Secret Santa 2009 på BGG
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 921 times
Secret Santa 2009 på BGG
Er det muligt at høre lidt om jeres oplevelser med Secret Santa på BGG i år? Det kunne måske inspirere deltagerne i vores lokale nisseleg. Hvem er med? Hvilke gaver giver I? Laver I i øvrigt løjer med modtagerne? ... og hvad har I selv været udsat for? 

frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 921 times
Re: Secret Santa 2009 på BGG
Da jeg er så tidligt ude, skal man selvfølgelig være velkommen til at starte med sine erfaringer fra de forrige år! 

frouvne, administrator

- Larsine
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 1 time
I år har jeg været udsat for... larmende tavshed.
Min BGG santa har intet skrevet, og jeg har intet modtaget.
Min RPG santa har intet skrevet, men jeg modtog Ghost Cartles til Shadowrun fra amazon.co.uk, og af kvitteringen sammen med lidt søgning på bgg kunne jeg gætte hvem det var. Jeg skrev og sagde tak, og fik i det mindste en e-mail tilbage hvor hun undskyldte at jeg havde været i stand til at gætte hvem hun var.
Mine egne targets har pænt svaret på mine Santa e-mails, men ikke rigtig noget som man kan bygge videre på. De har dog begge skrevet at de har modtaget gaven, men ikke åbnet den endnu.
Det var kun det første år jeg var med, hvor der kom en sjov korrespondance i stand mellem mig og mit target. Mine egne Santas har altid været af den stille type
Til mit rpg target har jeg fundet et gammelt spil på ebay som han ønsker sig. Det var dog lidt dyrt, så han må nøjes, selvom jeg overvejer at skaffe ham et rollespil i PDF form.
Til mit bgg target brugte jeg DoWs juletilbud, og købte ham et spil som han ønskede sig, med en udviddelse, så han også kunne få Cleo og Arki med i købet. Ud fra hvad han ellers ønsker sig og har givet gode ratings på, tror jeg Cleo og Arki nok skal fald i god jord.
Lars
Min BGG santa har intet skrevet, og jeg har intet modtaget.
Min RPG santa har intet skrevet, men jeg modtog Ghost Cartles til Shadowrun fra amazon.co.uk, og af kvitteringen sammen med lidt søgning på bgg kunne jeg gætte hvem det var. Jeg skrev og sagde tak, og fik i det mindste en e-mail tilbage hvor hun undskyldte at jeg havde været i stand til at gætte hvem hun var.
Mine egne targets har pænt svaret på mine Santa e-mails, men ikke rigtig noget som man kan bygge videre på. De har dog begge skrevet at de har modtaget gaven, men ikke åbnet den endnu.
Det var kun det første år jeg var med, hvor der kom en sjov korrespondance i stand mellem mig og mit target. Mine egne Santas har altid været af den stille type

Til mit rpg target har jeg fundet et gammelt spil på ebay som han ønsker sig. Det var dog lidt dyrt, så han må nøjes, selvom jeg overvejer at skaffe ham et rollespil i PDF form.
Til mit bgg target brugte jeg DoWs juletilbud, og købte ham et spil som han ønskede sig, med en udviddelse, så han også kunne få Cleo og Arki med i købet. Ud fra hvad han ellers ønsker sig og har givet gode ratings på, tror jeg Cleo og Arki nok skal fald i god jord.
Lars
Første gang jeg har deltaget i Secret Santa, og har haft en god oplevelse, min Santa skrev ikke så meget til mig, 2 gange tror jeg, men det var rart at høre livstegn. Selv skrev jeg fire gange til mit target inden jeg valgte spillene han skulle have, jeg sendte Power Grind og Stone Age til ham, som jeg faktisk havde valgt han skulle have med det samme, da det er to gode spil i min bog og de var vurderet til 1 og 2 på hans wish list.
Jeg har dog selv foldet fuldstændig sammen under presset af at have modtaget kassen, som jeg vidste indeholdt tre spil. For at dæmme lidt op for min irritation, så gav konen mig det mindste spil LOCO! af Reiner Knizia, som faktisk er ganske morsomt lille kortspil. Det var dog ikke helt nok, da jeg desværre havde set kasserne der var tilbage i kasserne som var ret store, så plagede indtil konen gav op og gav mig lov til at tage "det mellemste spil" som viste sig at være Mr. Jack, som er meget sjovt.
Det holdt så fint indtil i weekenden hvor vi skulle hjem til min forældre, og jeg ikke selv skulle køre, og var godt klar over at det sidste spil var et af mine nummer 1 spil. Så fik belejligt overtalt konen til at udlevere det sidste spil så jeg kunne læse reglerne på turen
Det var Napoleon's Ambition 
Så har været meget tilfreds med Secret Santa, og så håber jeg bare mit target bliver glad for sine spil
Jeg har dog selv foldet fuldstændig sammen under presset af at have modtaget kassen, som jeg vidste indeholdt tre spil. For at dæmme lidt op for min irritation, så gav konen mig det mindste spil LOCO! af Reiner Knizia, som faktisk er ganske morsomt lille kortspil. Det var dog ikke helt nok, da jeg desværre havde set kasserne der var tilbage i kasserne som var ret store, så plagede indtil konen gav op og gav mig lov til at tage "det mellemste spil" som viste sig at være Mr. Jack, som er meget sjovt.
Det holdt så fint indtil i weekenden hvor vi skulle hjem til min forældre, og jeg ikke selv skulle køre, og var godt klar over at det sidste spil var et af mine nummer 1 spil. Så fik belejligt overtalt konen til at udlevere det sidste spil så jeg kunne læse reglerne på turen

Så har været meget tilfreds med Secret Santa, og så håber jeg bare mit target bliver glad for sine spil

- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Alle tre gange, jeg har været med i Secret Santa, har min Santa været 'the strong silent type' 
Sidste år måtte vedkommende dog sende en geekmail få dage før jul for at forsikre mig om, at der kom en pakke, men den var forsinket pga. levering. Ellers har jeg ikke hørt fra dem.
I år har jeg dog en mere kreativ Santa, da vedkommende har allieret sig med en dansk hjælper, som har stået for at sende gaven
Selv har jeg vanen tro sendt mærkelige beskeder til mit 'offer', og vedkommende har taget det meget pænt og har svaret tilbage. Jeg har en europæer i år, og jeg har sendt en pakke med forskellige spil og regner med at sende en pakke i dag eller i morgen med slik, julepynt og gakkede ting.
Sidste år havde jeg en småkedelig person, så der nøjedes jeg blot med at bestille nogle spil via et amerikansk firma (mine to første targets var amerikanere), men året før havde jeg en rigtig sjov fyr, som jeg også nogenlunde deler smag med spilmæssigt. Ham og hans kone har jeg tilmed holdt kontakten med, og jeg har også sendt pakke til dem sidste år, ligesom jeg har modtaget fra dem. Sjovt

Sidste år måtte vedkommende dog sende en geekmail få dage før jul for at forsikre mig om, at der kom en pakke, men den var forsinket pga. levering. Ellers har jeg ikke hørt fra dem.
I år har jeg dog en mere kreativ Santa, da vedkommende har allieret sig med en dansk hjælper, som har stået for at sende gaven

Selv har jeg vanen tro sendt mærkelige beskeder til mit 'offer', og vedkommende har taget det meget pænt og har svaret tilbage. Jeg har en europæer i år, og jeg har sendt en pakke med forskellige spil og regner med at sende en pakke i dag eller i morgen med slik, julepynt og gakkede ting.
Sidste år havde jeg en småkedelig person, så der nøjedes jeg blot med at bestille nogle spil via et amerikansk firma (mine to første targets var amerikanere), men året før havde jeg en rigtig sjov fyr, som jeg også nogenlunde deler smag med spilmæssigt. Ham og hans kone har jeg tilmed holdt kontakten med, og jeg har også sendt pakke til dem sidste år, ligesom jeg har modtaget fra dem. Sjovt

- Sir William
- 1000+ indlæg
Hvorfor dog skrive til sin "hemmelige" nisseven før tid?? Så vil personen jo helt stoppe med at nisse dig, da det sjove så er forsvundet.Larsine wrote:Min RPG santa har intet skrevet, men jeg modtog Ghost Cartles til Shadowrun fra amazon.co.uk, og af kvitteringen sammen med lidt søgning på bgg kunne jeg gætte hvem det var. Jeg skrev og sagde tak, og fik i det mindste en e-mail tilbage hvor hun undskyldte at jeg havde været i stand til at gætte hvem hun var.

Har desværre selv kun erfaringer fra IRL nisseleg, hvor det er nemmere at pusle om personen, drille og være en rigtig nisse. Få adgang til sin kollegaes computer og sende en mail til alle kollegaerne om, at vedkommende er blevet gift i weekenden eller er gravid og derfor byder på champagne kl 13 samme dag. Især sjovt når man så deler kontor med vedkommende og så kan se alle dem som kommer ned for at lykønske. Selvfølgelig er alle spor slettet fra vedkommendes computer, så mailen i fremgår nogen steder i computeren.
Overvejede stærkt at være med i jeres nisseleg i år af ovenstående grund, men så skulle jeg nok have allieret mig med en person der kunne gøre mine gode og onde gerninger ligesom Andrea benyttede sig af. Ellers kan man jo kun være en god nisse og nisse skal også drille.
Håber der kommer nogle flere oplevelser, vil så gerne være med næste år men vil også vide hvilken muligheder der er og hvor grænserne ligger. Det er vel ikke kun at sende gaver til hinanden?
Eller er det muligt, at drille pr. post??
- Larsine
- 2500+ indlæg
Fordi hun ellers ikke havde skrevet noget som helst. Når man ikke får nogen mails fra Santa, men blot modtager en pakke, er sandsynligheden for at der kommer en mail ikke særlig stor.Sir William wrote:Hvorfor dog skrive til sin "hemmelige" nisseven før tid?? Så vil personen jo helt stoppe med at nisse dig, da det sjove så er forsvundet.Larsine wrote:Min RPG santa har intet skrevet, men jeg modtog Ghost Cartles til Shadowrun fra amazon.co.uk, og af kvitteringen sammen med lidt søgning på bgg kunne jeg gætte hvem det var. Jeg skrev og sagde tak, og fik i det mindste en e-mail tilbage hvor hun undskyldte at jeg havde været i stand til at gætte hvem hun var.Du kunne jo have spillet uvidende om at det var muligt, at spore personen ud fra følgepapirerne. Kan jo være, at det var en nybegynder som ikke vidste bedre.
På BGG er det jo meningen at man logger sig ind som Santa, og skriver e-mails til sit target. Men hvis din Santa ikke gør dette, så er det jo lidt svært at kommunikere med dem. Hvordan skulle min Santa vide at jeg var "uvidende" når vedkommende ikke skrive til mig.
Jeg har tidligere haft et target som var med på legen, og vi holder stadig kontakten. Men de andre har åbenbart været mere interesseret i at få det overstået i stilhed, både Santas og targets.
Lars
- Sir William
- 1000+ indlæg
Det var ikke for at være kritisk, at jeg skrev det.
Undrede mig bare og undrer mig endnu mere nu. Ikke over dig, men fordi der er nogle der melder sig til en leg og så ikke gør mere ud af det. Især set i lyset af, at man har en hemmelig konto til brug til det.
Hvis det kun er for at få en gave og så lige overkomme at sende en, så bliver det tamt.
En nisseleg må man jo forvente, at dem som deltager er engageret og bidrager med noget hyggeligt. Der er ikke noget mere træls end ikke mærke, at man har en nisse. Hele konceptet ryger sig en tur.

Hvis det kun er for at få en gave og så lige overkomme at sende en, så bliver det tamt.
En nisseleg må man jo forvente, at dem som deltager er engageret og bidrager med noget hyggeligt. Der er ikke noget mere træls end ikke mærke, at man har en nisse. Hele konceptet ryger sig en tur.
- Larsine
- 2500+ indlæg
Absolut enig.Sir William wrote:Det var ikke for at være kritisk, at jeg skrev det.Undrede mig bare og undrer mig endnu mere nu. Ikke over dig, men fordi der er nogle der melder sig til en leg og så ikke gør mere ud af det. Især set i lyset af, at man har en hemmelig konto til brug til det.
En gave?!? Jeg håber da på at have fået en af de gavmilde SantaerSir William wrote:Hvis det kun er for at få en gave og så lige overkomme at sende en, så bliver det tamt.

Du har ret, men det går vel også begge veje. Når ens target stort set kun skriver tilbage med enstavelsesord, så er det svært at holde dampen oppe.Sir William wrote:En nisseleg må man jo forvente, at dem som deltager er engageret og bidrager med noget hyggeligt. Der er ikke noget mere træls end ikke mærke, at man har en nisse. Hele konceptet ryger sig en tur.
Lars
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Tja, jeg er sådan set enig - men der har været voldsomme diskussioner om det på BGG, hvor Tom - som står for koordineringen af Secret Santa - er blevet ret vred over, at mange forventer at blive kontaktet/drillet af deres Secret Santa. Han mener ikke, at det er noget, man skal forvente, og at man skal i særdeleshed ikke skrive på BGG og brokke sig over det. Se mere i denne tråd - vist nok omkring side 18-19.Sir William wrote:Det var ikke for at være kritisk, at jeg skrev det.Undrede mig bare og undrer mig endnu mere nu. Ikke over dig, men fordi der er nogle der melder sig til en leg og så ikke gør mere ud af det. Især set i lyset af, at man har en hemmelig konto til brug til det.
- Sir William
- 1000+ indlæg
Nu er jeg ikke inde i reglerne for Secret Santa på BGG, men er det det samme som nisseleg eller forpligter man sig bare til at være julemand for personen. Hvis det er det sidste, så er det vel i orden kun at give gaver og derfor er folks beklagelser derinde uberettiget.
Er det derimod nisseleg som vi kender det, så synes jeg beklagelserne er på plads.
Det er vel det farlige at bruge et internationalt fora til en sådan leg, da den jo nok opfattes forskelligt fra kultur til kultur.
Er det derimod nisseleg som vi kender det, så synes jeg beklagelserne er på plads.
Det er vel det farlige at bruge et internationalt fora til en sådan leg, da den jo nok opfattes forskelligt fra kultur til kultur.