Hvad har du spillet i dag? December 2011
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 920 times
Hvad har du spillet i dag? December 2011
December betyder levende lys, julehygge ... og masser af brætspil! Det er i hvert tilfælde mit håb for måneden. 

frouvne, administrator

- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Re: Hvad har du spillet i dag? December 2011
Det lyder som en rimelig fromt juleønske - krydser fingre for digFrouvne wrote:December betyder levende lys, julehygge ... og masser af brætspil! Det er i hvert tilfælde mit håb for måneden.

Idag stod det i brætspillets tegn..
Først fik vi spillet det nye spil jeg fik i dag "Nabostriden" det er hit-and-move og så spille lidt kort og så skal man opgradere sit hus, båd, bil og partner til lvl 3. Meget hyggeligt lille spil, dog nok ik noget der bliver spillet ret tit..
Så Carcassonne med den ny erhvervet "Princess and the dragon" udvidelsen. Tror ikke jeg skal have meget mere end en enkelt udvidelse mere for så bliver det simpelthen for langt..
Inden maden blev det til et spil "Alea Iacta Est" første gang jeg prøver det, og det virker til at fungere ret godt. Glæder mig til det kommer på bordet igen, der er mere i det en hvad man lige først ser.. (tror jeg da)
Derefter blev det til endnu et godt spil dominion. Det bliver bare bedre og bedre og glæder mig til at få fingrene i en af udvidelserne..
Først fik vi spillet det nye spil jeg fik i dag "Nabostriden" det er hit-and-move og så spille lidt kort og så skal man opgradere sit hus, båd, bil og partner til lvl 3. Meget hyggeligt lille spil, dog nok ik noget der bliver spillet ret tit..
Så Carcassonne med den ny erhvervet "Princess and the dragon" udvidelsen. Tror ikke jeg skal have meget mere end en enkelt udvidelse mere for så bliver det simpelthen for langt..
Inden maden blev det til et spil "Alea Iacta Est" første gang jeg prøver det, og det virker til at fungere ret godt. Glæder mig til det kommer på bordet igen, der er mere i det en hvad man lige først ser.. (tror jeg da)

Derefter blev det til endnu et godt spil dominion. Det bliver bare bedre og bedre og glæder mig til at få fingrene i en af udvidelserne..
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Fredag deltag Helle og jeg i de to sidste undervisningstimer i Severins klasse og der var sjovt nok brætspil på skemaet. Jeg styrede en gruppe børn igennem et spil The Hollywood! Card Game. Da de var færdige med det spillede jeg sammen med samme gruppe et spil Castle Panic, som de flere gange har spurgt ind til efter de for nogen tid siden blev introduceret for det.
Fredag aften spillede jeg et spil Flash Point: Fire Rescue med mig selv, hvor jeg styrede to brandmænd. Det gav mig lejlighed til at få afklaret de ting, jeg ikke havde fået fat i ved første gennemlæsning af reglerne. På trods af at der er tale om et iøvrigt udmærket regelsæt er der dog også nogle huller, som får en til at tro, at korrekturlæsningen ikke har været helt tilfredsstillende. Det var dog ting, der hurtigt kunne opklares via opslag på BGG - men rart at det blev gjort i et solospil.
Fredag aften spillede jeg et spil Flash Point: Fire Rescue med mig selv, hvor jeg styrede to brandmænd. Det gav mig lejlighed til at få afklaret de ting, jeg ikke havde fået fat i ved første gennemlæsning af reglerne. På trods af at der er tale om et iøvrigt udmærket regelsæt er der dog også nogle huller, som får en til at tro, at korrekturlæsningen ikke har været helt tilfredsstillende. Det var dog ting, der hurtigt kunne opklares via opslag på BGG - men rart at det blev gjort i et solospil.
frouvne, administrator

- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Meningen med de fleste udvidelser er ikke at man spiller med dem alle på een gang, men at vælger imellem dem fra gang til gang...pytman wrote:Så Carcassonne med den ny erhvervet "Princess and the dragon" udvidelsen. Tror ikke jeg skal have meget mere end en enkelt udvidelse mere for så bliver det simpelthen for langt..
Det gælde de fleste spil, inklusic Carcassonne.
- Robert
- 1000+ indlæg
- Been thanked: 2 times
Jeg kom list sent til Consim i dag, alligevel blev det til 6 spil
4 x Nefarious - kort varieret og temmelig underholdende, 9/10. Det skal med på arbejde 21/12 hvis jeg kan få fat i en kopi. Det virker som om det godt kunne være en udfordring.
1 x King of Tokyo - Hmm, måske er det mest for børn? 7/10
1 x Space Mission - OK, men jeg ville nok ikek købe det selv. 7/10
4 x Nefarious - kort varieret og temmelig underholdende, 9/10. Det skal med på arbejde 21/12 hvis jeg kan få fat i en kopi. Det virker som om det godt kunne være en udfordring.
1 x King of Tokyo - Hmm, måske er det mest for børn? 7/10
1 x Space Mission - OK, men jeg ville nok ikek købe det selv. 7/10
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Consimsøndagen startede for mit vedkommende med Paperclip Railway. Det var et af mange spil jeg IKKE købte i Essen - og som jeg nu fortryder, for det var faktisk udmærket. Anderledes nok til at være interessant, og med strategi nok til at retfærdiggøre købet - selvom der er temmelig meget held med i det. Jeg sprang fra sidstepladsen til førstepladsen i sidste omgang pga. et utroligt godt kort! 7/10
Nefarious. 2x2 spil, først med fire og senere med 6 deltagere. Spillet kan være utroligt kaotisk med 6 spillere, da opfindelserne kan fjerne både kort, mænd og penge fra de andre. Men stadig en fin fordel at spillet, ligesom 7 Wonders spilles simultant. 8/10
Robert ville gerne spille King of Tokyo, men det er jeg ikke helt sikker på at vil igen
Et meget tilfældigt familiespil i den lettere genre, som er langt fra de gode tyske børne- og familiespil. 4/10
Og så fik vi også spillet et af de mange andre spil, som jeg fortryder ikke at have købt i Essen: Space Mission, som faktisk er et amerikansk spil fra forrige år, kaldet Jump Gate. Ved ikke hvor meget tyskerne har forbedret det, men det bogstaveligt talt Ad Astra kogt ned til det essentielle (opdage og udforske planeter samt udvinding af resourcer fra planeterne). Et genialt simpelt spil. 7/10
Nefarious. 2x2 spil, først med fire og senere med 6 deltagere. Spillet kan være utroligt kaotisk med 6 spillere, da opfindelserne kan fjerne både kort, mænd og penge fra de andre. Men stadig en fin fordel at spillet, ligesom 7 Wonders spilles simultant. 8/10
Robert ville gerne spille King of Tokyo, men det er jeg ikke helt sikker på at vil igen

Et meget tilfældigt familiespil i den lettere genre, som er langt fra de gode tyske børne- og familiespil. 4/10
Og så fik vi også spillet et af de mange andre spil, som jeg fortryder ikke at have købt i Essen: Space Mission, som faktisk er et amerikansk spil fra forrige år, kaldet Jump Gate. Ved ikke hvor meget tyskerne har forbedret det, men det bogstaveligt talt Ad Astra kogt ned til det essentielle (opdage og udforske planeter samt udvinding af resourcer fra planeterne). Et genialt simpelt spil. 7/10
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Da min søn havde en kammerat med hjem fra skole, var der et hårdt pres for at jeg skulle introducere et brætspil. Det blev samarbejdsspillet: Flash Point: Fire Rescue. Vi spillede på det letteste niveau, så vi ikke skulle få for store udfordringer i første spil. Det fik vi så sandelig heller ikke. Spillet lægger i høj grad op til at være interessant, men det ville bestemt ikke gøre noget, at der var lidt større pres på end vi oplevede. Jeg har svært ved at forestille mig, at spillet er bedre end et spil som Pandemic, men der er også en reel mulighed for at temaet er så meget mere nærværende at det vil højne min oplevelse som på samme måde som jeg har oplevet at Mansions of Madness er interessant fordi det er til at leve sig ind i i modsætning til Arkham Horror, der grundet temaet sagde mig meget lidt. Ser i hvert tilfælde frem til næste spil.
frouvne, administrator

Jeg var personligt okay glad for Flashpoint; de avancerede regler synes jeg giver meget mere pres; blandt andet når du skal redde folk kan du ikke bare efterlade dem hvor det passer dig, du skal hen til en ambulance. Men det var stadig lidt for nemt, da vi kun brugte halvdelen af de avancerede regler. Jeg har en plan om snart at prøve med alle reglerne kastet i.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Vi kastede os direkte over de avancerede regler og det var ganske ligetil. Det største problem var at få foretaget et par regelafklaringer, da der er et par uklarheder i dem som de foreligger. Men efter at have brugt en halv time på BGG var jeg så fint klædt på, at der ikke var nogle problemer undervejs. For os var problemet, at vi havde valgt at spille på letteste niveau og da vi samtidig havde rimeligt held med vores terningslag var spillet tæt på at blive trivielt. Jeg er dog helt sikker på, at det vil se helt anderledes ud så snart vi skruer op for sværhedsgraden.Brichs wrote:Jeg var personligt okay glad for Flashpoint; de avancerede regler synes jeg giver meget mere pres; blandt andet når du skal redde folk kan du ikke bare efterlade dem hvor det passer dig, du skal hen til en ambulance. Men det var stadig lidt for nemt, da vi kun brugte halvdelen af de avancerede regler. Jeg har en plan om snart at prøve med alle reglerne kastet i.
frouvne, administrator

Har du tjekket efter om du har fået udgaven med den korrekte terning? Altså om 8 og 1 er overfor hinanden? Ellers kan det være du skal udskifte den d8'er 

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Jeg har købt det via Kickstarter, så det er sendt af designeren selv og han havde ved siden af æsken med spillet, firemeeples og udvidelsen også lagt en terning til at erstatte den, der er i æsken. Så den ting er på plads.Brichs wrote:Har du tjekket efter om du har fået udgaven med den korrekte terning? Altså om 8 og 1 er overfor hinanden? Ellers kan det være du skal udskifte den d8'er
frouvne, administrator

- Mik
- 2500+ indlæg
Mandag aften begyndte med 2x Power Grid: The First Sparks med 5 spillere. Det er en rigtig god variant af originalen, som ydermere har to fordele: dels er det betydeligt lettere at spille (foretrækker stadig den ægte vare, men dette vil uværgeligt være lettere at få på bordet), og dels er det ovre inden man får set sig om!
Deg bliver i hvert fald lige overrasket hver gang jeg opdager at jeg nu igen har foretaget en håbløs investering, som jeg ikke kan nå at få glæde af... Næste gang må jeg prøve at holde lidt mere igen på mine investeringer!
Det er utroligt så forskellige to spil kan være, selvom de er baseret på samme system. Det er genialt! 8/10
Aftenen sluttede med 2x The City, som jeg må erkende at jeg synes bedre og bedre om efterhånden som jeg får lært kortene bedre at kende. Spillet er umådeligt letbenet, men beslutningerne er alligevel særdeles vigtig - og ikke helt lette at overskue konsekvenserne af. Men Tom Lehman har tydeligvis tænkt længe over kortenes indbyrdes virkning, og i går var jeg i stand til følge nogle af hans gode råd og score 70+ point i løbet af 6-7 runder. Stadig langt fra de 80 point hardcore spillerne, men jeg er da ved at være med.
Til gengæld gik det andet spil totalt i spåner. Jeg kunne simpelthen ikke få mine kort til at passe sammen. Nu kunne jeg selvfølgelig fastholde at det var fordi jeg fik dårlige kort. men jeg er ikke helt sikker på at jeg ikke kunne have spillet de givne kort noget bedre. Så det skal absolut på bordet igen! 8/10
Deg bliver i hvert fald lige overrasket hver gang jeg opdager at jeg nu igen har foretaget en håbløs investering, som jeg ikke kan nå at få glæde af... Næste gang må jeg prøve at holde lidt mere igen på mine investeringer!
Det er utroligt så forskellige to spil kan være, selvom de er baseret på samme system. Det er genialt! 8/10
Aftenen sluttede med 2x The City, som jeg må erkende at jeg synes bedre og bedre om efterhånden som jeg får lært kortene bedre at kende. Spillet er umådeligt letbenet, men beslutningerne er alligevel særdeles vigtig - og ikke helt lette at overskue konsekvenserne af. Men Tom Lehman har tydeligvis tænkt længe over kortenes indbyrdes virkning, og i går var jeg i stand til følge nogle af hans gode råd og score 70+ point i løbet af 6-7 runder. Stadig langt fra de 80 point hardcore spillerne, men jeg er da ved at være med.

Til gengæld gik det andet spil totalt i spåner. Jeg kunne simpelthen ikke få mine kort til at passe sammen. Nu kunne jeg selvfølgelig fastholde at det var fordi jeg fik dårlige kort. men jeg er ikke helt sikker på at jeg ikke kunne have spillet de givne kort noget bedre. Så det skal absolut på bordet igen! 8/10
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
I KBK kastede vi os igen over Bios Megafauna, og brugte denne gang de to nye regler Phil Eklund har foreslået: Roadrunner club reglen, hvor en spiller som aktion kan tilføje eller fjerne et roadrunner DNA bogstav fra en af sine arter ved at lægge to gen-brikker på det første kort i rækken, og upper display reglen hvor man tilføjer et ekstra 5-korts display man kan købe kort fra (og en ekstra 25 korts bunke til at fylde op med kort i dette display), men kort der vendes i denne række udløser ikke events eller scoringer. Denne sidste regel er egentlig kun tiltænkt 4 spillere, men da den tilføjer kontrol og muligheder (og længere spilletid
) til spillet, tog vi den med alligevel.
Begge reglerne hjalp gevaldigt: Roadrunner club reglen løser problemet med en spiller som er omgivet af vand, men ikke kan få fat på det nødvendige "M" DNA for at rykke igennem det. Upper display reglen giver blot flere kort at vælge imellem (og det er jo altid godt), men da kort taget fra den nye, øverste række ikke avancerer spiluret, vil spillet tage længere tid med den regel i brug.
Til gengæld spillede vi nu (modsat sidst) med de almindelige regler for greenhouse events, og det er altså stadig den store kaos-bringer i spillet: Biomer skøjter op og ned på brættet, støder ind i hinanden, arternes levesteder forsvinder og store dele af brættet er tomt. Alt sammen meget kaotisk...
Men, vores spil var nu sjovt alligevel: De to nye regler trækker det gevaldigt op. Jeg tror jeg er oppe på 8/10 nu.
Efter Bios havde jeg nu stadig aftenens random-højdepunkt til gode! Vi var nemlig 4 spillere som forsøgte os med mit nye German Railways. Dette er Queen's makeover af Winsome-spillet Preußische Ostbahn, af samme designer og på overfladen meget lig Chicago Express (aka Wabash Cannonball hos Winsome): Et bræt der afbilder et geografisk område inddelt i hexes, et antal tog-aktieselskaber som spillerne via auktioner køber aktier i, og muligheden for at ekspandere et selskabs jernbanenet hvis man har aktier i selskabet. Og det gælder om at have flest penge på hånden når spillet slutter.
Det der er helt anderledes end CE er mekanismen for turrækkefølgen, som mildest talt er bizar for et spil som dette: I starten af hver runde placerer spillerne et antal af deres brikker i en pose - jo bedre indkomst man har på dette tidspunkt, jo færre brikker (bedste indkomst lægger 1, næstbedst lægger 2, osv.), så dem der er bagud, rent indkomstmæssigt, får flere brikker i posen. Dernæst trækker man lige så mange brikker som der er spillere i spillet, og de brikker man trækker indikerer hvem der får ture i denne runde! I et 5-spiller spil f.eks. vil den der har højest indkomst have 1 ud af 15 brikker i posen (*), og med fem brikker trukket er det mest sandsynligt at han slet ikke får en tur. Fører han stadig på indkomst næste tur, er det igen mest sandsynligt at han ikke får tur. Til gengæld kan dem med mange brikker i posen sagtens få flere ture i en runde!
... Eller ikke...! I vores spil fik den spiller der startede med lavest indkomst (og altså havde 4 ud af 10 brikker i posen hver runde) ikke nogen ture i de første tre runder af spillet. Ja, det er grotesk usandsynligt, men det kan altså ske, og det var ikke pæne ting der blev sagt om spillet fra hans side (og ja, han endte sidst).
*: Der er nogle tiebreak-regler hvis flere spillere har samme indkomst, så antal af brikker kan variere lidt.
Mit umiddelbare indtryk var nu at German Railways var meget sjovt, men reglen for turrækkefølgen tror jeg nu aldrig jeg bliver gode venner med. Og det ikke engang fordi jeg tror at den nødvendigvis gør udfaldet af spillet specielt tilfældigt, hvis spillerne ved hvad de gør. Idéen er selvfølgelig at spillerne med høj indkomst (og forventet få ture) helst skal have investeret i noget som andre spillere også arbejder på at forbedre, så manglen på ture ikke nødvendigvis skader spilleren. Spørgsmålet er for mig mere grundlæggende: Er det sjovt at spille et togspil hvor man ikke får ture?
Et par repræsentative kommentarer fra BGG:

Begge reglerne hjalp gevaldigt: Roadrunner club reglen løser problemet med en spiller som er omgivet af vand, men ikke kan få fat på det nødvendige "M" DNA for at rykke igennem det. Upper display reglen giver blot flere kort at vælge imellem (og det er jo altid godt), men da kort taget fra den nye, øverste række ikke avancerer spiluret, vil spillet tage længere tid med den regel i brug.
Til gengæld spillede vi nu (modsat sidst) med de almindelige regler for greenhouse events, og det er altså stadig den store kaos-bringer i spillet: Biomer skøjter op og ned på brættet, støder ind i hinanden, arternes levesteder forsvinder og store dele af brættet er tomt. Alt sammen meget kaotisk...
Men, vores spil var nu sjovt alligevel: De to nye regler trækker det gevaldigt op. Jeg tror jeg er oppe på 8/10 nu.
Efter Bios havde jeg nu stadig aftenens random-højdepunkt til gode! Vi var nemlig 4 spillere som forsøgte os med mit nye German Railways. Dette er Queen's makeover af Winsome-spillet Preußische Ostbahn, af samme designer og på overfladen meget lig Chicago Express (aka Wabash Cannonball hos Winsome): Et bræt der afbilder et geografisk område inddelt i hexes, et antal tog-aktieselskaber som spillerne via auktioner køber aktier i, og muligheden for at ekspandere et selskabs jernbanenet hvis man har aktier i selskabet. Og det gælder om at have flest penge på hånden når spillet slutter.
Det der er helt anderledes end CE er mekanismen for turrækkefølgen, som mildest talt er bizar for et spil som dette: I starten af hver runde placerer spillerne et antal af deres brikker i en pose - jo bedre indkomst man har på dette tidspunkt, jo færre brikker (bedste indkomst lægger 1, næstbedst lægger 2, osv.), så dem der er bagud, rent indkomstmæssigt, får flere brikker i posen. Dernæst trækker man lige så mange brikker som der er spillere i spillet, og de brikker man trækker indikerer hvem der får ture i denne runde! I et 5-spiller spil f.eks. vil den der har højest indkomst have 1 ud af 15 brikker i posen (*), og med fem brikker trukket er det mest sandsynligt at han slet ikke får en tur. Fører han stadig på indkomst næste tur, er det igen mest sandsynligt at han ikke får tur. Til gengæld kan dem med mange brikker i posen sagtens få flere ture i en runde!
... Eller ikke...! I vores spil fik den spiller der startede med lavest indkomst (og altså havde 4 ud af 10 brikker i posen hver runde) ikke nogen ture i de første tre runder af spillet. Ja, det er grotesk usandsynligt, men det kan altså ske, og det var ikke pæne ting der blev sagt om spillet fra hans side (og ja, han endte sidst).
*: Der er nogle tiebreak-regler hvis flere spillere har samme indkomst, så antal af brikker kan variere lidt.
Mit umiddelbare indtryk var nu at German Railways var meget sjovt, men reglen for turrækkefølgen tror jeg nu aldrig jeg bliver gode venner med. Og det ikke engang fordi jeg tror at den nødvendigvis gør udfaldet af spillet specielt tilfældigt, hvis spillerne ved hvad de gør. Idéen er selvfølgelig at spillerne med høj indkomst (og forventet få ture) helst skal have investeret i noget som andre spillere også arbejder på at forbedre, så manglen på ture ikke nødvendigvis skader spilleren. Spørgsmålet er for mig mere grundlæggende: Er det sjovt at spille et togspil hvor man ikke får ture?
Et par repræsentative kommentarer fra BGG:
I've seen more than a few games won by players who didn't get a turn for more than half of the game. It was delightful.
First game left a very poor impression. The second game, however, completely reversed this. Outrageously good, outrageously fun. Yes, the cup can fuck you over every once in a while. But that annoyance I'll endure occasionally for all the good times in other plays.
As predicted, it seems that actually getting a turn isn't very important as long as you manage your opportunities properly. That said, it still is a pain when you have four cubes in there and don't get a single one pulled - particularly early game.
We all absolutely hated the turn order mechanic. Though it is statistically unlikely, it is still possible (and in fact happened) that our last place player got no turn 3 turns in a row. We aborted at that point.
This is the worst game I played all year -- or, I would say this, if I got to play the game. I did not -- I got to sit and watch 4 other people play a game through no fault of my own.

What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Jeg har fundet mig endnu en spilgruppe udover den jeg har i forvejen - denne er også kun med piger. Og vi mødtes i går for første gang .... en af de andre havde foreslået, at vi startede med et samarbejdsspil ... og det blev derfor til 2*Hanabi, (en gang FlixMix til at 'pause' på) og dernæst en gang Pandemic. Næste gang var der ønske om Alien Frontiers, Ra - og så fik jeg klemt Sleuth med, så det ser lovende ud.