Memoir 44 eller Battlelore
Memoir 44 eller Battlelore
Hej
jeg er på udkig efter et godt 2 personers krigsspil?
Har kigget på Memoir 44 og battlelore.
De to skulle eftersigende minde om hinanden, så spørgsmålet er om nogle af jer kan sige for eller imod et af dem?
shh
jeg er på udkig efter et godt 2 personers krigsspil?
Har kigget på Memoir 44 og battlelore.
De to skulle eftersigende minde om hinanden, så spørgsmålet er om nogle af jer kan sige for eller imod et af dem?
shh
Re: Memoir 44 eller Battlelore
Kender ikke memoir, men vil sige at Battlelore sammenlignet med eksempelvis C&C er sjovere på den måde at der er et council man skal sammensætte i de avancerede scenarier, hvor man så også får spells med, som giver lidt ekstra, som er lidt sjovt (selvom det så ikke altid er den bedste strategi, men også får et aspekt af hvilke spells man har)
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Begge spil er jo baseret på samme spilmekanik = Command & Colors systemet som Richard Borg opfandt for det gamle Avalon Hill for 15 år siden. Systemet kan dække samtlige krigsskuepladser på en let og underholdene måde.
Indtil nu har vi set:
Battle Cry (Amerikansk borgerkrig)
Memoir '44 (Anden Verdenskrig)
Vive l'Emperor* (Napoleon)
C&C: Ancient Battles (oldtiden)
Battlelore (Middelalderen + fantasy)
*) Uofficiel spansk udgivelse. R. Borg har forsøgt at få sin egen version ud siden Avalon Hill blev opkøbt, og den skulle efter sigende snart være på trappen. desuden kommer der snart en ny udgave af Battle Cry.
Og endelig er Fantasy Flight på vej med Battles of Westeros som er FFG's videreføring af Battlelore - og dermed også et rent fantasy-univers. Hvordan FFG vil behandle de to spil kommer sikkert an på salgstallene.
Men tilbage til dit spørgsmål:
Hvilket spil du foretækker kommer sikkert an på hvad du synes om moderne krig contra middelalder/fantasy.
Selv foretrækker jeg klart 2. verdenskrig, og fordelen med M'44 er at du få (og lave) scenarier fra alle slag under alle slags forhold på næsten alle kontinenter - dog hovedsagelig begrænset til hære. Vi mangler stadig flåden og luftvåbenet, selvom de er med i begrænset omfang.
Indtil nu har vi set:
Battle Cry (Amerikansk borgerkrig)
Memoir '44 (Anden Verdenskrig)
Vive l'Emperor* (Napoleon)
C&C: Ancient Battles (oldtiden)
Battlelore (Middelalderen + fantasy)
*) Uofficiel spansk udgivelse. R. Borg har forsøgt at få sin egen version ud siden Avalon Hill blev opkøbt, og den skulle efter sigende snart være på trappen. desuden kommer der snart en ny udgave af Battle Cry.
Og endelig er Fantasy Flight på vej med Battles of Westeros som er FFG's videreføring af Battlelore - og dermed også et rent fantasy-univers. Hvordan FFG vil behandle de to spil kommer sikkert an på salgstallene.
Men tilbage til dit spørgsmål:
Hvilket spil du foretækker kommer sikkert an på hvad du synes om moderne krig contra middelalder/fantasy.
Selv foretrækker jeg klart 2. verdenskrig, og fordelen med M'44 er at du få (og lave) scenarier fra alle slag under alle slags forhold på næsten alle kontinenter - dog hovedsagelig begrænset til hære. Vi mangler stadig flåden og luftvåbenet, selvom de er med i begrænset omfang.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 922 times
Jeg ville også i vid udstrækning lade mig styre af hvilket tema, der har den største tiltrækning. Selv har jeg prøvet: Battle Cry, Memoir '44 og Battlelore. Spillene er udgivet i nævnte rækkefølge og man kan da også mærke, at der er blevet arbejdet videre på systemet. Det ekstra lag der var lagt på Battlelore tiltalte ikke mig og da jeg heller ikke specielt tiltrækkes af fantasy-temaet er det ikke der, jeg har investeret mine spareskillinger. Tematisk er det mest Battle Cry, der tiltaler mig, men dette system er så meget simplere end Memoir '44, at det er det sidstnævnte jeg har bevaret og påtænker at spille med min søn. Memoir '44 kommer der stadig udvidelser til, så der skulle heller ikke være nogen overhængende risiko for at man kommer til at mangle variation, hvis man ellers har mod på at investere i nogle af udvidelserne.
frouvne, administrator

Hey, Tak for svar
Det er også Memoir 44 der har tiltalt mig mest, har nu også kigget på Tide of Iron.
Tide of Iron skulle ifølge BBGs forum være mere kompleks, hvilket kan være både godt og skidt!
Kan dog ikke helt gennemskue om det også er bygget op over samme system?
shh
Det er også Memoir 44 der har tiltalt mig mest, har nu også kigget på Tide of Iron.
Tide of Iron skulle ifølge BBGs forum være mere kompleks, hvilket kan være både godt og skidt!
Kan dog ikke helt gennemskue om det også er bygget op over samme system?
shh
-
- 100+ indlæg
- Has thanked: 1 time
Udover at Tide of Iron har samme tema, og der bruges hexagoner og små plasticsoldater, så er det to meget forskellige spil.
Jeg har begge, og derhjemme er det klart Memoir 44' der bliver spillet mest. Det skyldes nok især to faktore, dels er det hurtigt at sætte op og spille (et slag tager typisk ca. 45 min hvor efter vi bytter side og spiller slaget igen) og dels er reglerne lette og hurtige at gå til.
Tide Of Iron tager både længere tid at sætte op, og længere tid at spille (tror at sidste slag tog ca.2½-3timer) samt at der er lidt mere komplekse regler. Spil mekanikken er også forskellig i de to spil, hvor memoir drives at et kortsystem, og i ToI er det mere "flytten rundt med figure"
Begge spil er rigtigt gode, og har hver deres gode ting.. Jeg foretrækker memoir til et hurtigt krigsfix og ToI til mere detaljeret og tidskrævende krig
Jeg har begge, og derhjemme er det klart Memoir 44' der bliver spillet mest. Det skyldes nok især to faktore, dels er det hurtigt at sætte op og spille (et slag tager typisk ca. 45 min hvor efter vi bytter side og spiller slaget igen) og dels er reglerne lette og hurtige at gå til.
Tide Of Iron tager både længere tid at sætte op, og længere tid at spille (tror at sidste slag tog ca.2½-3timer) samt at der er lidt mere komplekse regler. Spil mekanikken er også forskellig i de to spil, hvor memoir drives at et kortsystem, og i ToI er det mere "flytten rundt med figure"
Begge spil er rigtigt gode, og har hver deres gode ting.. Jeg foretrækker memoir til et hurtigt krigsfix og ToI til mere detaljeret og tidskrævende krig

- jondifool
- 250+ indlæg
- Been thanked: 1 time
jeg vil anbefale at få test spillet battlelore/memoir 44 først ! Og endda stærkt anbefale det!
Og det er pgå den særlige kort mekanisme, som efter min mening er en enten elskes den eller også hades den!
I vores spilcirkel slog den bare ikke igennem!
Og det er pgå den særlige kort mekanisme, som efter min mening er en enten elskes den eller også hades den!
I vores spilcirkel slog den bare ikke igennem!

- ozimek
- 250+ indlæg
- Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
ToI er meget mere simulationsagtigt end C&C-spillene (Dvs. M44). (Jeg har kun spillet C&C Ancients, men som andre har nævnt er systemet det samme)
I ToI har du langt mere kontrol over dine tropper, mens det i M44 afgøres af, hvilke kort du trækker. Efter min smag er M44 alt for abstrakt og tilfældigt.
I ToI har du langt mere kontrol over dine tropper, mens det i M44 afgøres af, hvilke kort du trækker. Efter min smag er M44 alt for abstrakt og tilfældigt.
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Det du kalder 'tilfældighed', kaldes også 'realisme'.ozimek wrote:Efter min smag er M44 alt for abstrakt og tilfældigt.
Det er faktisk forbandet svært for en skrivebordsgeneral at få sine tropper til at gøre det man gerne vil.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 922 times
Med Memoir '44 skal man være indstillet på en stor grad af tilfældigheder - kald dem realisme eller ej. Det gør det dog også til et (relativt) hurtigt og sjovt spil, hvis man kan leve med den type tilfældigheder og det kan f.eks. give sig til udtryk som at hele scenariet afgøres ved det sidste terningslag, der kan give sejren til enten den ene eller den anden side eller at man kun kan angribe på den venstre flanke fordi man tilfældigvis kun har kort til det.Mik wrote:Det du kalder 'tilfældighed', kaldes også 'realisme'.ozimek wrote:Efter min smag er M44 alt for abstrakt og tilfældigt.
Det er faktisk forbandet svært for en skrivebordsgeneral at få sine tropper til at gøre det man gerne vil.
frouvne, administrator

Det lyder til at det er Memoir 44 der skal hentes hjem, da det ikke skal være alt for advanceret.
Det er muligt at man rykker op til et mere advanceret krigsspil senere, men jeg vil gerne starte med noget mere simpelt.
Da det samtidig også skal være et spil vi kan hive frem en hverdags aften og sidde og hygge med der, er det tiltalene med den relativt korte spilletid.
Det er muligt at man rykker op til et mere advanceret krigsspil senere, men jeg vil gerne starte med noget mere simpelt.
Da det samtidig også skal være et spil vi kan hive frem en hverdags aften og sidde og hygge med der, er det tiltalene med den relativt korte spilletid.
-
- 100+ indlæg
- Favoritspil: Republic of Rome, Puerto Rico, Hannibal: Rome vs. Carthage, Colosseum, Android, Caylus, Struggle of Empires, Power Grid
Hvis valget står mellem Memoir 44 og Battlelore, så gør dig selv en tjeneste at investere i Memoir.
Personligt valgte jeg forkert, da jeg kastede mig over Battlelore, som har vist sig at være et mystisk spil om semihistoriske middelalderlige slag fra hundredeårskrigen lige rigeligt krydret med hobgoblins og kæmpespiders (som jo virkelig hører hjemme der?!). Det er det mærkelige resultat af en syg spildesigner, der har tænkt: "Lad os lave et spil, der er næsten helt ligesom memoir 44 - bare med magi og med temaet hundredeårskrigen meets sværd og troldom meets Shelob! Det bliver brandgodt!"
Jeg finder Memoir 44 flere længder bedre end Battlelore.
Skulle du alligevel have lyst til at kaste dig ud i en (underlig) magisk middelalderlig verden, så gør mig den tjeneste at købe mit spil Battlelore (billigt!). Det er meget lidt brugt.
Carsten
Personligt valgte jeg forkert, da jeg kastede mig over Battlelore, som har vist sig at være et mystisk spil om semihistoriske middelalderlige slag fra hundredeårskrigen lige rigeligt krydret med hobgoblins og kæmpespiders (som jo virkelig hører hjemme der?!). Det er det mærkelige resultat af en syg spildesigner, der har tænkt: "Lad os lave et spil, der er næsten helt ligesom memoir 44 - bare med magi og med temaet hundredeårskrigen meets sværd og troldom meets Shelob! Det bliver brandgodt!"
Jeg finder Memoir 44 flere længder bedre end Battlelore.
Skulle du alligevel have lyst til at kaste dig ud i en (underlig) magisk middelalderlig verden, så gør mig den tjeneste at købe mit spil Battlelore (billigt!). Det er meget lidt brugt.
Carsten

Senest spillet: