Hvad har du spillet i dag? September 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Hvad har du spillet i dag? September 2008

Post by Frouvne »

Hermed er ordet givet frit til dem, der har fået spillet lidt i de første par dage af måneden. :)
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2008

Post by Jens_Hoppe »

KBK bød for mit vedkommende først på et spil Brass. Jeg klarede mig ganske godt, men så heller ikke mere. Som sædvanligt et sjovt spil, omend det denne gang trak en del ud. Spillet udviklede sig dog lidt aparte i forhold til hvad jeg ellers har set: Efter kanalperioden var der nemlig temmelig mange level 2 industrier på bordet, så jernbaneperioden var præget af, at der allerede fra start var kamp om overhovedet at få nogle industrier sat ind. To gange lykkedes det folk at få bygget over en andens iron foundry, hvilket altid er en dejlig fornemmelse (medmindre det selvfølgelig lige er en selv det går ud over).

Efterfølgende blev det til et spil Stone Age, og joo, tja, bum bum, hvadkanjegsige, det var da sådan meget sjovt denne gang også, men på den anden side er jeg ved at være liiidt træt af det.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Efterfølgende blev det til et spil Stone Age, og joo, tja, bum bum, hvadkanjegsige, det var da sådan meget sjovt denne gang også, men på den anden side er jeg ved at være liiidt træt af det.
Din kommentar afspejler meget fint mit indtryk af spillet. Allerede første gang var min oplevelse, at alt i spillet fungerede og at det var meget elegant konstrueret... men at det på trods af det kedede mig en smule. :(
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

Frouvne wrote:
Jens_Hoppe wrote:[...] Efterfølgende blev det til et spil Stone Age, og joo, tja, bum bum, hvadkanjegsige, det var da sådan meget sjovt denne gang også, men på den anden side er jeg ved at være liiidt træt af det.
Din kommentar afspejler meget fint mit indtryk af spillet. Allerede første gang var min oplevelse, at alt i spillet fungerede og at det var meget elegant konstrueret... men at det på trods af det kedede mig en smule. :(
jep for mig at se et mesterstykke af et spil, hvis det skal spilles mindre end 5 gange! og ude af stand til at overraske med nye indtryk derefter. Kort sagt, kedeligt
Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Onsdag aften stod som så mange gange før på brætspil. I dagens anledning var det med Kanzler og Gunness. Det blev først Kanzler og mig der introducerede Gunness for Age of Empires III. Bagefter var det Gunnes der genopfriskede vores hukommelse med en gennemgang af Caylus, som naturligvis blev spillet efterfølgende. Det var et par kærkomne gensyn. Men især Caylus vil det klæde at spillet et par gange, så reglerne står frisk i errindring. Det er et spil der nemt kan blive lidt langtrukkent, men hvis alle spillere har spillet det nogle gange før, burde det være muligt at forkorte spilletiden en hel del, og det vil absolut højne spillets chancer for at komme på bordet lidt oftere.
Sidst spillet:
Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Tæller Star Wars Top Trumpf kort som spil???? Næppe, men hvis det gjorde, så havde jeg rent faktisk spillet noget - nemlig et par gange af førnævnte med sønnike :D
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Så er det lykkedes mig at få spillet et rigtigt voksenspil: Meridian. Et typisk Colovini-spil, der derfor også lige skal fordøjes. Jeg er absolut blevet nysgerrig og skal da prøve det igen omend det givetvis ikke er hans mest interessante spil. Vi spillede det to spillere og jeg kan under ingen omstændigheder forestille mig at spille det med fire, da jeg forventer, at det vil blive ekstremt kaotisk ... hm, og derfor måske endda sjovere?!?!?! :P
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I dag fik vi testet vores udvidelse til Alhambra - The City Gates - hvor der er fire små udvidelser i. Vi spillede med de tre af dem (havde kun undladt markedspladserne), og de fungerede umiddelbart fint. Diamant- og byport-udvidelserne supplerede grundspillet fint, mens rollekortene gjorde spillet lidt for tilfældigt ind imellem.

Derudover blev det til en omgang Galaxy Trucker, der som sædvanlig var både sjovt og larmende :)
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion

Post by akwlinka »

Var i dag til Consim Søndag i Valby og kunne med stor glæde hilse på Stony, Black Sea og Miaria her fra forummet.

Jeg fik startet med en runde Dominion, og det er stadig godt. Kan næsten ikke vente til Essen, for dem der kommer til GGF con på søndag, så gør et forsøg på at få prøvet Mik's prototype. Det er det værd.

Derefter skiftede jeg bord og fik spillet/introduceret Agricola til de tre ovennævnte. Vi spillede med E kortene da nu vi havde to nybegyndere ved brættet. Spillet flød ret godt, og tog ikke længere tid end forventet. Jeg vandt med 5 point mere end Stony, men Boris og Maria virkede begge som om det ikke havde været helt forgævet at få det spillet.

Derefter blev det til et spil Bønnerose, som jeg også vandt med bare en overskydende penge.

Så stod der Keltis på plakaten. Et 2-4 personers spil som ikke kan fornægte slægtskabet med Lost Cities. Vi fik spillet 2 spil, da jeg måske havde været lidt hurtig til at forklare reglerne. Men da spillet kun tager ca. 30 minutter, så gik det jo nok. Keltis er årets spil 2008 i Tyskland.

Det sidste spil der kom på bordet var Lokomotiv werks, et ældre Winsom Game, hvor man køber lokomotiv fabrikker, ansætter arbejdere og sælger tog. Jeg kan rigtig godt lide spillet men man skal være klar over at det er terningbaseret efterspørgsel, og man kan være meget uheldig og dermed blive kørt agterud tidligt uden chance for return. Jeg kan sagtens se problemerne i dette spil, og uden at kunne forklarer hvorfor, så er det bare et spil jeg elsker.
Vi nåede desværre kun halvvejs i spillet, så en vinder kunne ikke fastslåes.

Alt i alt en pragtfuld dag

Nu glæder jeg mig til søndag og GGF con
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

En familietur til Norge, hvor jeg medbragte icehouse brikker, gjorde at jeg har fået spillet indtil flere spil Zendo, Volcano og Penguin Soccer. Alle sammen fremragende spil. Jeg fik desværre ikke prøvet Logger som jeg gerne vil prøve.. Men der er jo også mange Icehouse spil som er gode.
Jeg tror faktisk at jeg vil lave mig nogle ordentlige regelopskrivninger til de spil der er værd at gemme for eftertiden.

Jeg fik også prøvet et enkelt spil Mystery Rummy: Jack The Ripper, som dog var lidt mere trivielt end jeg havde regnet med... men måske jeg bare ikke havde den rette modstander.

I øvrigt fik jeg monster-skældud for en Zendo regel der lyder: "Højst èn lille brik"... fordi jeg mente at ingen små brikker falder ind under "højst èn.. " :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Har netop spillet to spil Star Wars: Epic Duels med min søn... og det var helt rart at blive mindet om, hvordan et brætspil ser ud! :)
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Så lykkedes det at få spillet et par brætspil! Aftenen indledtes med Ice Flow, der er et originalt lille spil, der dog ikke formåede at opsluge mig mere end, at jeg ikke behøver at prøve det igen. Herefter kom en klassiker på bordet: Hansa. Endelig var det kortspillene der kom i brug. Først Reiner Knizias Trendy, der er et yderst simpelt spil. Det var til gengæld heller ikke synderlig interessant. Herefter kom et andet simpelt spil på bordet: Geschenkt! Det er til gengæld simpelt på den gode måde og blev da også genspillet inden vi brød tidligt op.
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Tæller det hvis man kun har prøvet online version af et brætspil?

Uanset, så spillede jeg mit første spil Vs System, som er et ccg fra upperdeck. Det overraskede glædeligt ved sin strategiske kompleksitet på trods af ganske enkle regler. Samtidig så ER der altså bare noget helt særligt ved superhelte :)
Helt klart noget jeg skal spille igen, og kunne jeg dog bare finde en billig måde at få dem på, så blev en række kort indlemmet i samlingen.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 716 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Frouvne wrote:Aftenen indledtes med Ice Flow, der er et originalt lille spil, der dog ikke formåede at opsluge mig mere end, at jeg ikke behøver at prøve det igen. Herefter kom en klassiker på bordet: Hansa
Hehe, jeg havde det lige omvendt. Ice Flow er præget af et sjovt tema, lækre komponenter og glimrende mulighed for at påvirke de andres spil. På visse tidspunkter af spillet kunne jeg godt have ønsket mig flere "relevante" træk (dvs. fraregnet muligheden for at rotere en isflage i den anden ende af brættet), og jeg ved heller ikke, om spillet stadig er sjovt 15. gang. Men alt i alt var det en positiv oplevelse.

Til gengæld var jeg ikke voldsomt duperet af Hansa. Temaet lægger i alt fald op til noget andet og mere end den meget abstrakte spiloplevelse, der i mine øjne også er præget af flere ikke synderligt intuitive regler (et handelsspil, hvor man helst skal bruge de fleste af sine penge hver runde? Hvor man skal afgive en handelsstand for at sælge sine varer? Så meget for at drive en succesrig forretning!). Desuden savnede jeg, at man arbejdede frem mod en eller anden form for klimaks, i stedet for, at spillet blot sluttede på et lidt tilfældigt tidspunkt.

Men vi kan hurtigt blive enige om, at Knizias modespil næppe bliver den nye trend, og at Geschenkt! er hurtigt og skægt. :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Det har godt nok knebet lidt med at få skrevet i denne tråd, men det betyder heldigvis ikke at jeg ikke har fået spillet her i septemmber:

Onsdag d. 3 kom Eik og spillede. Vi fortsatte vores Memoir'44 spil. Vi var nået til Scenarie 14: Arrcourt. Jeg startede som allieret, og det gik strålende. Jeg kørte mine kampvogne op på bakkerne, og sammen med mit artilleri skød jeg tyskerne sønder og sammen. Jeg vandt 6/1. Som tysker gik det knap så godt. Jeg spillede mere aggressivt end Eik havde gjort, og det så ud til at betale sig. Jeg kom foran 2-0. Eik kom op på 2-2. Jeg kom foran 3-2, men herefter kunne jeg ikke holde stand længere og Eik vandt 3-6.

Herefter begyndte vi på Scenarie 15: St Vith. Eik startede som allieret, og det var jo ellers en opstilling der passede til hans spillestil. Men jeg spillede aggressivt og det betalte sig. Inden længe havde jeg udryddet Eiks højre flanke, hvorefter jeg nedlagde hans to infanteri enheder på venstre flanke. Eik havde så vidt vi husker kun fået et enkelt point. Eik havde svært ved at koncentrere sig, og vi fik aldrig spillet scenarier med modsatte hære.

Fredag d. 5 skulle jeg spille med præsten (Morten), socialrådgiveren (Rune), guldsmeden (Martin) og pædagogen (Henrik). Rune havde købt A Game of Thrones - The Boardgame, og havde læste reglerne til det, så det skulle afprøves. Medens Rune forklarede regler, forsøgte jeg at følge med i reglerne. Efter en time var vi sikkert ikke nået gennem det hele, men blev enige om at prøve os frem. I følge reglere skulle spillet tage 2-4 timer, men efter 1 time var vi allerede nået 4 ture, så det så jo ikke så slemt ud. Men så begyndte vi at få mange enheder, og slås med hinanden, og så tog det tid. Efter 3½ time havde jeg 6 byer/strongholds, og da man kunne vinde ved at indtage 7 var det jo tæt på. Desværrre troede jeg at man skulle kunne holde alle sine byer til slutningen af runden, så jeg turde ikke forsøge, da det ville stille mig i en dårlig position. Rune fortalte at det var nok at indtage dem for at vinde. Omgangen efter havde jeg så igen mulighed for at indtage den syvende by, men Rune så det og flyttede lige præcis nok enhede ind i den til at jeg ikke kunne indtage den. Herefter blev jeg angrebet fra alle sider og kanter, og var faktisk nede på 3 byer. Heldigvis lavede Rune en fejl, som kom til at koste ham hans største hær (3 riddere og 1 fodfolk), hvilket betød at jeg kunne komme med i spillet ige. Jeg fik kæmpet mig op på 4 byer. I sidste runde fik jeg indtaget endnu en by, og endte med at vinde som den spiller der have fleste byer.

Men på det tidspunkt havde vi spillet i 5 timer, og det er altså for lang tid efter min mening, også selvom det var første gang. Det var specielt et problem når man skulle give ordre til alt for mange enheder, og igen når disse ordre skal udføres.

Spillet er som sådan OK, men der skal altså gøres noget ved spiltiden hvis jag skal spille det mange gange.

Lørdag d. 6 var vi til 40 års fødselsdag, og det var heldigvis dejligt uformelt. Så på et tidspunkt kom Lilli og spurgte om jeg ville spille The Reef med hende. Det kunne jeg jo ikke sige nej til. Det gik strygende og jeg vandt 5-2.

Søndag d. 7 var vi til min fars fødselsdag, og da det var dejligt vejr fik vi eftermiddagskaffen på terassen. Selvom terassen kun er bygget til 4, formåede vi alligevel at være 8 på den. Bordet passede perfekt til Tsuro, som blev spillet 3 gange.

Onsdag d. 10 var jeg hjemme med Lae da hun havde fået fjernet mandler om mandagen. Da Lilli kom hjem spillede vi 3 spil Tsuro. Lea vandt de første to, men jeg vandt det afgørende spil. Lea mendte dog ikke at det kunne være afgørede når hun havde vundet de to første, men såden opfatter vi jo tingene forskelligt.

Om aftenen kom Eik og Michael. Eik ville gerne have at vi spillede Power The Game, som han skal være turneringsleder i på Viking-Con. Anton valgte at spille med, så vi var 4 spillere, frem for at have en blind spiller. Jeg havde spillet det en gang før, og kan ikke huske noget positivt om det. Jeg må indrømme at efter dette spil, er jeg overbevist om at jeg hellere vil spille Trivial Persuit end Power The Game, og så ved de fleste jo hvad det betyder. Jeg synes simpelthen at der er for meget fnidder og "gæt hvor jeg stiller mig" i spillet, frem for taktik og strategi som der bør være i et spil af denne type. Alt i alt en ubehagelig oplevelse, og det selvom jeg gik fra at ligge nummer 4 til nummer 2 i løbet af de sidste to runder.

Da Eik var taget hjem spillede Michael og jeg Spank the Monkey med Monkey Business udviddelsen. Jeg vandt begge spil, og Michael var frustreret over hvor hurtigt jeg formåede at gå fra ingen ting til et rigtigt sejt tårn. Det hjalp lidt med dette spil oven på den tidligere oplevelse.

Torsdag fik jeg ikke spillet, men fik til gengæld kørt go-cart på Roskilde Racing Center så det var også en fed dag.

Lars
Post Reply