Interessant spørgsmål! Jeg havde faktisk håbet, at nogle andre ville byde ind med et svar, da jeg ikke selv har meget fornuftigt at sige herom... men lad mig nu alligevel sige lidt og håbe, at andre har noget at tilføje. Det skal også erkendes, at jeg er famlende overfor hvad man helt præcis skal lægger i et partnership-spil... men min besvarelse kan måske også være anledning til at præcisering heraf.
I min besvarelse vil jeg se bort fra diverse Quiz-spil som Trivial Pursuit, der jo åbner for denne mulighed... men jeg går ud fra, at det er andre værdier du leder efter.
Det med at samarbejde parvis er vel primært noget, man kender fra forskellige kortspil.
Tichu er et af de spil, der værdsættes af mange og hvor det er et element. Selv har jeg ikke været imponeret over spillet... men det er nok bare fordi det er for traditionelt kortspils-agtigt for mig. F.eks. kan Lost Cities også spilles i en fire-spillers variant, hvor man parvis spiller sammen - det forudsætter dog to eksemplarer af spillet.
Så er der nogle spil, hvor det ser ud som om partnership-delen er en løsning fordi man ikke lige kunne finde andre måder at øge spillerantallet på.
Carolus Magnus kunne være et eksempel herpå. Jeg skal straks erkende, at jeg aldrig har spillet det med fire spillere... og måske er det ok.
Såvidt jeg har forstået kan man i et spil som Doom The Boardgame spille i teams med udvidelsen:
Doom: The Boardgame Expansion Set. Her åbnes der op for muligheden for at spille
Capture the Flag. Muligvis kan det spilles således uden udvidelsen... er du interesseret kan du jo downloade reglerne:
http://www.fantasyflightgames.com/PDF/doomxprules.pdf
Endelig er der spil, jeg tror kunne vinde ved at blive spillet i teams. Et eksempel herpå er:
Sherlock Holmes Consulting Detective. Det er i forvejen et rigtig godt spil. At spille det kooperativt kan jeg godt finde lidt tamt, men på den anden side er det også sjovt at lave analysen i fællesskab. Her kunne en partnership-løsning være ideel.
Jeg håber, at nogen har mere at byde ind med og venter selv i spænding!