Blok spil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Blok spil

Post by Oseali »

Ville høre andres erfaring, jeg er selv helt pjattet med blokspil, har spillet Europe Engulfed og Asia Engulfed, og kan godt lide den slags spil, og har byttet mig til C&C Ancients, selvom det er lidt noget andet.

Jeg har kigget meget på
- Eurofront II (incl west og eastfront)
- Hammer of the scots
- Crusader Rex
- Richard III

Men hvad har i af anbefalinger på blok spil som måske kunne være interessante? eller bare kommentarer til det ovenstående :)

EDIT: har også FAB: the bulge :)
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Blok spil

Post by Jens_Hoppe »

Af Jerry Taylor's spil, som de senere år har domineret noget i blokspilsverdenen, har jeg spillet Hammer of the Scots og Crusader Rex. Jeg må konkludere at jeg ikke er så vild med grundsystemet i de to spil, og i virkeligheden foretrækker jeg nok Columbias ældre blokspil. Desuden mener jeg at Crusader Rex er ubalanceret i en grad så det næsten ikke er til at spille (forudsat Saracener-spilleren spiller ordentligt).

De ældre blokspil jeg har prøvet, og som jeg kan anbefale, inkluderer;
- Napoleon. Jeg foretrækker Avalon Hills gamle udgave frem for Columbias 3rd edition - AH udgaven er noget mindre (færre blokke) og er nok den mest "elegante" af de to udgaver.
- East Front. En WW2-klassiker. Jeg har ikke prøvet den nye udgave med det store bræt, men den gamle udgave var super. En gruppe krigsspillere i København spillede det på et tidspunkt så meget, at én af dem (har han fortalt) havde memoriseret hele brættets jernbane-net, så han kunne se det for sit indre øje. ;)
- Rommel in the Desert. Igen en klassiker (som jeg bør få spillet noget mere).
- Bobby Lee. Ret undervurderet, hvis man ser på BGG. I mine øjne det bedste Columbia blokspil overhovedet, og jeg har spillet det mange gange. Rammer den Amerikanske Borgerkrig på det operationelle niveau, hvor den nok er mest interessant: Modsat det taktiske niveau (hvor mange af de store slag egentlig ikke var så raffinerede), og det strategiske (hvor resultatet var givet på forhånd ;) ), er der midt imellem et niveau, hvor der er mulighed for masser af manøvrering og bluff. Der ligger Bobby Lee, og det giver et godt spil.

Jeg har også spillet Wizard Kings (den gamle, ikke-collectible udgave), War of 1812, Liberty, Sam Grant og, øøh, måske nogle flere, men ingen af dem har jeg syntes så godt om som de ovenstående. Så har jeg også prøvet Worthington's første spil (handlede om zuluerne ved Rorke's Drift) - det var ikke noget at komme efter, og det blev kun spillet én gang.

Da jeg godt kan lide oldtid/den klassiske æra, har jeg kigget langt efter Columbias Athens vs. Sparta. Det er dog mit indtryk af GMT's nye Hellenes nok er et bedre spil - det er designet af Craig Besinque, som også stod bag bl.a. East Front.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Post Reply