Cosmic Encounter, erfaringer ?
Cosmic Encounter, erfaringer ?
Efter at have skramlet gennem stort set alle CE reviews og kommentarer på BGG er jeg stadig i tvivl om dette spils kvaliteter. Det ligger trods alt i top 100 og har stået tidens prøve.
Jeg er ikke i tvivl om at den nye FFG udg. er godt skruet sammen i forhold til tidligere udgaver.
Selvom del af tiltrækningen er det sociale aspekt er jeg nervøs for at det spiller for meget som et useriøst "party" game med simple repetitative beslutninger uden substans. Min normale spillegruppe er ofte meget analytiske i vores tilgang til brætspil, forstået på den måde at vi ofte ender med at skitsere og diskutere de mulige valg og deres konsekvenser - også i andre spilleres tur.
De af jer der har spillet CE, hvad er jeres erfaringer ?
Kasper
Jeg er ikke i tvivl om at den nye FFG udg. er godt skruet sammen i forhold til tidligere udgaver.
Selvom del af tiltrækningen er det sociale aspekt er jeg nervøs for at det spiller for meget som et useriøst "party" game med simple repetitative beslutninger uden substans. Min normale spillegruppe er ofte meget analytiske i vores tilgang til brætspil, forstået på den måde at vi ofte ender med at skitsere og diskutere de mulige valg og deres konsekvenser - også i andre spilleres tur.
De af jer der har spillet CE, hvad er jeres erfaringer ?
Kasper
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Re: Cosmic Encounter, erfaringer ?
Jeg fik aldrig lejlighed til at prøve de oprindelige udgaver, så da jeg blev tilbudt mulighed for at prøve Avalon Hill-udgaven da den udkom i 2000 sprang jeg til. Mine forventninger var ikke særlig store, og spillet levede desværre op til dem alle. Muligvis skal man være rollespiller for at kunne lide spillet, og muligvis var spillet genialt tilbage i 70'erne. Men jeg fandt det skuffende abstrakt og repetitivt.
Last edited by Mik on Thu Oct 06, 2011 2:20 pm, edited 2 times in total.
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 1 time
Jeg havde hørt meget godt om CE, og da Games Workshop udgave deres vaersion i 1986, købte jeg den.
Men efter at have læst reglerne en del gange, endte det med at blive solgt på en af Viking-Cons aktioner nogle år senere.
Jeg tror ikke det er spil som jeg ville investeri i dag, heller ikke selvom det er en ny og opdateret version.
Men efter at have læst reglerne en del gange, endte det med at blive solgt på en af Viking-Cons aktioner nogle år senere.
Jeg tror ikke det er spil som jeg ville investeri i dag, heller ikke selvom det er en ny og opdateret version.
??? Du er da godt nok hurtigt ude!
Jeg ville i allerhøjeste grad anbefale det. CE KAN spillet lige så tosset man vil, men hvis man virkeligt VIL koncentrere sig om optimale valg synes jeg bestemt ikke det halter. Hvis man er bange for at skulle spille på personen, og ikke KUN på reglerne så skal man nok ikke spille det, men analyse er der rigeligt af.
Jeg ville i allerhøjeste grad anbefale det. CE KAN spillet lige så tosset man vil, men hvis man virkeligt VIL koncentrere sig om optimale valg synes jeg bestemt ikke det halter. Hvis man er bange for at skulle spille på personen, og ikke KUN på reglerne så skal man nok ikke spille det, men analyse er der rigeligt af.
It's about playing games, not owning games.
Hej Stunke,
Jeg har ikke helt afskrevet det endnu.
Hvad er din erfaring med at introducere familie og ikke-brætspillere til CE ?
Hilsen, Kasper
Jeg har ikke helt afskrevet det endnu.
Hvad er din erfaring med at introducere familie og ikke-brætspillere til CE ?
Hilsen, Kasper
Ingen.
Men jeg spiller med temanørder, hyggespillere og folk der konkurrerer internationalt i spil af forskellig art.
Alle synes det er fedt.
Hvis familien kan holde ud at lytte reglerne igennem første gang, og kan holde sig til den stringente timing der får alting til at glide, så er det jo et spil der ikke tager alverdens tid at spille og som ALTID er fuld af brok, trusler, klager, hyleri, hån, rygstikkeri og luskede kneb. Og man kan altid liiiiige spille én gang til. Hvis jeg har fundet CE frem, tror jeg aldrig vi har spillet det mindre en 3 gange i streg.
Givet hvor simple reglerne er, synes jeg bestemt det er et spil man bør eje, medmindre man er sådan en "krøllet overlæbe"-type der KUN kan spille det fineste af det fineste og KUN kan drikke franskristet espresso (mindst 1½ m væk fra spillebordet).
Min ærlige mening er at CE er et af de absolut mest allround tiltalende spil derude. Alle kan forstå reglerne, alle kan spille det og det kan nydes på SÅ mange planer.
Mit eget spil er blevet spillet en 20 gange efter hånden, og nogen mine venner har købt det også, og deres er blevet brugt lige så flittigt.
Og på plussiden, hvis man ender med at blive fuld mens man spiller bliver det bare endnu sjovere!
Jeg er dog den type brætspiller der aldrig hænger mig i pynt og tema. Jeg interesserer mig KUN for morskab og/eller taktik.
CE er nok ikke tematisk interessant, men jeg synes også det er fjollet at forvente at man skal føle sig som et rumvæsen når man skubber pap og plastik.
CE: Brandgodt spil, alle bør eje det. (det synes jeg så også om Commands and Colours ancients og Twilight Struggle, så kan man så udlede hvad man synes om det
)
Men jeg spiller med temanørder, hyggespillere og folk der konkurrerer internationalt i spil af forskellig art.
Alle synes det er fedt.
Hvis familien kan holde ud at lytte reglerne igennem første gang, og kan holde sig til den stringente timing der får alting til at glide, så er det jo et spil der ikke tager alverdens tid at spille og som ALTID er fuld af brok, trusler, klager, hyleri, hån, rygstikkeri og luskede kneb. Og man kan altid liiiiige spille én gang til. Hvis jeg har fundet CE frem, tror jeg aldrig vi har spillet det mindre en 3 gange i streg.
Givet hvor simple reglerne er, synes jeg bestemt det er et spil man bør eje, medmindre man er sådan en "krøllet overlæbe"-type der KUN kan spille det fineste af det fineste og KUN kan drikke franskristet espresso (mindst 1½ m væk fra spillebordet).
Min ærlige mening er at CE er et af de absolut mest allround tiltalende spil derude. Alle kan forstå reglerne, alle kan spille det og det kan nydes på SÅ mange planer.
Mit eget spil er blevet spillet en 20 gange efter hånden, og nogen mine venner har købt det også, og deres er blevet brugt lige så flittigt.
Og på plussiden, hvis man ender med at blive fuld mens man spiller bliver det bare endnu sjovere!
Jeg er dog den type brætspiller der aldrig hænger mig i pynt og tema. Jeg interesserer mig KUN for morskab og/eller taktik.
CE er nok ikke tematisk interessant, men jeg synes også det er fjollet at forvente at man skal føle sig som et rumvæsen når man skubber pap og plastik.
CE: Brandgodt spil, alle bør eje det. (det synes jeg så også om Commands and Colours ancients og Twilight Struggle, så kan man så udlede hvad man synes om det

- Stony
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 120 times
Jeg er sikker på at CE oplevelsen bliver meget påvirket af hvem man spiller med. Skåret lidt hårdt op, er der dem der ser hån og klagesang som en del af det sjove, og dem der ser det som en pinsel. Er man en del af sidstnævnte gruppe, skal man nok finde noget andet at spille.
Sidst spillet:

Hån og klagesang (godhjertet vel og mærke) er typisk for min spille gruppe, selvfølgelig afhængig af spiltype. Vi har alle kendt hinanden siden barnsben.
Det lyder som om at CE alligevel kan blive et hit.
Tak for input.
Kasper
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 920 times
Stunke wrote:[...] Hvis familien kan holde ud at lytte reglerne igennem første gang, og kan holde sig til den stringente timing der får alting til at glide, så er det jo et spil der ikke tager alverdens tid at spille og som ALTID er fuld af brok, trusler, klager, hyleri, hån, rygstikkeri og luskede kneb. Og man kan altid liiiiige spille én gang til. Hvis jeg har fundet CE frem, tror jeg aldrig vi har spillet det mindre en 3 gange i streg.
Givet hvor simple reglerne er, synes jeg bestemt det er et spil man bør eje, medmindre man er sådan en "krøllet overlæbe"-type der KUN kan spille det fineste af det fineste og KUN kan drikke franskristet espresso (mindst 1½ m væk fra spillebordet). [...]

Jeg bliver endnu, endnu en gang nysgerrig på spillet. Hvilken version er det, du spiller?
frouvne, administrator

Den nyeste Fantasy Flight udgave helt og aldeles uden udvidelser.
Med lidt snilde kan det være at vi kan lave en udvekslingsaftale i en ikke-nærmere bestemt periode mellem Cosmic Encounter og et af de 1000 spil du har stående på hylden.
edit: jeg tror også jeg er god til at anmelde spil med store armbevægelser og farverige vendinger, og jeg tror at du er stærkt tiltrukket af spilanmeldelser med store armbevægelser og farverige vendinger. Synergi, om man vil.
Med lidt snilde kan det være at vi kan lave en udvekslingsaftale i en ikke-nærmere bestemt periode mellem Cosmic Encounter og et af de 1000 spil du har stående på hylden.
edit: jeg tror også jeg er god til at anmelde spil med store armbevægelser og farverige vendinger, og jeg tror at du er stærkt tiltrukket af spilanmeldelser med store armbevægelser og farverige vendinger. Synergi, om man vil.
Last edited by Stunke on Sun Oct 09, 2011 4:22 pm, edited 1 time in total.
Sådan er det trods alt med de fleste spil, men jeg er ret sikker på at CE måske er det spil hvor spillegruppen betyder mest.Stony wrote:Jeg er sikker på at CE oplevelsen bliver meget påvirket af hvem man spiller med. ...
Det er trods alt et spil om bluff og sammensværgelser, så man er NØDT til at spille efter hvem man spiller med/mod.
Det er måske også grunden til at folks reaktioner på spillet er så forskellige. Næsten alle jeg spiller brætspil med er over én kam fordrukne og brovtende (uanset om de er fluffspillere eller turneringsspillere) så det smitter naturligvis stærkt af på min oplevelsen af spillet.