Vampire: the eternal struggle: Past, present and future

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
JesperB
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 110
Joined: Fri Jan 02, 2009 10:24 am
Favoritspil: V:TES
Arkham Horror
Det meste old school, så som Adv. Civ, det gamle Axis, etc. etc.
Det meste af de øvrige Fantasy Flight spil.
Location: Daugård

Vampire: the eternal struggle: Past, present and future

Post by JesperB »

Vampire: the eternal struggle
Past, present and future


I anledningen af v:tes snart fylder 15 år, har jeg lavet denne artikel om status på et spil, der meget apropos teamet, bliver ved med at leve mod alle odds.

The Creation
Spillet blev designet af Richard Garfield. Hvis det ringer en lille klokke hos nogle, er det nok for det spil han havde lavet året forinden, nemlig ”Magic: The Gathering”. Han ønskede at drage på erfaringerne fra dette spil og prøve at ændre nogle af de ting, han havde erfaret ved at designe magic. Det blev bl.a. til følgende,
a) Fokus på at være et socialt spil, med flere spillere.
b) En mekanisme der gør man ikke skulle fylde sit deck med ”døde” kort (her tænkes der på Land i magic),
c) Fokus på hele tiden at have kort på sin hånd til at gøre noget i spillet.
d) Sidst men ikke mindst, en måde hvorpå man sikre hele tiden at havde fremdrift i spillet. Dette var vigtigt, da han ønskede der var flere spillere, men de ikke bare skulle vente på de andre gjorde noget før man selv reagerede.

For at skitsere hurtigt hvordan han greb de ting an er der følgende mekanismer i v:tes som fungere rigtig godt for spillet:
Liv = ressourcer, den måde man betaler for sine kort er med ens liv. Man starter på 30 og for at få en vampyr i spil, betaler man 1-11 af dette. For at få udstyr eller andre kort i spil, kan man også i nogle tilfælde skulle betale med sit liv for dette.

Altid 7 kort på hånden, modsat magic (og de fleste andre kortspil jeg har spillet) så trækker man altid et nyt kort, med det samme man har spillet et.

Prey/Predator relationship, i et spil er spilleren til venstre den man skal slå ihjel for at få et point og (ganske naturligt) den til højre der så skal slå en selv ihjel. Det er lige meget hvordan ens prey dør, hvis han dør får man et VP og 6 liv (so jo så også kan bruges til at få flere vampyrer i spil).

The Edge er en lille token, man får hvis en af ens vampyrer giver en anden spiller skade (der er kun en, så den går på runde når andre giver skade). Hvis man har den i starten af sin tur, betyder det at man får et liv. Dette er med til at gøre, at man ikke bare kan sætte sig ned og trække spillet ud, med mindre man selv har kanten, da der så er andre der vinder i længden, på de får noget ud af det, det gør du ikke.

The Past
Richard lavede et rigtig godt spil for Wizards of the Coast, hvor de fangede essensen af White Wolf’s ”Vampire: The Masquerade” rollespil. Der var politisk intriger og store brutale kampe kampe, alt sammen fanget godt i de kort der blev brugt. Som trenden jo var, allerede den gang, gik der ikke længe før den første udvidelse kom, og senere 2 mere fra Wizards of the Coast kom.

Hvad der så skete er lidt uvist og man kan ikke rigtig finde ud af det, ved at søge på nettet. Den version jeg har hørt flest steder var, at Wizards of the Coast valgte at stoppe med at udgive v:tes, fordi det ikke solgte nok, når man så på Magic. Det var ikke fordi man ikke lavede et overskud på det, men i disse år skulle alt Wizard rørte ved gerne blive til guld (hvilket det meste også gjorde), og hvis ikke ville man hellere bruge sine ressourcer på noget andet.

V:tes gik herefter en mørk tid i møde, der var stadig kort at få, da man kunne købe de gamle kort i mange år efter (og stadig kan). V:EKN (Vampire: Elder Kindred Network) holdt sammen på spillet og fik stadig afholdt store internationale turneringer. V:EKN var også grunden til at White-Wolf tilbage i 2000, valgte at købe licensen til at fortsætte spillet fra Wizards. Man kunne se at spillet stadig havde et stærkt miljø, der havde overlevet i flere år, uden der var kommet nye kort eller andet støtte fra Wizards. I 2000 kom den første udvidelse til spillet i lang tid og den var længe ventet (se evt. http://thelasombra.com/crack_cocaine.htm), der er efterfølgende kommet med en ny udvidelse med 6-9 måneders mellemrum, det er blevet til følgende udvidelser til spillet:

Jyhad/v:tes
Wizards
Det første grundspil

Dark Sovereigns
Wizards
2 independent klaner kommer til (Ravons/Giovanni)

Ancient Hearts
Wizards
2 nye independent klan’er kommer (Assamite og Followers of Set)

Sabbat
Wizards
Sabbat klan’er kommer til spillet

Sabbat Wars
White-Wolf
Genoptryk af mange af kortene fra Sabbat, de første pre-constructed starters


Final Nights
White-Wolf
Nyt legetøj til de 4 independent klan’er


Bloodlines
White-Wolf
Masser af nye små klaner

Camarilla Edition
White-Wolf
Ny grundserie med fokus på Camarilla

Anarchs
White-Wolf
Ny mekanik til spillet hvor man får mulighed for at ”Go Anarch”

Black Hands
White-Wolf
Black hand er en ”sub sekt” til Sabbat der giver nyt “legetøj” til Sabbat

Gehenna
White-Wolf
Indføre ny kort type ”events” der er kort der ændre på spillet når de bliver spillet.

Kindred Most Wanted
White-Wolf
De mest eftersøgte vampyrer, man kan nu putte dem på ”den røde liste” og få trofæer for at brænde vampyrer der er på den røde liste.

Legacies of Blood
White-Wolf
4 Laibon klaner fra afrika gør deres indtog. Derudover bliver cirka 50% af sættet til at give de forskellige bloodlines et boost.

Nights of reckoning
White-Wolf
Man har nu mulighed for at få hunters som krypt kort.

Third Edition
White-Wolf
Nyt basis spil, nu med fokus på Sabbat

Sword of Cain
White-Wolf
Nyt sæt der kigger på Black Hands

Lords of the Night
White-Wolf
Nyt sæt der giver alle 4 independent klaner nye vampyrer og nye kort.

Twilight Rebellion
White-Wolf
Anarchs får sig et boost

Keepers of Tradtion
White-Wolf
Længe ventet basis sæt med focus på Camarilla.

Ebony Kingdom
White-Wolf
Et lille sæt der kun fokusere på de 4 Laibon klaner, solid udvidelse sammen med
Legacies of Blood


Det kan for nye se ud til at være en lang liste af udvidelser. Men v:tes har heldigvis den fordel, man kan købe 2 ens starters af en hvilken som helst klan, og sætte dem sammen til at have et faktisk ganske godt deck. White-Wolf har også gjort en dyd ud af at, man kan bruge alle kort der har været trykt, og løbende genoptrykke de mest eftersøgte, så det ender aldrig med at nogle kort bliver super kostbare og man taber hvis man ikke har dem.

The Present
Hvordan ser scenen så ud for v:tes i dag. Det er et kort spil med en meget turbulent udvikling men en hel utrolig stabil spiller skare. Mange af de spillere der er aktive i dag, var også været aktiv for 15 år siden. Hvis jeg skal komme med et bud, findes der nok en 100-150 spillere i Danmark. Men mange af disse er små grupper, der sidder og spiller med sig selv og ikke har set nye kort de sidste 5-10 år. Jeg har gennem tiden tit fået kontakt til forskellige af disse grupper. Her er næste problem at v:tes er et spil, der har haft det med at forskellige grupper, har udviklet deres egne House rules, her er nogle er de mest gængse jeg er stødt på:

- 4 kort limit, et levn fra MTG tror jeg, har gjort mange har valgt at spille med en 4 kort begrænsning pr. kort. Desværre en begrænsning der ikke har hold i reglerne og er utrolig besnærende for spillet

- Proxy, nogle har det helt fint med folk spiller med Proxy kort (kopier af kort), andre hader det

- ”Tower decks”, der er normalt en begrænsning på hvor mange kort der må være i sit deck. Det er der nogle grupper der ikke spiller med.

- No Grouping, Der er indbygget en mekanik i reglerne der hedder Grouping, det gør at ikke alle vampyre kan lege sammen, i samme deck. Ikke alle spiller med denne regel.

Det er som sådan ikke noget problem, at spille med folk der spiller med nogle af disse hus regler, så længe man bare er med på at ens deck ikke er bygget ud fra de samme regler. Til nogle hyggespil med folk man ellers ikke spiller med normalt, er det ikke noget problem. Men folk der på sigt vil spille sammen tit, bør sørge for at de spiller efter de samme regler. Der er det altså lettes at tage turneringsreglerne, da man så, som udgangspunkt, let kan spille med samme forudsætninger mod spillere fra andre steder.

Lige nu kan det også være svært at komme i gang med at spille, med mindre man er en gruppe der sammen gerne ville starte, eller man kender nogle der spiller. Jeg kender p.t. kun til grupper i hhv. Århus og København som spiller regelmæssigt.

Til gengæld, så er der de seneste år begyndt at være større og større sammenhold mellem de aktive grupper i Århus og København, således ser vi hinanden en 4-6 gange om året, både herhjemme nationalt men også internationalt. De sidste 6-7 år har Danmark været stærkt repræsenteret i udlandet, til de store turneringer i Europa, typisk med mellem 3 og helt op til 8 mand der har været af sted.

Jeg tror også at det er disse oplevelser der gør, mange af de stabile spillere i miljøet bliver ved, det hyggelige og underholdende i at være af sted og besøge andre lande. Møde spillere fra hele verdenen, og fordi det internationale v:tes miljø også er så relativt lille, er det mange af de samme spillere man hilser på år efter år. Som en lille krølle på halen, kan jeg da fortælle at vi p.t. er 5 danskere der regner med at tage over til de Nordamerikanske Mesterskaber (http://www.thelasombra.com/NAC2009/) i Atlanta, en tur som kommer til at betyde v:tes turneringer og casual games mandag til søndag, det bliver fedt .

Jeg tror de overstående afsnit meget godt beskriver hvad status på spillet p.t. er. V:TES er et spil man skal spille, eller starte med at spille, for oplevelsernes skyld. Her snakker jeg både om de spilmæssige oplevelser, som kan være mange og store, og for de oplevelser der er ”omkring” det at spille spillet. Det er ikke noget stort turnerings spil, og typisk er det også minimale hvad præmierne er til div. Turneringer. En kasse eller to af nogle boosters, eller et eller andet specielt fremstillet loot til en given turnering.

Det virker også som om at White-Wolf støtter spillet, så det bliver ved med at leve og ånde, og er altså ikke ved at ligge sig i graven lige med det samme.

The Future
Hvad bringer fremtiden, er der ikke mange der ved. Hvis vi snakker v:tes tror jeg vi kan se et spil, der bliver ved med at leve i mange år, men der skal ske noget radikalt før det kommer til at blomstre stort op igen.

Det er der flere grunde til,
a) Spillets regler er ikke lette, det tager sig et stykke tid for helt udenforstående at sætte sig ind i reglerne og det er desværre også problematiske at lære fra sig. Omvendt er det også et spil med utrolig dybde hvis man først har sat sig ind i det og lært det.

b) Der skal bruges 5 spillere på spil, man kan gå plus/minus en, men så heller ikke mere. Eller det kan man godt, men man skal så være opmærksom på at nogle af spillets mekanikker kommer til at fungere på en fundamental anden måde. Hvis jeg skal være lidt hård, er der andre spil der er bedre at spille, hvis man er mindre end 4 eller flere end 6. Sjovt nok ender vi i Århus altid med at være 7 (det værste antal spillere på en gang) spillere, når vi stimler sammen, det bliver typisk så til 4 og 3 mands spil.

c) Ingen appeal til ”yngre” spillere, langt de fleste spillere er ældre spillere og hele temaet/mekanikkerne i spillet har svært, ved at henvende sig til yngre spillere. Som så typisk, vil starte med at spille andre kortspil, før de så måske hopper over til v:tes. Men det betyder igen, at de skal have nogle at spille med, hvilket ikke altid er en selvfølge.

Jeg ser dog ingen tegn på at de spillet er ved at afgå ved døden. De store turneringer har de sidste mange år, haft en stabil tilslutning på omkring 250-300 ved Europamesterskaberne, White-Wolf er blevet bedre til at designe deres kort og udvidelser. Generelt er v:tes et rigtig godt og solidt spil, det kan bare være krævende at komme i gang, man skal både finde spillere, kende reglerne og skaffe nogle decks.

Hvis der er nogle derude der gerne vil i gang med at spille, eller bare prøve spillet, så send en mail til jb@jyhad.dk, jeg kan skaffe demo decks at sende af sted, og alt efter hvor i landet du/i befinder jer, har jeg sikkert også kontakt til andre spillere.

Take care
/Jesper

P.s.
Jeg vil i anledning af v:tes fylder 15 år have utrolig billige v:tes kort (så længe lager haves) på http://www.papspil.dk indtil 1. September 2009

Edit. lidt opsætning rettet
Last edited by JesperB on Wed Jul 15, 2009 10:03 am, edited 1 time in total.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Vampire: the eternal struggle: Past, present and future

Post by netsapiens »

Glimrende skriv der.

Kan du evt. lige lokkes til at udvide foredraget med en anbefaling til hvad der skal købes for at en gruppering på fem personer skal have "nok" til at opleve spillet, når det er bedst?

Jeg plejer selv at kigge på hvor mange kort der skal til, og hvad det vil koste, hvis jeg skal have nok til at kunne opleve spillet fuldt ud, og ikke bare som Star Wars og Magic hvor en random starter ofte er uspillelig.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
JesperB
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 110
Joined: Fri Jan 02, 2009 10:24 am
Favoritspil: V:TES
Arkham Horror
Det meste old school, så som Adv. Civ, det gamle Axis, etc. etc.
Det meste af de øvrige Fantasy Flight spil.
Location: Daugård

Re: Vampire: the eternal struggle: Past, present and future

Post by JesperB »

Hejsa netsapiens (og andre)

Hvordan starter en ny gruppe op?
Som skrevet i artiklen er de starters white-Wolf har lavet de sidste mange udvidelser (fra Kindred Most Wanted og frem) faktisk ganske fornuftige. Både i spilbarhed og i kort value man får. Mange ældre spillere køber f.eks. en del starters for at få bestemte kort, som de bare ikke er interesseret i at jagte i boosters.

Hvis vi tager de seneste 3 sæt, hvor der har været starters,
3rd edt.
Lords of the Night
Keepers of Tradtion


Er fokus (hvis man kender lidt til WW fluff) Sabbat, Independent, Camarilla, hvis man har et specielt forhold, fordi man kender Old World of Darkness, vil jeg sige lad det være bestemmende. Men ellers vil jeg nok anbefale at man kigger på 3rd eller Keepers, af den simple årsag at kortene i boosterne er mere universal.

Jeg vil faktisk mene, at en gruppe på 5 personer, vil kunne komme igang med at spille spillet fint med
1 kasse starters af enten Keepers of Tradtion eller 3rd (og her vil jeg nok vælger Keepers)
1 kasse Keppers of Tradtion boosters
1 Kasse 3rd Boosters


Jeg var ved at kigge på en anden liste, men som gruppe der starter op tror jeg at det er vigtigt at holde det simpelt. Som jeg skriver, er der virkelig mange regler og "spidsfindigheder", og jeg vil nok prøve at skære så meget ind til benet som muligt hvor man stadig får mulighed for at opleve spillet.

Ved at kigge på andre udvidelser får man da flere muligheder, men det er i bund og grund flere/andre muligheder for at gøre det samme (sat lidt på spidsen). Der er 4 strategier i v:tes der ligesom er grundlaget for alt, nogle decks satser på kun at kunne en af dem, nogle på at kunne lidt af alt. De fleste nok et sted i mellem, de 4 strategier er:

Power Bleed
Bleed er når man angriber sit preys liv direkte, nogle decks satser på at gøre dette, og gøre det hårdt og hurtigt.

Combat
Kamp er en central del af spillet, nogle deck satser på bare at kunne give alle andre minions bøllebank

Wall
Hver gang en minion fortager noget, har andre mulighed for at blokke det. Nogle decks satser på at kunne blokke stort set alt de ikke kan lide

Stemme
Den politiske del af spillet er fremtrædende, der findes politiske kort der kan alt fra at brænde en anden vampyr til at del op til 6 point skade ud.

De 4 forskellige starter decks fra Keepers of Tradition dække alle disse strategier rimelig godt ind, hvor hvert deck har hovedvægt på en af de 4 strategier.

Brujah – kæmper
Malkavian – Power bleeder
Toreador – blokker
og
Ventrue – stemmer

Det er selvfølgelig kun 4 decks, og jeg vil nok også lave disse decks om, men de danner en rimelig god base for at lave noget mere ud af. Det 5. deck vil jeg lave med alle de andre kort de er til overs fra starterne og boosterne.

Derudover så vil jeg da gerne hjælpe med alt hvad jeg kan, hvis der er ngole der ude der kunne tænke sig at komme i gang med at spille. Det værende sig at skabe kontakt til andre spillere, sende ideér til decks, links til yderligere ressourcer eller hvis man lige mangler lidt kort til et eller andet, er jeg sikker på mig og mit bagland har rigeligt til at kunne hjælpe med også.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Vampire: the eternal struggle: Past, present and future

Post by Jens_Hoppe »

Glimrende artikel, Jesper. :)

Jeg spillede selv spillet da det kom frem (da det stadig hed Jyhad), og husker det som ganske udmærket. Men mand, det er mange år siden. :D
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Vampire: the eternal struggle: Past, present and future

Post by netsapiens »

For lige at opsummere, så vil man iflg. vores residerende ekspert Jesper, kunne opnå et fremragende, variabelt, og dynamisk multiplayer spil, hvis man investerer ca. 1500,- danske pesetas.
Dette vil svare til 300,- pr. spiller, hvis man antager en fast gruppe på 5 spillere.
Det er ikke så slemt endda, hvis der vitterlig er kort nok til at alle kan opleve varians og deckbuilding.

Tak igen Jesper
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
JesperB
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 110
Joined: Fri Jan 02, 2009 10:24 am
Favoritspil: V:TES
Arkham Horror
Det meste old school, så som Adv. Civ, det gamle Axis, etc. etc.
Det meste af de øvrige Fantasy Flight spil.
Location: Daugård

Re: Vampire: the eternal struggle: Past, present and future

Post by JesperB »

Altså, det forudsætter at man smidder kortene sammen i en bunke og deler dem på tværs af hinanden, dele decks o.l. mellem hinanden.

Jeg vil mene at man for den investering ville have et meget godt starting point som gruppe. Hvis spillet fænger og man ville mere, jamen så er der skam rigeligt mulighed for at bruge mange ... mange flere penge end det på flere kort, flere udvidelser for at give flere muligheder. Vi er der helt sikkert i min play group en del spillere der har købt 50-60+ kasser boosters, og mange har da en 20+ forsekllige decks at veksle i mellem.

Så der er da helt sikkert hele TCG elementet over det, og mulighed for at blive fanget i "tcg fælden" hvis man mener det er en fælde, men det er altså på ingen måde et krav for at spille, selv ikke i de store turneringer rundt omkring, kan man lave et relativt stabilt deck, hvor det vigtige er at kunne læse bordet, kende sit deck og kende spillet.
Post Reply