Kan nogen anbefale et godt one-player game med lang levetid

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Kan nogen anbefale et godt one-player game med lang levetid

Post by Sir William »

Skal i 2012 være hjemmegående far i 12 uger - en lille fordel ved at være statsansat og nybagt far - og så tænkte jeg, at det kunne jo være, at der blev lidt ekstra tid når Ellen enten sov eller lign, hvor jeg så kunne beskæftige mig med noget andet.

Masser af ideer til film og computerspil der skal afprøves, men kunnw egentlig også godt tænke mig at spille lidt brætspil.

Derfor søger jeg et spil som
- er perfekt for en spiller
- har en lang levetid
- kræver en vis form for logik og tankevirkesomhed, men må også gerne kræve lidt action og uforudsigelighed.

Nogen der kan anbefale noget?
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Re: Kan nogen anbefale et godt one-player game med lang leve

Post by Frouvne »

Hvis det skal være imens hun sover, er det jo ikke sikkert, det må være så langt... :? Jeg vil foreslå Friday / Freitag, der så vidt jeg forstår er skabt af Friedemann Friese, da han stod i nogenlunde samme situation som dig med et lille barn. Jeg har kun spillet en sen prototype en enkelt gang, men det er et af de mest overbevisende solospil, jeg har prøvet. Det er dog heller ikke en genre, jeg har dyrket, så der kan sagtens være skjulte skatte, jeg ikke kender til. Friday er dog helt sikkert et spil, jeg kommer til at anskaffe mig og som vil blive spillet en del af mig.
frouvne, administrator

Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Oseali »

Må det være krigsspil, for der er der god mulighed for solo spil, har selv fields of fire, som ok er lidt svær at komme igang med men har rigtig meget dybde.

Ellers er der steel wolves eller silent hunter som tager sig af ubådskrigen under anden verdenskrig, så den på essen, og den indeholdt counters med samtlige ubåde under krigen :-) tager vist rimelig lang tid at spille igennnem, men var også lidt småpebret.

Generelt er krigsspil udemærkede som solospil, så længe det ikke er blokspil, har selv a victory lost hvor det er chit draw der afgør hvilke HQ der bliver aktiveret.
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Fridayholdt til ca. et halvt spil for mit vedkommende.
De fleste af mine favorit-solitairespil er ikke længere i almindelig handel, men der findes rigtig mange udmærkede spil som har regler for solitaire, så her følger en række forslag:

Agricola
Arkham Horror
Bios Megafauna
Conflict of Heroes
Ghost Stories
Le Havre
Lord of the Rings: the Card Game
Mage Knight
Merkator
Mondo
Race for the Galaxy
Rallyman
Rune Age
Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

At The Gates of Loyang fungerer rigtig godt solo.
Jeg er i øjeblikket ved at afprøve en solo variant for London, som ser ud til også at virke godt.

Jeg kan anbefale flere, men har dem ikke i hovedet lige nu.
Check også denne:
http://www.boardgamegeek.com/geeklist/3 ... les-in-bgg
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Mik wrote:Fridayholdt til ca. et halvt spil for mit vedkommende. [...]
Men skal man være fair overfor spillet, syntes jeg, det kan være værd at citere din kommentar til din rating på BGG:
Solitaire game that has a very interesting deck-building mechanism. The rating reflecs my disinterest in solitaire games. Otherwise it would be an '8'.
frouvne, administrator

Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Clais,

Som du kan se i den liste jeg refererede, så er der masser af spil der har solo regler. Jeg har selv lavet/bearbejdet solo varianter for Pandemic og Dungeoneer.

Dungeon of D og Island of D står ikke på listen. De er lavet til 1 spiller, men kræver et sæt kort, som så vidt jeg husker kan bestilles hos ArtsCow.

Utopia Engine er ganske kreativt og ret nemt at gå til.

Delve er et andet gør-det-selv spil for 1 spiller, som er lettere at tabe end vinde.

Vi kan jo tage en snak om dette offline.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Robert wrote:[...] Jeg er i øjeblikket ved at afprøve en solo variant for London, som ser ud til også at virke godt. [...]
Det kunne være spændende at høre mere om, hvis den viser sig at være langtidsholdbar. :)

Jeg har selv haft glæde af at spille 51st State solo. Og dette med de originale regler. Der findes også en officiel solo-variant, som jeg dog aldrig har fået prøvet.
frouvne, administrator

Image
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Robert wrote:Clais,

Som du kan se i den liste jeg refererede, så er der masser af spil der har solo regler. Jeg har selv lavet/bearbejdet solo varianter for Pandemic og Dungeoneer.

Dungeon of D og Island of D står ikke på listen. De er lavet til 1 spiller, men kræver et sæt kort, som så vidt jeg husker kan bestilles hos ArtsCow.

Utopia Engine er ganske kreativt og ret nemt at gå til.

Delve er et andet gør-det-selv spil for 1 spiller, som er lettere at tabe end vinde.

Vi kan jo tage en snak om dette offline.
Det er jeg da med på, har også lige bestilt Vasco de Gama fra Stony og kunne se, at det også stod på listen.

Overvejer faktisk nogle krigspil, mest fordi jeg har en litterær hobby omkring krig og filosofi. Kunne være fedt at omdanne hele spisebordet til en slagmark fra 100 års krigene, 7 års krigen eller bare napoleonskrigen.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Sir William wrote:
Det er jeg da med på, har også lige bestilt Vasco de Gama fra Stony og kunne se, at det også stod på listen.

Overvejer faktisk nogle krigspil, mest fordi jeg har en litterær hobby omkring krig og filosofi. Kunne være fedt at omdanne hele spisebordet til en slagmark fra 100 års krigene, 7 års krigen eller bare napoleonskrigen.
Med babybananmos som bomber og rugbrødshasper som miner?????
Post Reply