækuber, tror jeg der ville være en del (kvindelige?) fans der faldt fra.
Jeg er slet ikke i tvivl om at også drengene kan sætte pris på flotte komponenter. Jeg tror bare at drengene ser dem som "nice-to-have", mens pigerne i højere grad ser dem som "need-to-have".
Lad mig forsøge at formulere mig lidt anderledes. Hvor stor en procentdel af spillere af Knizia's Samurai er piger? Hvor stor en procentdel af spillere af [Indsæt vilkårligt Winsome-spil her] er piger?
Dertil er der en del abstrakte spil der er en æstetisk nydelse at se på. Hvis du lavede Gipf-serien med trækuber, tror jeg der ville være en del (kvindelige?) fans der faldt fra.
Jeg er slet ikke i tvivl om at også drengene kan sætte pris på flotte komponenter. Jeg tror bare at drengene ser dem som "nice-to-have", mens pigerne i højere grad ser dem som "need-to-have".
Lad mig forsøge at formulere mig lidt anderledes. Hvor stor en procentdel af spillere af Knizia's Samurai er piger? Hvor stor en procentdel af spillere af [Indsæt vilkårligt Winsome-spil her] er piger?
Sidst spillet:

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Jeg er ikke sikker på, at den procentfordeling nødvendigvis vil falde så forskelligt ud. Ja, måske har Samurai nogle fine komponenter til gengæld er det også meget konfrontationelt... nej, så lad os få pastelfarvede kameler!
frouvne, administrator

- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
Holder Stony's teori, har jeg en markant feminin side, for jeg sætter pris på flotte komponenter, og tilpas grimme komponenter får mig til at miste interessen for et spil. 
Jeg tror ikke det er en dreng/pige ting om man kan lide flotte komponenter. Snarere tror jeg, at det for nogle spillere - uanset køn - er vigtigt med et stærkt tema man kan forholde sig til, og dette tema skal være et man kan lide. Så kvinder kan måske godt lide de små får i Agricola, fordi det gør bondegårdstemaet i spillet mere synligt, mens fyre måske godt kan lide, øh, plastikrumskibene i et eller andet Ameritrash spil, fordi de synliggør det nørdede sci-fi tema.
For andre - og igen tror jeg det er kønsuafhængigt - betyder tema ikke så meget, og her er komponentkvaliteten måske også mindre væsentlig, andet end som en del af det æstetiske indtryk, måske?
Hvis kvinder ikke spiller så mange Winsome-spil (og jeg har ingen anelse om hvorvidt det er rigtigt
), tror jeg mere det er fordi alle spillene er nørdede togspil, og ikke fordi de er så %&/! grimme.

Jeg tror ikke det er en dreng/pige ting om man kan lide flotte komponenter. Snarere tror jeg, at det for nogle spillere - uanset køn - er vigtigt med et stærkt tema man kan forholde sig til, og dette tema skal være et man kan lide. Så kvinder kan måske godt lide de små får i Agricola, fordi det gør bondegårdstemaet i spillet mere synligt, mens fyre måske godt kan lide, øh, plastikrumskibene i et eller andet Ameritrash spil, fordi de synliggør det nørdede sci-fi tema.

For andre - og igen tror jeg det er kønsuafhængigt - betyder tema ikke så meget, og her er komponentkvaliteten måske også mindre væsentlig, andet end som en del af det æstetiske indtryk, måske?
Hvis kvinder ikke spiller så mange Winsome-spil (og jeg har ingen anelse om hvorvidt det er rigtigt

What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
... det kunne naturligvis være interessant at høre, hvad pigespillerne mener om den sag? (Og ikke kun om den anvendte terminologi, som jeg er ret sikker på, der nok skal komme et par mishagsytringer om!
)

frouvne, administrator

- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Hvem pokker er Mette ????Stony wrote:*Holder Mette for ørene, mens Jens snakker*
Enig!Andrea wrote:Nej.Stony wrote: Er det en udtalt drenge/pige ting?
-- Drix
...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
- akwlinka
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
fingerne ud af mine øre, jeg vil også høre hvad der foregår her.
Hvad tænder jeg på i et spil. Det er ofte svært at sige, men det er ikke absolut komponenternes beskaffenhed der afgører.
Så havde jeg ikke været en samler af Winsom Spil.
Det første jeg ser på er kassen, og nej det er ikke kassens størrelse, men dets udseende. Mange dårlige spil er købt på en flot kasse, og mange gode spil er i første omgang kasseret indtil nogle har overbevist mig om spillets kvaliteter.
Dernæst designeren.
Hvad spiller jeg helst: Økonomispil. Noget hvor man får en pose penge/ressourcer man skal forvalte på bedste vis. Togspil i alle afskygninger også dem hvor der nærmest ikke er noget tog i spillet. F.eks LokomotivWerks (men her er der til gengæld penge så det vil noget).
Hvad spiller jeg ikke: Papstabel spil, også kaldet krigsspil. De er godt nok for kedelige. kan til nød klare Memoir 44 eller endda heller Battlelore (pga simple kampsystemer og så magien). Dernæst Gætte spil som Citadels, og bud spil.
Meget abstrakte spil er også uønskede.
Jeg tænder på Tema, og hvis komponenterne passer så er det klart en bonus.
Og jeg bliver irriteret når flotte komponenter bliver mishandlet i rædselsfulde mekanismer. Har lige prøvet det med Utopia.
Er det sådanne ting du ønsker at vide, Stony og alle i andre.
Hvad tænder jeg på i et spil. Det er ofte svært at sige, men det er ikke absolut komponenternes beskaffenhed der afgører.
Så havde jeg ikke været en samler af Winsom Spil.
Det første jeg ser på er kassen, og nej det er ikke kassens størrelse, men dets udseende. Mange dårlige spil er købt på en flot kasse, og mange gode spil er i første omgang kasseret indtil nogle har overbevist mig om spillets kvaliteter.
Dernæst designeren.
Hvad spiller jeg helst: Økonomispil. Noget hvor man får en pose penge/ressourcer man skal forvalte på bedste vis. Togspil i alle afskygninger også dem hvor der nærmest ikke er noget tog i spillet. F.eks LokomotivWerks (men her er der til gengæld penge så det vil noget).
Hvad spiller jeg ikke: Papstabel spil, også kaldet krigsspil. De er godt nok for kedelige. kan til nød klare Memoir 44 eller endda heller Battlelore (pga simple kampsystemer og så magien). Dernæst Gætte spil som Citadels, og bud spil.
Meget abstrakte spil er også uønskede.
Jeg tænder på Tema, og hvis komponenterne passer så er det klart en bonus.
Og jeg bliver irriteret når flotte komponenter bliver mishandlet i rædselsfulde mekanismer. Har lige prøvet det med Utopia.
Er det sådanne ting du ønsker at vide, Stony og alle i andre.

- Stony
- 5000+ indlæg
Det var ikke ting jeg "ønskede at vide" som sådan. Det var altså ikke design-mæssige overvejelser. Det var bare noget jeg havde studset over, og derfor bragte op til debat.
Men tankerne kan da være interessante, når man eventuelt vil forsøge at lave noget der passer en bestemt spillerprofil. Så er man nødt til at have lidt føling med, hvad man bør eller ikke bør benytte sig af. Men i sidste ende, vil jeg næppe designe på andet end det jeg selv synes er sjovt. Hvis jeg så efterfølgende kan tweake det, så det også rammer andres præferencer, er det naturligvis flødskum på toppen.
Men tankerne kan da være interessante, når man eventuelt vil forsøge at lave noget der passer en bestemt spillerprofil. Så er man nødt til at have lidt føling med, hvad man bør eller ikke bør benytte sig af. Men i sidste ende, vil jeg næppe designe på andet end det jeg selv synes er sjovt. Hvis jeg så efterfølgende kan tweake det, så det også rammer andres præferencer, er det naturligvis flødskum på toppen.
Sidst spillet:

- akwlinka
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
noget jeg synes er sjovt.
Spillet FLOWERPOWER, 2 spiller spil fra Kosmos, blev temasat for at ramme pigesegmentet, men når jeg siden hen har afprøvet spillet med mine mandlige spilvenner, så bliver de overrasket over hvor godt spillet er. Pga. temaet, at lave blomster bede, er det ikke noget de af sig selv havde overvejet at spille, men præsenteret for det fandt de fleste at det var et lille strategisk spil med en passende del held da der jo er brikker man trækker.
Et tøsespil, der med et andet tema ville have ramt den anden halvdel.
Spillet FLOWERPOWER, 2 spiller spil fra Kosmos, blev temasat for at ramme pigesegmentet, men når jeg siden hen har afprøvet spillet med mine mandlige spilvenner, så bliver de overrasket over hvor godt spillet er. Pga. temaet, at lave blomster bede, er det ikke noget de af sig selv havde overvejet at spille, men præsenteret for det fandt de fleste at det var et lille strategisk spil med en passende del held da der jo er brikker man trækker.
Et tøsespil, der med et andet tema ville have ramt den anden halvdel.