Chicago Express

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Chicago Express

Post by Sir William »

Min kæreste blev forleden fristet i Games til at give mig Chicago Express i fødselsdagsgave, da det umiddelbart mindede en del om TtR med et tvist omkring penge og aktier.

Nogen der har prøvet det og som kan anbefale det? Har læst om det på BGG og blev bare mere inspireret.
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Re: Chicago Express

Post by Robert »

Det har ikke ret meget med TtR at gøre.
Jeg har prøvet det een gang. Jeg oplevede det som et spil fuldt af vanskelige beslutninger, som kræver en del tankevirksomhed. Jeg undrede mig over nogle af reglerne, men det er sikkert fordi jeg ikke har fuld forståelse for mekanismerne.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Chicago Express har ikke noget med TtR at gøre, bortset fra det tematiske. CE er et benhårdt og meget, meget dybt spil, hvor det mere gælder om at "spille" de andre spillere end at udnytte spilsystemet, altså at bringe de andre spillere i en situation hvor de handlinger der er gode for dem selv også er til ens egen fordel. Vær forberedt på at spillets dybde gør, at man skal en del spil ind for overhovedet at have noget der ligner begreb om godt og dårligt spil. :)

Her er et uddrag af JC Lawrence's kommentar til spillet fra BGG (JC er en af de mest hardcore CE spillere på sitet):
Wabash Cannonball is a sub-hour 3-4 player ultra-efficient knife-fight of an economic game. I love it. The primary patterns are emergent alliances and incentive structures. Everything you do from the moment the game starts helps someone and hurts someone else, sometimes the same person. Everything you do incentivises players to take actions that variously help and hinder you. Much of the game comes down to ensuring that those short-lived emergent alliances, built totally on individual greedy self-interest, work in sum to your advantage. Everything in the game, including how long the game will last and the rate at which the game will play, is in the player's control and driven by that mesh of incentives and self-interest that the players have communally built.

This is a tough game. Really, tough. There is a lot of butterfly effect and the long term effect of decisions is often difficult to even vaguely estimate. This results in a strange problem: While it is a game that greatly rewards skill, it is also particularly opaque. This can often lead to players winning through no great skill of their own, but rather because the other players simply failed to prevent them from winning or unknowingly handed the win to another player. This is not inherently a bad thing and many games are like that. The problem is that because the game is so particularly opaque, that seeing that this is happening and preventing it presents an unusually subtle learning curve. The result can leave many early games feeling somewhat random, and in truth they will be rather random...until the players start to catch on and all the players at the table are of comparable skill.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Ja, det er i en helt anden kategori end Ticket to Ride, men absolut anbefalelsesværdigt! Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om noget andet spil, jeg har spillet, der har varet under en time, der er så dybt. Hvis I har mod på det, så prøv det! Det har i hvert tilfælde mine varmeste anbefalinger.
frouvne, administrator

Image
Post Reply