Memoir eller Battlelore
Memoir eller Battlelore
Jeg overvejer at anskaffe mig en af disse titler, da det umiddlebart ser ud som et system, som jeg ville sætte pris på. Umiddelbart er Memoir jo en anelse billigere, men måske kræver det nogle af udvidelserne for at virke? Men er der nogen, der kan komme det nærmere for mig. Og hvilke udvidelser er essentielle for de to spil?
- larkin
- 250+ indlæg
- Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Re: Memoir eller Battlelore
Jeg har efterhånden spillet rigtigt meget Memoir 44 og synes til stadighed, at det er et rigtigt fedt spil. Tilgengæld har jeg aldrig spillet Battlelore, så det kan jeg ikke rigtigt udtale mig om - dog er jeg sikker på, at det er et ligeså godt spil som M44.
Selv valgte jeg Memoir44 frem for Battlelore, da jeg langt bedre kan lide 2.verdenskrig end fantasy, og jeg tror at de to forskellige spil mest af alt adskilller sig tematisk fra hinanden.
Medhensyn til udvidelser, mener jeg bestemt ikke at Memoir har brug for udvidelser for at gøre spillet komplet. Der findes mange gode udvidelser, men disse leverer efter min mening bare en smule ekstra krydderi og replayability, efter man har spillet alle scenarierne fra basisspillet igennem et par gange.
Selv valgte jeg Memoir44 frem for Battlelore, da jeg langt bedre kan lide 2.verdenskrig end fantasy, og jeg tror at de to forskellige spil mest af alt adskilller sig tematisk fra hinanden.
Medhensyn til udvidelser, mener jeg bestemt ikke at Memoir har brug for udvidelser for at gøre spillet komplet. Der findes mange gode udvidelser, men disse leverer efter min mening bare en smule ekstra krydderi og replayability, efter man har spillet alle scenarierne fra basisspillet igennem et par gange.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 924 times
Jeg skal ikke gøre mig klog på om det ene er bedre end det andet, da jeg ikke er blevet grebet af nogen af dem. Memoir '44 står dog stadig på mine hylder, da jeg glæder mig til at spille det med min søn og tematisk tiltalte denne version mig noget mere end den anden. Der er dog bygget yderligere et lag på reglerne til BattleLore og dermed også kompleksiteten. Og det kan man jo se både som værende godt og skidt. Hvis du kigger på disse spil er det dog også værd at overveje to andre spil, der så vidt jeg ved er meget identiske i grundstrukturen. Battle Cry var det første spil i Richard Borgs Command and Colors system, som også de to andre spil er en del af. Tematisk er det absolut min favorit - men det er det første spil i rækken og det betyder også at systemet det er baseret på er mindst udviklet her. Endelig er der Commands & Colors: Ancients, som jeg aldrig har prøvet, men som jeg ville kigge noget nærmere på, hvis jeg var dig, inden jeg valgte, hvor jeg ville lægge mine sparepenge. Mit bud er, at det nok er her, der er mest dybde, men det må du få andre til at udtale sig om.
frouvne, administrator

- larkin
- 250+ indlæg
- Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Her må jeg give Frouvne ret. For selv om jeg har skamspillet m44, kan man ikke sige at det er et særligt kompliceret eller dybt spil, og udvidelserne hjælper som sådan ikke på dette - de hjælper mere på spillets langtidsholdbarhed, ved at tilføje nye småregler, flere scenarier og mere plastik!!!!
Jeg har også selv flere gange været ved at købe Commands & Colors: Ancient for få en dybere version af det samme spil - Det kunne være, at du også skulle kigge på det.
Samtidigt må jeg sige, at hvis M44 havde været mere komplicert, havde jeg utvivlsomt også spillet det meget mindre.
Personligt elsker jeg store komplicerede spil, men det er langt fra hele min omgangskreds, der deler denne passion, hvorfor jeg har skabet fyldt med gode spil, jeg kun har spillet en gang eller to.
M44 har jeg spillet 50-100 gange med en kammerat, der sjældent gider spille andet en Risk, og det er for mig en god grund til at have det i samlingen.
Jeg har også selv flere gange været ved at købe Commands & Colors: Ancient for få en dybere version af det samme spil - Det kunne være, at du også skulle kigge på det.
Samtidigt må jeg sige, at hvis M44 havde været mere komplicert, havde jeg utvivlsomt også spillet det meget mindre.
Personligt elsker jeg store komplicerede spil, men det er langt fra hele min omgangskreds, der deler denne passion, hvorfor jeg har skabet fyldt med gode spil, jeg kun har spillet en gang eller to.
M44 har jeg spillet 50-100 gange med en kammerat, der sjældent gider spille andet en Risk, og det er for mig en god grund til at have det i samlingen.
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Og endelig kommer Napoleonskrigene forhåbentlig som det nyeste skud på stammen i løbet af 2010.
Ligesom iøvrigt Battle Cry bliver genudgivet snart.
Personligt sværger jeg til Memoir '44, som jeg pt. spiller hver torsdag. Jeg har købt alt to gange, og har dowloadet hundredvis af scenarier fra internettet.
Men alle versioner er gode på hver sin måde (og endelig er der dem som sværger til Tide of Iron og andre systemer), og det er nok mest et spørgsmål om at finde den genre man mest er interesseret i.
Ligesom iøvrigt Battle Cry bliver genudgivet snart.
Personligt sværger jeg til Memoir '44, som jeg pt. spiller hver torsdag. Jeg har købt alt to gange, og har dowloadet hundredvis af scenarier fra internettet.
Men alle versioner er gode på hver sin måde (og endelig er der dem som sværger til Tide of Iron og andre systemer), og det er nok mest et spørgsmål om at finde den genre man mest er interesseret i.
-
- 1000+ indlæg
personligt dækker jeg mine temaer og æraer ved at have battlelore og Tide of Iron, og spiller begge nogenlunde lige glædeligt og lige meget.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
-
- 50+ indlæg
Jeg har spillet 50-100 spil M44 og ca 30 spil BL. Jeg foretrækker klart BL da jeg finder at held, qua reglen om at man kan gengælde et angreb hvis ens enhed er stå ved siden af mindst 2 andre egne enheder, spiller en mindre rolle . I M44 oplever man ofte at blive knust på en flanke hvor man er uheldig med kortene. Dette er ikke nær så udtalt i BL. Udover det kan jeg godt lide Krigsrådet og tilhørende spells. De er sjældent alt afgørende men dog et sjovt twist.
Mht udvidelser til M44 har jeg haft rigeligt sjovt med grundspillet. Jeg har faktisk Japanerne men de er aldrig blevet pakket ud. Jeg har også kun spillet BL grundspillet og det er det samme.
Mht udvidelser til M44 har jeg haft rigeligt sjovt med grundspillet. Jeg har faktisk Japanerne men de er aldrig blevet pakket ud. Jeg har også kun spillet BL grundspillet og det er det samme.
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Grundspillene er tilstrækkeligt i alle versioner. Udvidelserne er kun anbefalelsesværdige til ihærdige spillere som gerne vil opleve lidt mere. Der er de til gengæld også vidunderlige. Spillene er så lette, at det er nemt at spille med udvidelserne (også for nye spillere) når blot der en spiller der kender reglerne.
I Memoir '44 er særregler noteret ned på små hælpekort, så uanset hvilken udvidelse man spiller har man nemt ved at se/huske hvad man kan og ikke kan. Jeg går ud fra at Battlelore bruger samme system, da det oprindeligt blev udviklet af DoW.
I Memoir '44 er særregler noteret ned på små hælpekort, så uanset hvilken udvidelse man spiller har man nemt ved at se/huske hvad man kan og ikke kan. Jeg går ud fra at Battlelore bruger samme system, da det oprindeligt blev udviklet af DoW.
-
- 1000+ indlæg
Ikke overraskende har du helt ret i din antagelseMik wrote: Jeg går ud fra at Battlelore bruger samme system, da det oprindeligt blev udviklet af DoW.

Sjov > regler .... HVER gang