Das Motorsportspiel - hvilket regelsæt skal man benytte?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 15057
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times
Contact:

Das Motorsportspiel - hvilket regelsæt skal man benytte?

Post by Frouvne »

Da jeg blev introduceret for Das Motorsportspiel på RubiCon, kunne jeg forstå på veteranerne, der i den sammenhæng bl.a. talte Mik og Larsine, at der i forskellige sammenhænge spilles med forskelligt regelsæt. Hvilket regelsæt anbefaler I? På forhånd tak!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Das Motorsportspiel - hvilket regelsæt skal man benytte?

Post by Larsine »

Der er kun et officielt regelsæt, så det skal man naturligvis spille efter. Det kan downloades fra http://www.das-motorsportspiel.de/dmsp_ ... egeln.html, men du skal være opmærksom på at det kun er de tyske regler der indeholder billeder der illustrere eksemplerne.

Men når man har spillet et stykke tid, vil man opdage at der er en enkelt regel der slet ikke holder vand. Nemlig tidsreglen, hvor man kan "snyde" sig til en tidsfejl, frem for at få en kørefejl, som altid har størrer betydning. Derfor foreslog jeg et sæt alternetive regler, som kan findes i vores yahoo-gruppe: http://games.groups.yahoo.com/group/Motorsportspiel/ under files/Rules/Alternative rules.pdf.

Til RubiCon og Viking-Con har vi de sidste mange år brugt:

Time penalties: Suggestion 1 (Extra time) og Accumulation of Errors reglerne.

Resten af spillet er efter standard reglerne.

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 15057
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times
Contact:

Re: Das Motorsportspiel - hvilket regelsæt skal man benytte?

Post by Frouvne »

Mange tak for hjælpen! Det var lige det, jeg skulle bruge! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 15057
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times
Contact:

Re: Das Motorsportspiel - hvilket regelsæt skal man benytte?

Post by Frouvne »

Larsine wrote:[...] Time penalties: Suggestion 1 (Extra time) og Accumulation of Errors reglerne. [...]
Har du mulighed for at gengive reglen? Jeg håber at få spillet i eftermiddag og er ikke medlem af den yahoo-gruppe.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Das Motorsportspiel - hvilket regelsæt skal man benytte?

Post by Larsine »

Frouvne wrote:
Larsine wrote:[...] Time penalties: Suggestion 1 (Extra time) og Accumulation of Errors reglerne. [...]
Har du mulighed for at gengive reglen? Jeg håber at få spillet i eftermiddag og er ikke medlem af den yahoo-gruppe.
Der er selvfølgelig intet der forhindre dig i at blive medlem. Vi kræver hverken din førstefødtes sjæl, eller en DNA prøve. Der er jo også meget andet godt i gruppen, som f.eks. 8 nye baner.

Men her er de to regler:

Suggestion 1: (Extra time)
When the time is up, you still have to finish your move, and you can use all the time you need but you loose your next move. So you end up using two moves to complete one move, and you still receive unavoidable driving penalties. When using this rule you only use the white flags to indicate that the player should not move in the following round, white flags never accumulate.

Accumulation of Errors
Under the current rules, you replace two yellow flags with one red flag, you replace a red and one more flag (yellow or red) with a black flag, and have a total failure with a black and one more flag (yellow or red).

This can be relaxed or increased as the players sees fit. I often find the original rules too tough and like to use the following rule:

Two yellow flags are replaced by a red flag, two red flags are replaced by a black flag, and two black flags give a total failure.

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 15057
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times
Contact:

Re: Das Motorsportspiel - hvilket regelsæt skal man benytte?

Post by Frouvne »

Tak for hjælpen, Lars!
frouvne, administrator

Image
Post Reply