I går sad jeg og spillede Citadels med et par gutter. Det var første gang dette spil kom på bordet og det var en kæmpe succes. Der blev grinet hele aftenen.

Jeg havde på forhånd læst at AP havde tendens til at ødelægge dette spil lidt, det var dog ikke noget vi oplevede da vi var opmærksomme på dette problem, men kunne godt se det kunne være et issue under rolle fordelingen.
I den forbindelse kom vi til at snakke om muligheden for at sætte en tidsbegrænsning på valget af rolle per spiller. Det er før set at tidsbegrænsning er en mulighed for at få et spil til at flyde, men som regel er det et eller andet med at en skal have en mobil op af lommen med stopur eller man skal have gang i et timeglas osv.
Problemet med en mobil som stopur kan være at vedkommende der "er i ilden" føler at tiden bliver startet før han er "klar".
Problemet med et timeglas er at det tager tid at "nulstille".
Jeg har set folk spille skak, hvor de har haft tidstagning på. Her trykker man på en knap for at sende turen videre og så tæller tiden for modparten. Smart, simpelt og effektivt.
En søgning på google viser mange varianter af skakuret men ingen som er beregnet til forskellige tidstagninger.
Min idé er at bygge en Game Timer selv.
Se følgende skitse. (Med tryk på SKITSE

http://dl.dropbox.com/u/1777161/IMG_0018.JPG
På skitsen er der kun tegnet 1 stk LCD skærm, men går med overvejelser om at installere 4 stk, en på hver side og flytte Buzzer ned i bunden af enheden. På denne måde kan alle rundt om enheden følge med i tiden.
Der skal dog kun sidde de 3 knapper på den ene side.
Den skal selvfølgelig kunne fungere som et "skak ur", men min idé var at lægge flere "modes" ind.
Følgende modes er på tegnebrættet;
- Skakur (Bortset fra at hver spiller ikke har en knap, men det er den samme knap der bruges. Den store røde knap)
- Stopur (Normalt stopur der kan startes og stoppes og fortsættes på den store røde knap)
- Nedtællingsur (Som stopur, der tælles bare ned fra et givent antal min. og sek. Startes, stoppes og fortsættes på den store røde knap. Eventuelt med automatisk reset så den altid er klar til at startes på ny igen.)
- Nedtællingsur med "repeat loop" (Nedtællingsur som startes og genstartes på den store røde knap - turen sendes videre der trykkes på knappen og uret starter nedtælling på ny fra indstillet tid.)
Ud over den store røde knap skal der være 3 knapper ved LCD, en "Reset / mode" og en minut og sekund knap, til indstilling af tid.
Idéen er her at man vælger en mode og indstiller en tid og så er enheden klar til game - og der skal kun trykkes på den store røde knap. Så det er altså vigtigt at der er en "mode" der passer til de fleste timingsopgaver der kan forekomme i brætspil.
En mindre knap til indstilling af LCD dimmer skal der også installeres.
Der skal indbygges en buzzer så der kan gives lyd ved tidsudløb osv
Der skal være mulighed for at sætte en adapter til så den kan forsynes med spænding fra stikkontakten men der skal også være batteri i. Systemet skal kun køre på batteri hvis der ikke er spænding på stikket. Ikke noget brugeren skal slå til eller fra.
Kan i andre se idéen ud fra min forvirret beskrivelse?
Er der andre "Modes" i vil mene der skal implementeres? som i har manglet i andre brætspil?
Hvad synes i generelt om projektet?
Håber på lidt feedback her i starten, er så småt gået i gang med at prototype.
Det lidt mere tekniske:
Det hele styres af en mikroprocessor, ATMEL 328
Forsyning enten vægudtag eller 9V batteri.
bygges i fin træ æske og knappen monteres ovenpå.
/Shh