Anbefalinger af spil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Anbefalinger af spil

Post by Sir William »

Ville høre hvad jeres holdning er til følgende spil

- Age of Steam
- Puerto Rico
- Goa
- Munchkin

Har læst lidt om dem på Boardgamesgeek.

Vi er en lille flok på 4 personer der med jævne mellemrum mødes for at hygge spille. Vi spiller primært Settlers of Catan og Ticket to Ride så det er den genre vi er til.

Ellers hvis der er andre spil som kan anbefales, så er vi også åbne over for forandringer.
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Re: Anbefalinger af spil

Post by qute »

Prøv at kigge på "samurai". Det er i den "lette" ende, men samtidig dybde nok til at man kan få gang i hjernen :D
Så synes jeg også det er flot.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

De tre første spil du nævner kan klart få mine anbefalinger. Det sidstnævnte har jeg aldrig prøvet - baseret på mine fordomme er det et spil jeg også i fremtiden vil styre udenom, men det kan hverken du eller andre bruge til noget.

Hvis du ikke vil kaste dig over dem alle på en gang, ville jeg nok i første omgang vente lidt med Age of Steam. Det er godt nok en af mine personlige favoritter, men det er til gengæld også et temmelig tørt spil og jeg tror derfor at det er der, der er støst mulighed for at i kan løbe ind i en oplevelse I måske ikke er klar til. Andre vil sikkert også sige, at I skal overveje i stedet at erhverve jer Steam, der er en ny udgave af samme spil med lidt ændrede regler. Det har den fordel at det også har nogle begynder-regler, man i første omgang kan kaste sig over. Personligt holder jeg mig nok til mit Age of Steam, men jeg kan se gode argumenter for at tage Steam.

Puerto Rico er nok det sikreste køb. Det er et utrolig elegant spil og selvom jeg ikke selv har dyrket det, må jeg sige at det nok er noget af det bedste der er at opdrive. Så det regner jeg som et oplagt første-valg.

Endelig er der Goa. Det lever i mine øjne måske ikke helt op til de to andre, men det er et rigtig solidt spil og hvis I ikke har problemer med et spil med mange auktioner er det helt sikkert også et rigtig godt valg.

Umiddelbart ville jeg nok prioritere anskaffelsen af dem således: Puerto Rico, Steam, Goa og endelig Age of Steam - afhængigt af hvilket spil I kaster jer over. Og så glemte jeg vist et spil på din liste... :wink:
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Er der nogen grund til, at du har valgt de 4 spil, som du der nævner?

Jeg tænker, at der er mange muligheder, og at det selvfølgelig handler om kompleksitet og spilletid, men også hvor meget spiller interaktion, der skal være, om det skal være primært kort eller bræt.... Personligt er jeg mere glad for andre spil, som også ligger i den lette ende, men dermed ikke sagt at det ikke er gode spil, som du har kig på ... jeg tænker bare, om der er en grund til, at du i første omgang har kigget på de spil?

Men hvis du ikke har set dem, så kan du kigge forbi hos os på et tidspunkt - og så viser vi gerne et par af spillene frem ... (når du nu alligevel skal hente 1910 udvidelsen ... ). Munchkin tingen har vi dog ikke :-)
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Sir William wrote:- Puerto Rico.
Jeg synes PR er et rigtig godt spil, som jeg gerne spiller. Og det på trods af at jeg oftest taber. Desværre går det nogle gange hen og bliver et spil der nærmest spiller sig selv. Første spiller vælger altid X, hvorefter anden spiller vælger Y, tredie spiller Z osv. I anden runder skifter det så til XZY... I fjerde runde er det XYZ... osv. Desværre er der oftest kun et valg der er "det rigtige", og hvis man ikke vælger dette optimere man simpelthen ikke sine chancer for at vinde.

Personligt er jeg meget gladere for San Juan, som man godt kan kalde en kortspilsudgave af PR.
Sir William wrote:- Munchkin
Munchkin er sjovt, men der er altså ikke så meget spil i det. Hvis man har spillet alt for meget AD&D (dengang det hed AD&D) er der rigtig mange sjove referencer i spillet. Men det er en af den slags spil, hvor det faktisk er sjovere at læse kortene end at spille spillet.
Sir William wrote:Vi er en lille flok på 4 personer der med jævne mellemrum mødes for at hygge spille. Vi spiller primært Settlers of Catan og Ticket to Ride så det er den genre vi er til.
Så kan PR godt være et spil for jer, men det er lidt tungere end Settlers og T2R, og personligt nyder jeg disse to spil mere end PR. Munchkin kan slet ikke sammenlignes med nogle af de to spil. Munchkin er mest et kortspil for gamle rollespilsnørder.
Sir William wrote:Ellers hvis der er andre spil som kan anbefales, så er vi også åbne over for forandringer.
Der er alt for mange, læs evt. med i tråden om hvad vi spiller.

Lars
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Helle wrote:Er der nogen grund til, at du har valgt de 4 spil, som du der nævner?

Jeg tænker, at der er mange muligheder, og at det selvfølgelig handler om kompleksitet og spilletid, men også hvor meget spiller interaktion, der skal være, om det skal være primært kort eller bræt.... Personligt er jeg mere glad for andre spil, som også ligger i den lette ende, men dermed ikke sagt at det ikke er gode spil, som du har kig på ... jeg tænker bare, om der er en grund til, at du i første omgang har kigget på de spil?

Men hvis du ikke har set dem, så kan du kigge forbi hos os på et tidspunkt - og så viser vi gerne et par af spillene frem ... (når du nu alligevel skal hente 1910 udvidelsen ... ). Munchkin tingen har vi dog ikke :-)
Så 3 annoncer fra samme person på DBA, hvor han sælger 100+ brætspil. Dem jeg så valgte, var dem umiddelbart fremstod som værende strategispil. Der var rigtig mange jeg ikke kendte og orkede ikke at læse om dem alle på BGG.

Ser da frem til at hente mit 1910 spil :D
Kenny
25+ indlæg
25+ indlæg

Post by Kenny »

Puerto Rico er et fantastisk spil, men også meget Skak-agtigt på den måde at man kan drage stor fordel af at tænke mange træk frem. Så det er ikke for alle. Det er også et dårligt at spille med nybegyndere, da de generelt indirekte kommer til at bestemme vinderen.

Et par lidt mere tilgivende anbefalinger:
- Imperial
- Chicago Express
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Sir William wrote:Så 3 annoncer fra samme person på DBA, hvor han sælger 100+ brætspil.
Af dem han nævner synes jeg også, at Tikal, Saint Petersburg og Vinci er værd at se på. De to førstnævnte er især gode til begyndere og mindre erfarne rotter.

Men ellers kan man stort set ikke gå galt i byen med Puerto Rico. Det er rigtigt, at man efterhånden kan "læse" spillet en del træk frem, men det kræver altså mange spil, før man når dertil. Spilletid og kompleksitet taget i betragtning er der mange måder at spille spillet på.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion

Post by akwlinka »

jeg vil da lige nævne carcassonne.

også et dejligt spil i den lette ende.
Image
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Gunness wrote:
Sir William wrote:Så 3 annoncer fra samme person på DBA, hvor han sælger 100+ brætspil.
Af dem han nævner synes jeg også, at Tikal, Saint Petersburg og Vinci er værd at se på. De to førstnævnte er især gode til begyndere og mindre erfarne rotter.

Men ellers kan man stort set ikke gå galt i byen med Puerto Rico. Det er rigtigt, at man efterhånden kan "læse" spillet en del træk frem, men det kræver altså mange spil, før man når dertil. Spilletid og kompleksitet taget i betragtning er der mange måder at spille spillet på.
Er meget enig med Gunness. Puerto Rico er et relativt sikkert valg. Det er lidt mere komplekst end de I i forvejen spiller, men vil være et udemærket spil til at udvide jeres sortiment. Det med at man kan læse spillet er sikkert rigtigt. Men så skal man nok over på den anden side af 10-20 spil, og især det med "det eneste rigtige træk". Jeg har vel spillet det 10-15 gange og så langt er jeg bestemt ikke nået. ( det siger måske mest om mig :wink: )
Synes bestemt I skal kaste jer ud i det :D

...Goa har jeg kun prøvet en enkelt gang. Er så vidt jeg husker 'tungere' end Puerto Rico, så jeg ville foretrække sidstnævnte.
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Kanzler wrote:
Gunness wrote:

Er meget enig med Gunness. Puerto Rico er et relativt sikkert valg. Det er lidt mere komplekst end de I i forvejen spiller, men vil være et udemærket spil til at udvide jeres sortiment. Det med at man kan læse spillet er sikkert rigtigt. Men så skal man nok over på den anden side af 10-20 spil, og især det med "det eneste rigtige træk". Jeg har vel spillet det 10-15 gange og så langt er jeg bestemt ikke nået. ( det siger måske mest om mig :wink: )
Synes bestemt I skal kaste jer ud i det :D

...Goa har jeg kun prøvet en enkelt gang. Er så vidt jeg husker 'tungere' end Puerto Rico, så jeg ville foretrække sidstnævnte.
Samurai er super simpelt men stadigvæk svært at mestre. Et godt køb!

Tikal og Vinci får også herfra mine anbefalinger. Sidstnævnte kræver mindst 4 spillere i mine øjne, og så skal man leve med "bash the leader"-effekten. Hvis dette ikke generer er det et genialt spil! Der er i øvrigt lige kommet en ny version af Vinci ( Smallworld ), som er gjort mere lækkert i design og brugervenlighed mm.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Sir William wrote:Vi spiller primært Settlers of Catan og Ticket to Ride så det er den genre vi er til.
Med udgangspunkt i de to titler, vil jeg mene der fortrinsvis skal kigges på spil i den lidt "lettere" ende, uden at det nødvendigvis bliver rigtig let.

Jeg vil mene der er (mindst) to parametre der spiller ind, når man skal forsøge at hente nogle andre spil ind fra højre, som I aldrig har prøvet før. For det første er der spillets kompleksitet. Og baseret på ovennvænte spil, vil et regeltungt, komplekst spil nok ikke være den bedste anbefaling. Det kan da prøves, men så vil det nok være at foretrække, om der er nogen der kan introducere. Efterhånden som man får prøvet flere forskellige spil, bliver man også bedre rustet til at prøve mere komplekse spil, så det kan godt være de en dag kommer på banen, men jeg vil anbefale at vente med dem, og jeg vil mene at Age of Steam kan være på kanten. Som Frouvne allerede nævner kunne Steam være et alternativt, hvor nogle af elementerne er taget væk, så der står et mere strømlinet spil tilbage. (Steam er en videreudvikling af Age of Steam, hvis du ikke allerede er klar over det.)

Det andet parameter er graden af konflikt. Nogle mennesker spiller gerne spil med direkte konflikt. Langt de fleste krigsspil falder i denne kategori, og andre spil - især økonomiske - kan også meget vel kategoriseres som spil med høj grad af direkte konflikt. I den modsatte ende er der spil der føles "solitaire" agtige, hvor der er ingen eller kun inddirekte interaktion spillerne imellem. Og så er der en masse spil der falder et sted imellem de to yderpunkter. I er nødt til at gøre op med jer selv, om direkte konflikt er noget I kan acceptere i et spil. Nogle mennesker har det svært med det. ("Nu slår du på mig igen!") Andre spillere kan sagtens abstrahere fra det. ("Og hvad så, det er bare et spil.") Bevæger man sig derover, kan der nemt snige sig nogle etiske regler ind, såsom hvorvidt man kan tillade sig at slå på en spiller der er langt bagud, selv om det vil kunne give den angribende spiller de fornødne point til at vinde. Nogle gange har spillerne forskellige opfattelser af hvad der er acceptabelt, og så kan man få en mindre heldig spiloplevelse. Man kan også få nogle glimrende spiloplevelser, men det skal som sagt være et aspekt man er villig til at tage med.

Endelig kan man snakke om tema. Der findes mange forskellige, og vi har hver især forskellige temaer der tiltaler os i højere eller mindre grad. Hvis det er på basis af at Ticket to Ride er et togspil, at du har kigget på Age of Steam, vil jeg gerne slå fast, at de to spil INTET har tilfælles ud over at det begge har med tog at gøre. Så vil jeg snarere pege på et spil som Union Pacific, som desværre ikke er i butikkerne mere. (Men vistnok er på vej til et genoptryk. Det er bare længe siden jeg har hørt noget nyt.) Hvis du får prøvet Union Pacific, og har mod på næste nivau, kunne Steam være det næste skridt på den stige.

Hvis vi kigger på Settlers of Catan, burde du måske tilknytte et par ord om hvad det er ved Settlers of Catan der gør det til et af de spil i har spillet en del. Jeg har selv spillet det en del, men nu er det jo nogle gange forskelligt hvad der gør at man kan lide et bestemt spil. Hvis det f.eks. tiltaler jer med handelsdelen, hvor man handler frem og tilbage med varer, kunne man kigge på andre spil der benytter sig af det. Her er Genoa eksempelvis lige blevet genoptrykt. Hvis det er følelsen af at opbygge et område, og gøre det hurtigere og bedre end dine modstandere, kunne du prøve at kigge på spil som Puerto Rico eller Agricola. Får I smag for denne type "økonomiske spil", hvor man opbygger og optimerer en penge- eller produktions-maskine, kunne næste skridt være spil som Brass og igen Steam.

Hvis I derimod er villige til at prøve "noget helt andet", vil jeg i "den lidt lettere ende" give mine varmeste anbefalinger til spil som Samurai og Carcassonne, som allerede er foreslået af andre. Jeg vil dog mene at begge spil er bedste med færre end 4 spillere, da spillene ellers kan blive en anelse kaotiske. Ellers er der Dominion som er en af de større spilmæssige overraskelser, og fungerer glimrende med 4 spillere.

Det sidste spil du nævner - Munchkin - er et jeg også har prøvet. Men min spiloplevelse gjorde at jeg afhændede spillet kort efter. Så jeg er næppe den rigtige til at give feedback på det. Jeg vil kategorisere det som et meget let spil, hvor der er større vægt på en fælles spiloplevelse, hvor man kan få nogle gode grin, end de taktiske elementer. Den slags spil er der også nogle stykker af. Et af de mere vellykkede er Shadows over Camelot, men jeg er som sagt næppe den bedste ambassadør for at tale for den type spil, da de ikke rigtig er min kop te.

Næ, skal der være lidt hygge og grin mens man konkurrerer lidt, vil jeg hellere sende dig i retning af Pitchcar. Men det er en helt anden boldgade end alle de ovennævnte. :)

Jeg håber der er noget du kan bruge. Det vil som sagt være nemmere at give nogle anbefalinger, hvis du kommer med lidt flere informationer om hvad det er du søger i et spil. Men det kan også være svært at sætte fingeren på, hvis du endnu ikke har prøvet så mange forskellige. Det vil altid være fordelagtigt at få prøvet spillene, hvorefter du har et meget bedre udgangspunkt for at beslutte om det er noget for jer. Så måske I skulle opsøge nogen andre at spille med en gang imellem?

Held og lykke med jagten.
Sidst spillet:
Image
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Mange tak for jeres input.

Vi er meget friske på alle former for spil, men det er nok mest mig der er til komplekse spil da jeg også synes det er sjovt at studere mulighederne i spillet og reglerne. Har tidligere selv spillet Mahjong, hvilket jeg ikke kan lokke dem til.

Derfor søger vi spil, hvor vi kan dyste mod hinanden på alle områder samtidig med at det skal være sjovt og ikke tage for mange timer. Det med konflikter, det klarer vi. Selv i Settlers og TtR opstår der konflikter.

Så groft søger vi ny udfordringer og gerne noget der kan klares på en aften.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Sir William wrote:Mange tak for jeres input.

Vi er meget friske på alle former for spil, men det er nok mest mig der er til komplekse spil da jeg også synes det er sjovt at studere mulighederne i spillet og reglerne. Har tidligere selv spillet Mahjong, hvilket jeg ikke kan lokke dem til.

Derfor søger vi spil, hvor vi kan dyste mod hinanden på alle områder samtidig med at det skal være sjovt og ikke tage for mange timer. Det med konflikter, det klarer vi. Selv i Settlers og TtR opstår der konflikter.

Jamen, hvis tidsperspektivet 'bare' er en aften, så skal det jo nok gå ...

Jeg kan godt lide San Juan, Sankt Petersborg, Taluva, Through the Desert, Race for the Galaxy, Dominion (nærmest en mere kompliceret variant af San Juan) ... Disse spil er dog nok karakteriseret ved, at man selv opbygger noget, og at man skal gøre det bedre end sine modstandere - bortset fra Taluva og lidt Dominion er der ikke i disse spil noget, hvor man ødelægger det for hinanden (altså nedbryder hinandens ting), hvilket kan være en god ting, når man spiller med folk, der ikke er så brætspilsvante.... tænker jeg.

Derudover er der også nogle samarbejdsspil, som jeg rigtigt gerne vil spille, og som jeg rigtigt godt kan lide, nemlig Pandemic og Ghost stories (sidstnævnte er dog relativt nyt i samlingen), men begge er eksempler på spil, hvor man i samlet flok skal vinde over spillet ....

Jeg har spillet Goa et par gange, og jeg ville foretrække Amun-Re, hvis man skulle op i noget, som er bare lidt mere kompliceret.

Jeg mente nu ikke, at du skulle se frem til at hente dit spil, men at du kunne se de forskellige spil, som du overvejer, når du kommer, hvis du vil ... vi har de fleste af de titler, der nævnes her stående på hylden....
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Helle wrote:
Sir William wrote:Mange tak for jeres input.

Jamen, hvis tidsperspektivet 'bare' er en aften, så skal det jo nok gå ...

Jeg kan godt lide San Juan, Sankt Petersborg, Taluva, Through the Desert, Race for the Galaxy, Dominion (nærmest en mere kompliceret variant af San Juan) ... Disse spil er dog nok karakteriseret ved, at man selv opbygger noget, og at man skal gøre det bedre end sine modstandere - bortset fra Taluva og lidt Dominion er der ikke i disse spil noget, hvor man ødelægger det for hinanden (altså nedbryder hinandens ting), hvilket kan være en god ting, når man spiller med folk, der ikke er så brætspilsvante.... tænker jeg.

Derudover er der også nogle samarbejdsspil, som jeg rigtigt gerne vil spille, og som jeg rigtigt godt kan lide, nemlig Pandemic og Ghost stories (sidstnævnte er dog relativt nyt i samlingen), men begge er eksempler på spil, hvor man i samlet flok skal vinde over spillet ....

Jeg har spillet Goa et par gange, og jeg ville foretrække Amun-Re, hvis man skulle op i noget, som er bare lidt mere kompliceret.

Jeg mente nu ikke, at du skulle se frem til at hente dit spil, men at du kunne se de forskellige spil, som du overvejer, når du kommer, hvis du vil ... vi har de fleste af de titler, der nævnes her stående på hylden....
Elsker at spille og prøve nye, så jo det skal nok blive sjovt at se jeres udvalg af spil når jeg henter mit nye spil. Måske jeg får ideer til nye spil og med lidt billededokumenation, kan det jo være at kæresten kan blive overbevist om at vi slet ikke har så mange som hun påstår :lol:
Post Reply