Monopoly / Matador - 12/10-06

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 636 times
Been thanked: 933 times

Monopoly / Matador - 12/10-06

Post by Frouvne »

Så kan vi lige så godt gå fra det ene økonomiske spil til det andet; fra asken til ilden! Monopoly, eller den danske afart af fænomenet Matador, er nok et af de mest udskældte spil på Boardgamegeek - om ikke det mest udskældte.

Men er det berettiget? Tja, det kommer vel an på, hvilket grundlag man skal vurdere spillet på. Det er formentlig et af de spil, jeg selv har spillet flest gange i min barndom. Senere blev det så spillet Finans, der tog over. Monopoly har derfor fungeret som introduktionsspil for mig - og formentlig ligeså for tusindvis af andre spillere. Derfor kan jeg godt have det ambivalent med at spillet får så hård en medfart. For selvfølgelig er Monopoly et utrolig naivt spil, der på ingen måde lever op til de forventninger man kan have til et spil i dag - heller ikke et introduktionsspil. Men spillet har haft sin funktion - og den har det efter min mening fuldført; vi spiller i dag andre og bedre brætspil!

På den anden side er det selvfølgelig et af de mest kommercielle spil, der findes og bør derfor ikke være fredet. Man ser i dag varianter prydet med enhver storbys navn... og det er synd og skam.

Personligt syntes jeg, at spillet skal have lov til at hvile i fred. Jeg har gode minder forbundet med det... Den kommercielle skamridning gør dog sit til at angribe disse minder, så man skal heller ikke høre et ondt ord fra mig, hvis man tillader sig at deltage i smædekoret.... :twisted:
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 189 times
Been thanked: 190 times

Post by Andrea »

Lidt pudsigt du lige hiver fat i Matador. Det er ikke mere end et par dage siden, at jeg overvejede, om jeg skal anskaffe mig den gamle udgave af det (med metalbiler og kort om mørklægningsgardiner!) - sådan for nostalgiens skyld :)

Jeg spillede det en del som barn, og selvom det næppe er et spil, jeg ville hive frem i dag til en spilaften, så er det langt fra det dårligste spil, jeg kender.
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Jeg har spillet matador rigtig meget i min barndom, men vi har nu parkeret det - efter et MEGET langt spil sidste år, hvor min mor sad med en grund fra hver af de gode kæder, og i to timer nægtede at indgå i nogen som helst form for handel, af frygt for at blive snydt. Det var spillet fra helvede. Men morsomt bagefter - og en god måde at huske familien på, hvorfor vi skal spille noget andet.

Vi spiller Hotel i stedet for en gang i mellem (ikke at det er meget bedre, men det går hurtigt). Og jeg har rigtig gode minder om Finans (og Økonomi - hvor man kunne vælge at væe lønarbejder (og tabe med sikkerhed) og hvor der var et fungerende marked (som i Supremacy)). Men ellers er jeg mere til enten helt simple kortspil (og nu PitchCar), eller Puerto Rico lignende ting. Det er ikke svært at lære folk de nyere tyske spil for det meste.

Jesper

Andrea wrote:Lidt pudsigt du lige hiver fat i Matador. Det er ikke mere end et par dage siden, at jeg overvejede, om jeg skal anskaffe mig den gamle udgave af det (med metalbiler og kort om mørklægningsgardiner!) - sådan for nostalgiens skyld :)

Jeg spillede det en del som barn, og selvom det næppe er et spil, jeg ville hive frem i dag til en spilaften, så er det langt fra det dårligste spil, jeg kender.
Jesper Rugård Jensen
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Matador - for mig handler det om aldrende herrer og gode middage - de sidste 20-25 år har mine forældre og deres venner haft en "Matadorklub" - og jo de underskriver sig i fællesskab "Matadorklubben" :roll: . Vindertrofæet er et blåt slips med påbroderede røde silkebogstaver nedad: MATADOR - og kampen om at få retten til at bruge slipset til næste dyst er skam ganske indædt. Egentligt lidt besyndeligt, men også ganske hyggeligt. Det værste var sådan set, at vi børn ikke måtte være med :(

Derud over er mine erfaringer med spillet relativt begrænsede - vi spillede det ikke meget, men det var vel heller ikke så underholdende endda... og nu findes der trods alt en del bedre spil.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Re: Monopoly / Matador - 12/10-06

Post by Andrea »

Frouvne wrote: På den anden side er det selvfølgelig et af de mest kommercielle spil, der findes og bør derfor ikke være fredet. Man ser i dag varianter prydet med enhver storbys navn... og det er synd og skam.
Apropos... : Make Your Own Opoly
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

På Essen kunne man sågar se et "Essen Monopoly" - se, det er sejt. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Hehe! Men så er jeg da lidt skuffet over, at jeg ikke kan finde det på BGG :D
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg