Lord Of the Rings: The Card games - Regel spørgsmål

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Lord Of the Rings: The Card games - Regel spørgsmål

Post by Mikkel »

Så blev spillet åbnet og regelbogen læst igennem og BGG er også nærstuderet.

...men skal lige være HELT sikker:

Der hvor jeg er i tvivl er omkring setup'en. Man må vælge op til 3 Hero's pr spiller. Hvis jeg vælger Aragon og Glóin, så skal jeg kune have Leadership-kort i min træk-op-bunke, right?

Hvis jeg derimod vælger to Hero's med hver sin slags Sphere Of Influence til mit hold, så skal der blandes de to forskellige Speheres ned i samme bunke? Er det ikke bare sådan det skal gøres?

Glæder mig virkelig til at kunne spille det her :D

På forhånd tak!
Image
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Re: Lord Of the Rings: The Card games - Regel spørgsmål

Post by Foppwin »

Hvis du spiller standard, så vælger du en sphere og bruger de 3 helte samt kortene fra den sphere.

Turnerings reglerne er vist at du selv vælger hvilke helte du vil bruge samt 50 kort. (nok bedst at de passer med den farve man spiller :) )
Danny

Image
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.

Post by Mikkel »

Foppwin wrote:Hvis du spiller standard, så vælger du en sphere og bruger de 3 helte samt kortene fra den sphere.

Turnerings reglerne er vist at du selv vælger hvilke helte du vil bruge samt 50 kort. (nok bedst at de passer med den farve man spiller :) )
Tak for dit svar :)

Men når man kigger på eksemplet i regelbogen (side 13), så har spilleren 3 Hero's - og så er det vel bare at blande de forskellige spheres ind i bunken som passer til de Hero's man har valgt? Eller SKAL man kun vælge en type sphere?
Image
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Post by Foppwin »

side 10 fortæller om de første spil. derefter kan du samle dine kort som du har lyst til. Du skal minimum have 50 kort, og max 3 af hver slags. (side 27)

Fra side 10 i regel bogen

For the First Game
For the first game, each player chooses one of the four
spheres of influence and uses the starter deck for that
sphere. The card numbers of each of the four spheres
are listed below. Each sphere is also listed with the
three heroes that should be used with that starter deck.
Leadership (cards 13-27; heroes Aragorn, Glóin,
Théodred)
Tactics (cards 28-42; heroes Legolas, Gimli, Thalin)
Spirit (cards 43-57; heroes Éowyn, Dunhere, Eleanor)
Lore (cards 58-72; heroes Glorfindel, Denethor,
Beravor)
Each starter deck should also include 1 copy of the
neutral ally card, Gandalf (card 73).
Next, the players select a scenario they would like to
play. For the first game, players should try the “Passage
Through Mirkwood” scenario, which was designed as
an introductory scenario. Separate the cards for this
scenario (see page 26). These consist of the quest cards
(numbered 120-123), and the encounter cards marked
with the Passage Through Mirkwood, Spiders of
Mirkwood, and Dol Guldur Orcs symbols (see
page 26).
For tournament deckbuilding rules, see page 27.
Danny

Image
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Mikkel »

Jeg bliver simpelthen nødt til at spørge, og det er faktisk lidt pinlig (synes jeg selv) - men jeg forstår simpelthen ikke fase 3(Quest) og 4(Travel) som man skal igennem. Alle de andre faser er forstået (tror jeg :D ), men jeg mangler lige de sidste to faser, før jeg forstår flow'et i spillet.
Selve det med at hvordan det gøres, forstår jeg fint og det er godt beskrevet i regelsættet.

Men hvad er det helt nøjagtigt der sker, når man skal Quest'er og Travel'er?

I fase 1 og 2 forbereder man sine helte til at drage ud og kæmpe - check.

Så kommer man til fase 3 og 4 efterfølgende og her kan jeg ikke rigtig se/forstå hvad det er man gør.

Fase 5 og 6 er kampfaserne hvor man skal kæmpe imod de onde - check

Fase 7 er refresh, hvor heltene igen gøres klar til endnu en omgang - check.

Så det er mere det visuelle oppe i mit hoved jeg ikke rigtig kan få til spille omkring fase 3 og 4.

Det har været rigtig svært at skulle formulere mig så jeg kunne beskrive det jeg tænker, så håber det blev forståeligt, ellers spørger i bare løs :D

Tak.
Image
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Foppwin »

Fase 3:
1.Begge spiller kan sende sine helte afsted på quest. Dette bliver de exchausted af og kan derfor ikke forsvare eller angribe i de efterfølgende kamp faser.
2.vend x (x=antal spillere) encounterkort og lig dem i staging område.
3. action: spillerne skal laves/spille Actions/events
4. beregn hvordan questen gik (værdien af alle spillere der blev sendt på quest - værdien af Thread kortene i staging (du skal altså ikke medregne enemies der er engaged eller lokationer der er Active location) hvis du ender med + så lig det antal progress tokens på den aktive lokation. Hvis tallet er - så læg antallet til hver spillers Threat-meter.
5. Action: spillerne skal lave/spille Actions/events

note til 4: hvis en location er active location, så ligges progress tokens der indtil progress point er nået, og overskydende ligges på quest.

Fase 4:
Hvis Question er den aktive location, så kan man vælge og travle til en location i staging, og derved flytte den fra staging område op ved siden af questen og dermed gøre den til en active location. På den måde beregnes dens thread ikke med i fase 3.4. Ulempen er at den kræver progress tokens for at blive fjernet. Du kan ikke forlade en location. Den skal gennemføres før du kan komme videre med din rigtige quest.

Side 30 i regelbogen er rigtig brugbar da den har et skema over sequensen.
Danny

Image
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Foppwin »

Fra side 14;

Ready and Exhausted
Characters and attachment cards enter the game in the
“ready” position–that is, faceup on the playing surface
in front of their controller.
When a card has been “used” for some purpose, such
as to commit to a quest, to attack, to defend, or to use
a character ability that requires the card to exhaust,
it is turned 90 degrees sideways and considered
“exhausted.” An exhausted card cannot exhaust again
(and therefore cannot partake in any action that
requires exhaustion) until it has been readied once
more. When a player is instructed by the game or by
a card effect to ready a card, he moves that card to its
normal upright position.
Danny

Image
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Mikkel »

Nu sidder jeg her og tager mig endnu et prøve-spil og opdager igen noget som jeg nok har løbet lidt hurigt igennem i regelbogen:
Hvis jeg f.eks. vælger questen "passage through mirkwood" og kigger på 1a-siden, så ude til højre på kortet, der er der de her ikoner; edderkop og skelethoved.
Er det KUN disse encounter kort med disse ikoner på som skal være i drawpilen? For jeg har da indtil videre spillet med ALLE kortene :D
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Post by Frouvne »

maxell wrote:Nu sidder jeg her og tager mig endnu et prøve-spil og opdager igen noget som jeg nok har løbet lidt hurigt igennem i regelbogen:
Hvis jeg f.eks. vælger questen "passage through mirkwood" og kigger på 1a-siden, så ude til højre på kortet, der er der de her ikoner; edderkop og skelethoved.
Er det KUN disse encounter kort med disse ikoner på som skal være i drawpilen? For jeg har da indtil videre spillet med ALLE kortene :D
Ja, det er kun de Encounter-kort, der matcher ikonerne, du skal anvende.
frouvne, administrator

Image
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Caniggia »

Jeg undredede mig over en lille ting igår, da vi kørte et par 2-mands spil igennem. Hvorfor er det, at man skal have 2 core sets for at spille mere end 2? Jeg havde forstået det således, at det var udelukkende for at få Gandalf kort nok, men der er jo 4 med i æsken, så man kan vel spille vanilla med 4 mand, eller er der noget, jeg har misset (er klar over at man vil mangle to Threat dials, men det kunne jeg nok finde ud af at løse....)?
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Foppwin »

Caniggia wrote:Jeg undredede mig over en lille ting igår, da vi kørte et par 2-mands spil igennem. Hvorfor er det, at man skal have 2 core sets for at spille mere end 2? Jeg havde forstået det således, at det var udelukkende for at få Gandalf kort nok, men der er jo 4 med i æsken, så man kan vel spille vanilla med 4 mand, eller er der noget, jeg har misset (er klar over at man vil mangle to Threat dials, men det kunne jeg nok finde ud af at løse....)?
I det fulde spil skal hver spiller have et deck på 50 kort, og da der kun er 29 i hver farve + 4 gandalf kort.
Derved er der ikke nok kort.

Hvis i spiller begynder spillet(1 deck = 1 sphere) , så tror jeg ikke at der er nogle problemer.
Danny

Image
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Caniggia »

Foppwin wrote:
Caniggia wrote:Jeg undredede mig over en lille ting igår, da vi kørte et par 2-mands spil igennem. Hvorfor er det, at man skal have 2 core sets for at spille mere end 2? Jeg havde forstået det således, at det var udelukkende for at få Gandalf kort nok, men der er jo 4 med i æsken, så man kan vel spille vanilla med 4 mand, eller er der noget, jeg har misset (er klar over at man vil mangle to Threat dials, men det kunne jeg nok finde ud af at løse....)?
I det fulde spil skal hver spiller have et deck på 50 kort, og da der kun er 29 i hver farve + 4 gandalf kort.

Hvis i spiller begynder spillet(1 deck = 1 sphere) , så tror jeg ikke at der er nogle problemer.
Begynderspillet? Der er vel intet i vejen for, at du kaster dig over de forskellige scenarier med den simpleste opsætning? Jeg er klar over, at hvis du begynder på at designe dine egne sæt, så løber du hurtigt tør for kort.
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Foppwin »

Caniggia wrote:
Foppwin wrote:

Begynderspillet? Der er vel intet i vejen for, at du kaster dig over de forskellige scenarier med den simpleste opsætning? Jeg er klar over, at hvis du begynder på at designe dine egne sæt, så løber du hurtigt tør for kort.
Jeg vil tro at det kan man sagtens. Så må man bare holde styr på de 2 thread counters på papir, og huske at trække 4 encounters i staging fasen. Kan du ikke give os en update på hvordan det fungere. Jeg har en mistanke om at det bliver for nemt, men kunne være spændende at høre det fra nogle som har afprøvet det.
Danny

Image
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Caniggia »

Vi nupper lige et spørgsmål mere. Må man spille attachments på andre spilleres kort? Også selvom de ikke kommer fra samme sphere?
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Foppwin »

Nej vil sige nej, men jeg er ikke sikker:

Fra regelbogen i planning fasen:

After a player plays an ally or attachment card from
his hand, he places it faceup and ready in his play
area. Attachment cards should be placed partially
overlapping, either above or below, the card to which
they are attached.

Der står at det skal ligges i hans play area, så det blokere for at han kan ligge det i andres.
Danny

Image
Post Reply