Brug for en Case

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Brug for en Case

Post by Sir William »

I forbindelse med mit arbejde, skal jeg konstuere nogle forskellige cases til undervisning af risikoanalytikere - som ikke er fagrelevante for mit arbejde (fødevarer) -, hvor de skal identificere risici, analysere risici og udarbejde en strategi for hvordan risici kan minimeres.

Jeg vil meget gerne bruge virkelig eksempler, som folk kan forholde sig til.

Det er rigtig nemt at finde forskellige katastrofer/ulykker, hvor der er flere risici som hver især kunne have forhindret omstændighederne/omfanget af katastrofen bla. Titanic, Mont Blanc ulykken i Halifax i 1917, Flyulykken på Tenerife i 1977 og Mount St. Helen i 1980.

Synes dog det ville være ærgerligt, kun at kigge på katastrofer/ulykker, så jeg ville også kigge på nogle mere ikke-katastrofale cases, hvor der er flere parametre der spiller ind.

Har allerede undersøgt børskrakket i 1929, Enron, TI Factory, 2. Verdenskrig og Den amerikanske borgerkrig, men synes ikke rigtig jeg kan få bygget en god case ud af dem.

Så var det jeg tænkte på jer herinde, om ikke der var nogle der kunne nævne nogle skandaler el. lign. inden for de seneste 100 år som jeg kunne bygge en case op om?
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Re: Brug for en Case

Post by Andrea »

Muhammed-tegningskrisen for Arla?
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 711 times
Been thanked: 839 times

Re: Brug for en Case

Post by Gunness »

Shell og Brent Spar? Det skabte i alt fald en hel del polemik i de glade 90'ere.
Kan man sige et eller andet om Bernard Madoff og hans mega-giga-bedrageri?
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Post Reply