Spil til spilaftener med drengene

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Rallen
10+ indlæg
10+ indlæg

Spil til spilaftener med drengene

Post by Rallen »

Hejsa.

Jeg har nogle venner som jeg mødes med et par gange i måneden for at spille spil og drikke øl.

Hidtil har vi mest holdt os til Risk og Settlers, men nu ønsker vi at udvide repetoiret. Alle genrer er velkomne - bare der er tale om sjove spil!

Skal kunne spilles på tilfredsstillende vis af 3 personer.

Nogle forslag? :)
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Spil til spilaftener med drengene

Post by Helle »

Rallen wrote:Hejsa.

Jeg har nogle venner som jeg mødes med et par gange i måneden for at spille spil og drikke øl.

Hidtil har vi mest holdt os til Risk og Settlers, men nu ønsker vi at udvide repetoiret. Alle genrer er velkomne - bare der er tale om sjove spil!

Hvad er sjove spil?
Vil du definere Risk og Settlers som sjove spil?
Rallen
10+ indlæg
10+ indlæg

Post by Rallen »

Helle wrote:

Hvad er sjove spil?
Sjove spil er jo en ganske subjektiv størrelse - så jeg leder egentlig mest efter forslag til hvad I synes er sjove spil for 3 spillere. Gerne tage i betragtning at vi er tre fyre på 21.
Ja, jeg vil bestemt mene at Settlers og Risk er sjove spil. Men det behøver på ingen måde være spil der minder om dem for at være sjove.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times

Post by Helle »

Rallen wrote:
Helle wrote:

Hvad er sjove spil?
Sjove spil er jo en ganske subjektiv størrelse - så jeg leder egentlig mest efter forslag til hvad I synes er sjove spil for 3 spillere. Gerne tage i betragtning at vi er tre fyre på 21.
Ja, jeg vil bestemt mene at Settlers og Risk er sjove spil. Men det behøver på ingen måde være spil der minder om dem for at være sjove.
Normalt, når jeg tænker på sjove spil, ville jeg tænke lidt mere over i spil, hvor folk griner, eller hvor tempoet kommer op - eller selskabsspil - derfor spurgte jeg om Settlers og Risk er sjove spil - og når du siger, at du synes det - så vil du synes, at rigtigt rigtigt mange af de spil, som brugerne af forum spiller er gode og sjove.

Jeg er sikker på, at nogle af drengene herinde nok skal komme med et par gode forslag - der er 'spot on' - har du krav til spilletid eller lignende?
Rallen
10+ indlæg
10+ indlæg

Post by Rallen »

Arh, okay. Beklager!

Sjove spil er på ingen måder ment som spil hvor folk griner, eller som er direkte satiriske.

I min verden er "sjove" spil ment som værende gode, underholdende spil med en god oplevelse!

Det må være min jyske forståelse af ordet sjov som ødelægger forståelsen :lol:
weilmann
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Pathfinder ACG, Smash Up, Marvel Legendary

Post by weilmann »

Jeg synes DOOM er sjovt, men det kommer nok lidt an på hvilken type man er.
Jeg er selv meget til den genre (er aldrig vokset fra at lege med figurer/dukker).
Hvis I har lyst (alt efter hvor du kommer fra), er I meget velkomne til at køre forbi Nordfyn, hvis I vil have vist lidt forskellige spil...
Mvh
Martin
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Rallen wrote:I min verden er "sjove" spil ment som værende gode, underholdende spil med en god oplevelse!
Ja, men så er det jo blot at kigge på de første 800 spil i BGG-databasen!
Eller kigge på personlige profiler.
For eksempel: Great Dane, hvor de 500 spil jeg har givet mindst "7" i rating, alle er gode, underholdene spil med en god oplevelse!
Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Der er altid klassikkerne for folk, der gerne vil opgradere fra Settlers, og det kunne eksempelvis være Ticket To Ride. Mange nævner også Carcassonne, men det er der nok ikke så mange øl over nogle af de to.

Der kommer snart en ny udgave af Risk (Risk: Legacy), hvor man kan navngive lande, bygge hovedstader og destruere lande. jeg er hoppet med i et køb af den, og glæder mig (for første gang ever) til at skulle spille Risk.

Alternativt er en god idé spil, hvor man kan slå på hinanden. Jeg er selv rigtig glad for både Doom og LAst Night on Earth. Last Night on Earth er stadig i handlen, hvor Doom er udgået af produktion.

Hvilken genre er I glade for?
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB

Post by chr88 »

Umiddelbart vil jeg sige Small World (når I synes, Risk er sjovt) og Jungle Speed! Ticket to Ride er også et fint spil til nye spillere, men det er ikke rigtig et "øl-spil". Hvis I er til eurogames med victory points a la Settlers, så kunne Stone Age være et bud - det er der rigtig mange i min omgangskreds, der kan lide (vi er 22-24 år). Endelig er der co-op-spillene, hvor man kæmper sammen "mod brættet"; her er Ghost Stories et rigtig fedt spil! Alternativt Pandemic, som andre synes, er sjovere, men personligt synes jeg, GS er sjovest, da det er lidt mere udfordrende imho. Det er 4 spil, jeg kan stå inde for, og alle fungerer fremragende med 3 spillere. Hvis I af og til er flere spillere, er Bohnanza også et hit, og det fungerer faktisk også ganske fint med 3.

Du kan læse mere om spillene på boardgamegeek.com :)
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 711 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Vi har haft meget sjov ud af Cutthroat Caverns, hvor man skal dolke sine venner i ryggen - bare ikke for meget, for så taber man selv :) Og det går i et pænt tempo med relativt simple regler.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Rallen
10+ indlæg
10+ indlæg

Post by Rallen »

Tak for alle jeres forslag!! Vil mødes med de andre og gå slavisk igennem dem, for så at bestille dem vi umiddelbart synes lyder mest lovende!

Hvis der nu tilfældigvis sidder nogen som ligger inde med en ekstra udgave af et af de nævnte spil, som de vil sælge, så må I gerne sige til!
weilmann wrote:Jeg synes [url=[/url] er sjovt, men det kommer nok lidt an på hvilken type man er.
Jeg er selv meget til den genre (er aldrig vokset fra at lege med figurer/dukker).
Hvis I har lyst (alt efter hvor du kommer fra), er I meget velkomne til at køre forbi Nordfyn, hvis I vil have vist lidt forskellige spil...
Tusind tak for tilbuddet!! Super fedt at du gider det.
Vi bor desværre alle tre i Aarhus og kommer sjældent til det fynske. Ellers havde vi helt sikkert taget imod det! :)
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Post by Foppwin »

Roborally - med mange øl kan det blive svært at lægge et godt program. :mrgreen:
Danny

Image
mrbulow
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by mrbulow »

Fluxx og Pitchcar kan der også drikkes øl til...
:mrgreen:
Spilsamling (BGG)
Sidst spillet:
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Post by Frouvne »

Jeg syntes, det bliver impliceret, at der er nogle spil, man ikke skulle kunne drikke øl til. Det er en alvorlig misforståelse! :wink: Jeg husker f.eks. at vores spilgruppe har spillet Duck Dealer til en julefrokost, og det er da et udpræget "hovedpine-spil".

Jeg syntes, at der i tråden er bragt nogle fine forslag. Selv ville jeg også have kunnet finde på at foreslå Doom - The Boardgame, Cutthroat Caverns og PitchCar som spil der egner sig fortræffeligt med øl indenfor rækkevidde. Small World og RoboRally er bestemt også gode bud.

For lidt yderligere inspiration syntes jeg, det kunne være værd at kigge nærmere på spil som Sid Meier's Civilization: The Board Game, Chaos in the Old World og sidst men bestemt ikke mindst: Runewars.
frouvne, administrator

Image
weilmann
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Pathfinder ACG, Smash Up, Marvel Legendary

Post by weilmann »

Foppwin wrote:Roborally - med mange øl kan det blive svært at lægge et godt program. :mrgreen:
...Det kan det også være FØR man får taget ordentligt hul på øllene :lol:
Mvh
Martin
Post Reply