Begynder-spørgsmål vedr. Betrayal at House on the Hill

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Begynder-spørgsmål vedr. Betrayal at House on the Hill

Post by Mikkel »

Min dejlige kæreste og jeg sad i går aftes og ville test-spille dette (måske) vidunderlige spil.
Men der dukkede nogle spørgsmål op, som vi ikke kunne finde svar på hverken i det originale regelsæt eller i den redigerede udgave.

De kommer så her:

1) Tokens:
Hvornår skal de i spil og hvorfor?

2) Tiles:
Hvis man trækker en tile med 4 udgange på og en af udgangene støder op til en blind væg, er den dør der så bliver "lukket af" bare ugyldig eller skal man trække en ny tile?

2.a)
Hvis man går ind i et rum som ER blevet lagt, skal man så HVER gang trække det kort, som symbolet viser(Omen, item og event) når man går ind i det rum, eller er det kun første gang tilen bliver lagt?

3)
Meget simpelt: Hvordan dør spilleren? Skal alle fire traits være nede på skelethovedet, eller bare en af dem?

Det var forløbig det vi kunne komme på - men vi vender nok tilbage med flere spørgsmål!

Pft. og god weekend! :wink:
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Re: Begynder-spørgsmål vedr. Betrayal at House on the Hill

Post by Larsine »

maxell wrote:Min dejlige kæreste og jeg sad i går aftes og ville test-spille dette (måske) vidunderlige spil.
Men der dukkede nogle spørgsmål op, som vi ikke kunne finde svar på hverken i det originale regelsæt eller i den redigerede udgave.
Husk også at læse deres FAQ: http://www.wizards.com/default.asp?x=ah/faqs/hoth, og tilsæt en del fornuft. Der er mange ting i spillet som ikke er forklaret 100%, men hvis man har spillet rollespil, og tager det som en blanding af rollespil og brætspil, så kommer det faktisk til at fungere.

Regn heller ikke med at scenarierne er afballancerede. Visse scenarier er nærmest umulige at vinde som forræder, og i andre er det omvendt.

Derudover er der ingen officielle regler for at spille det som to-personers spil, men en god husregel, er at man hver spiller to roller, og når det afsløres hvem der er forræderen, overtager den anden spiller de tre helte.
maxell wrote: De kommer så her:

1) Tokens:
Hvornår skal de i spil og hvorfor?
Det står i det enkelte scenarie, så første når man har fundet ud af hvilket scenarie man skal spille, og hvem der er forræderen. Det står under "Right now" sektionen, både for forræderen og for heltene.
maxell wrote: 2) Tiles:
Hvis man trækker en tile med 4 udgange på og en af udgangene støder op til en blind væg, er den dør der så bliver "lukket af" bare ugyldig eller skal man trække en ny tile?
Fra FAQ:
Page 4 -- Discovering a New Room

The rules state, "Add each new tile as logically as you can, creating adjacent rooms with connecting doors. (Connect doorways whenever possible.)" What if it isn't possible, and you have to place a door or window next to a wall?
If two connected features don't match, then you've created a false door or window (not uncommon in haunted houses). You can't move through these false features. False windows between rooms do not count as windows for the purposes of any scenario or card.
maxell wrote:2.a)
Hvis man går ind i et rum som ER blevet lagt, skal man så HVER gang trække det kort, som symbolet viser(Omen, item og event) når man går ind i det rum, eller er det kun første gang tilen bliver lagt?
Fra FAQ:
Do you draw a card only when you discover a room, or each time you enter it?
Only when you discover it.
maxell wrote: 3)
Meget simpelt: Hvordan dør spilleren? Skal alle fire traits være nede på skelethovedet, eller bare en af dem?
Reglerne side 8, Making an Attack, afsnit 4:
Hvis bare en af dem viser skelethovedet dør man, men man kan først dø når forræderen er afsløret og scenariet er i gang.
maxell wrote: Det var forløbig det vi kunne komme på - men vi vender nok tilbage med flere spørgsmål!

Pft. og god weekend! :wink:
Vend endelig tilbage, jeg har spillet BaHotH 41 gange, og nyder det stadig hvergang.

Lars
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Post by Mikkel »

Hej Larsine og mange tak for dine rigtig gode svar.
Derudover er der ingen officielle regler for at spille det som to-personers spil, men en god husregel, er at man hver spiller to roller, og når det afsløres hvem der er forræderen, overtager den anden spiller de tre helte.
Vi havde også en 3. karakter med, som vi så skiftedes til at rykke. Og vi viste også godt at det ikke er et to-personers spil, men det var også blot for liiiiige at test-spille det og se om det var noget for os. Og det gik rigtig godt, og skal en dag afprøve det sammen med et andet par.
Husk også at læse deres FAQ: http://www.wizards.com/default.asp?x=ah/faqs/hoth...
Det var også den jeg mente, da jeg skrev "...eller i den redigerede udgave"(men det kunne du jo ikke vide!) :wink:

The rules state, "Add each new tile as logically as you can, creating adjacent rooms with connecting doors. (Connect doorways whenever possible.)" What if it isn't possible, and you have to place a door or window next to a wall?
If two connected features don't match, then you've created a false door or window (not uncommon in haunted houses). You can't move through these false features. False windows between rooms do not count as windows for the purposes of any scenario or card.
Så den dør der er blændet af, den er bare ikke til-gængelig? Er det korrekt forstået?
Hvis bare en af dem viser skelethovedet dør man, men man kan først dø når forræderen er afsløret og scenariet er i gang.
Det kan jeg så ikke helt forstå.
Når du går ind i nogle rum, skal du nogle gange trække Events-kort, og her kan du være så uheldig, at du ikke slår de rigtige terningeslag, og så skal man nogen gange rykke ned i værdi på sine traits. Og hvis man er ekstrem uheldig, så kan man jo godt komme til at havne på et skelethoved, inden haunten er startet? Eller...?

Igen: Tak! :D
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

maxell wrote:Hej Larsine og mange tak for dine rigtig gode svar.
Det var så lidt, altid glad for at kunne hjælpe andre spillere.
maxell wrote:
Vi havde også en 3. karakter med, som vi så skiftedes til at rykke. Og vi viste også godt at det ikke er et to-personers spil, men det var også blot for liiiiige at test-spille det og se om det var noget for os. Og det gik rigtig godt, og skal en dag afprøve det sammen med et andet par.
Men personligt synes jeg det fungere bedre som 2-personers spil med 2 figurer hver, end det fungere som 3-personers spil. Så altså bedste med 2 eller 4-6.
maxell wrote:
Husk også at læse deres FAQ: http://www.wizards.com/default.asp?x=ah/faqs/hoth...
Det var også den jeg mente, da jeg skrev "...eller i den redigerede udgave"(men det kunne du jo ikke vide!) :wink:
Nej jeg troede at du mente de reviderede udgaver af haunt-bøgerne, for de er også nødvendige!
maxell wrote:
Så den dør der er blændet af, den er bare ikke til-gængelig? Er det korrekt forstået?
Ja det er en falsk dør eller et falskt vindue. Det ser ud som om de er der, men de kan ikke bruges til noget.
maxell wrote:
Det kan jeg så ikke helt forstå.
Når du går ind i nogle rum, skal du nogle gange trække Events-kort, og her kan du være så uheldig, at du ikke slår de rigtige terningeslag, og så skal man nogen gange rykke ned i værdi på sine traits. Og hvis man er ekstrem uheldig, så kan man jo godt komme til at havne på et skelethoved, inden haunten er startet? Eller...?
Dine stats kan aldrig rykke helt ned på skelethovedet før haunten er startet. Hvis du er på det laveste tal, og mister endnu et point i denne trait, så sker der bare ingenting. Det kan man faktisk spekulere en smule i. Hvis f.eks. din speed er helt ned på det laveste tal, og du tager mere physical damage, så kan du jo vælge at placere al din skade på speed, som i sagens natur ikke kan komme længere ned. Men på den anden sid hvis man allerede er helt der nede inden haunten starter, så bliver det jo næppe sjovt når første det for alvor bliver uhyggeligt!
maxell wrote: Igen: Tak! :D
Det var så lidt.

Lars
Post Reply