Intro til deck building finurlige verdenen?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg

Intro til deck building finurlige verdenen?

Post by pytman »

Halløjsa gg.dk :D

Jeg vil prøve at drage ind i deck building verden og introducere den til dem jeg normalt spiller med, og her er det så mit store MEN kommer ind..

Hvilket spil vil være bedst at bruge til første gangs spillere (mig selv inkluderet), Dominion, Descent?

Eller er det for stor en mundfuld at starte med, og burde jeg måske hellere få fat i Rune Age (som efter min overbevisning virker mere begrænset ang. kort mængden osv.)

Og hvis valget falder på spil som Dominion eller Descent er det så nok med grundspillet, eller skal man have 1-2-3 udvidelse for at få noget ud af det?

Er der andre der vil være bedre at starte med?

Håber på jeres store visdom kan guide mig vej i denne (set ude fra og ind) yderst interessante verden :P
-Jesper
Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Re: Intro til deck building finurlige verdenen?

Post by Brichs »

For lige at starte: Descent er ikke et deckbuilding spil - laaangt fra!

Jeg er personligt meget glad for Dominion, og det er et godt introduktionsspil. Ud fra hvad mine venner sige, er der meget mere replayability (dejligt dansk ord) i Dominion end i Rune Age.

Hvis jeg stod med valget mellem Rune Age og Dominion...ville jeg tage Dominion.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Post by Frouvne »

Jeg har spillet en stor del af de forskellige deckbuilding-spil og jeg vil bestemt anbefale at strarte med Dominion. Det er et solidt spil af slagsen og man behøver ikke fra starten at gå ud og investere i udvidelser til det. Der er rigeligt til mange, mange timers underholdning i grundspillet. Når I har spillet det, kan I så overveje om det er det spil, I skal investere yderligere i eller om det er et af de mange andre deckbuilding-spil, I efterfølgende skal bruge resten af jeres sparepenge på.
frouvne, administrator

Image
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Tash-Kalar

Post by Fod »

Jeg kan klart anbefale Nightfall. Det tilføjer en del jeg syndes ofte mangler i Dominion, nemlig spiller-interaktion (Zombierne er bare en bonus :D).
Ud over deck-building, er Nightfalls chain-mekanik ganske unik som gør det nødventigt at reagere på de andre spillers handlinger. Derudover skal man ikke sørger for at samle flest point i løbet af spillet, men i stedet smide så mange minus-point (wounds) i de andres deck som muligt. Og så er wounds ikke kun minus-point, men de kan rent faktisk bruges i løbet af spillet.

Der er to versioner af Nightfall.
Nightfall som er basisudgaven, og
Nightfall: Martial Law som introducere feed-mekaniken hvor et korts effekt kan gentages ved at betale for det.
De to er begge standalone spil og kan spilles hver for sig eller blandes efter humør.
Og inden for den næste måneds tid skulle vi gerne se den første rigtige udviddelse: Nightfall: Blood Country.
- Nick
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Jeg skal ikke kunne udtale mig om Nightfalls, men mangelen på spillerinteraktion gør netop Dominion til et ideelt introduktionsspil.
Image
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by pytman »

Mange tak for alle input :P.. Tror jeg ender ud i at erhverve mig Dominion til en start og se om det er noget der falder i vores interesse..

-Jesper
Image
Post Reply