Hvad har du spillet i dag? Maj 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Hvad har du spillet i dag? Maj 2012

Post by Frouvne »

Så vender vi endnu et blad i kalenderen og starter på et blankt ark med plads til masser af spiloplevelser! :D
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2012

Post by Jens_Hoppe »

Det blev til en række to-personersspil i KBK i går.

Først stod den på Caveman Curling, hvor jeg efter en række spændende sæt (runder?) desværre blev slået med 6-4. CC er måske ikke noget stort spil, men af et flicking game at være er det nu ikke så ringe.

Dernæst var det tid til Ora & Labora. Det er sjovt, men jeg er ikke god til det, og selvom jeg forsøger at sætte mig langsigtede mål, glemmer jeg dem tit til fordel for ting jeg liiige skal have gjort på den korte bane. Mit spil bliver derfor tit lidt usammenhængende, og resultatet derefter... :) Men det er nu et godt spil.

Endelig fik vi kværnet et par spil Innovation. I første spil kom jeg hurtigt i gang og var ikke til at stoppe, så de 6 achievements blev hentet relativt let. Andet spil var mere spændende: Igen kom jeg hurtigt i gang med at score kort og tage de lave achievements, men min modstander fik hurtigt adgang til meget højere kort end mig, og kunne i ro og mag opbygge en uovervindelig position i sit tableau. Jeg var dog stadig bedst til at score kort, og fik taget endnu et par achievements (endte med 5). Sjette achievement var tæt på, men på det tidspunkt havde min modstander adgang til 8'er og 9'er kort, og kunne slutte spillet ved at opfylde det kort der giver en sejren hvis man har 20 elpærer.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Post by Foppwin »

Spillede Heckmeck med Madeline og tabte 18-4 :(

Det er et super godt spil for børn i slutningen af 1. klasse. Masser af god træning i plusstykker.
Danny

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Onsdag kom Eik og Jens atter en gang til spil.

Jens foreslog at vi skulle spille et tog-spil, og jeg hentede min stak at tog-spil fra kælderen. I stakken var der Ticket to Ride: Europe, Ticket to Ride: Nordic Countries, Ticket to Ride: Asia, Ticket to Ride: The Card Game, Express, Mystery Train, Metro og Settlers of America: Trails to Rails. Valget faldt på Ticket to Ride: Nordic Countries, og Jens fik lov til at starte. Det gik helt fint for mig. Jeg fik lavet mine tre billetter, som alle hang sammen, og på det tidspunkt lå jeg foran med et par point. Jeg kunne dog se at Jens havde spærret de flest strækninger der gik øst-vest, og jeg turde derfor ikke trække flere billetter, men satsede på at bygge lange strækninger og score point på den måde. Jeg fik også den lange Murmansk-linie, men ud over den er der jo ikke mange lange strækninger på NC kortet. Jeg fik dog afsluttet spillet, og førte med ca. 30 point. Men Eik og Jens havde en hel del billetter på hånden, og desværre var Eiks nogle der gav mange point, og han havde gennemført dem alle. Eik fik ca. 120 point, jeg lå på ca. 100 og Jens havde ca. 60 point.

Vi tog et spil mere, hvor Eik startede. Denne gang gik jeg efter mange billetter, hvilket lykkedes rigtig godt. Eik og Jens sloges om at bygge Murmansk-linien, og det var Eik der kom først. Desværre var mine mange billetter alle sammen nogle små nogen, så selv med de 10 point for flest gennemførte billetter, kom jeg kun op på 98 point, mods Eiks 101 point. Jens lå lidt bagefter med ca. 80 point.

Eik forlod os, og Jens og jeg snuppede et spil Elchfest. Det var jo oplagt, da vi jo begge havde spille Crokinole på DC, og Jens desuden havde prøvet Sorry Slides, og set på Pitch Car. Jeg var dog bedst til at knipse mine sten ud foran min elg, og da jeg endelig var komme tørskoet over på den anden side, var Jens' elg stadig ca. 10 cm. fra land.

Herefter snuppede vi tre spil Kahuna, hvor jeg vandt først og tredie spil stort (7-0, 6-0), medens Jens vandt andet spil på en tie-break (2-2). det er dog tydeligt for mig, at Jens er ved at blive betydelig bedre til spillet, selvom det er lige før at han overanalysere det IMO.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Det blev til tre spil i går aftes. Vi var tre mand høj, og lagde ud med Hawaii. Jeg er lidt lunken på det. Spilmekanismerne er ganske fine, og spillets opbygning sikrer at du ikke bare kan køre i mål med den samme strategi hver gang. Temaet synes jeg er lidt... meh... og det virker noget påklistret. Hvis man kan abstrahere fra det, er Hawaii uden tvivl et ganske solidt tænkespil.

Derefter blev det til et gensyn med Blue Moon City. Allan startede som lyn og torden, hvor han tre ture i træk selv havde alle de fornødne kort til at lukke feltet helt i eet hug. Derefter tabte han pusten, og Jakob og jeg formåede i højere grad at udnytte bonus-afkast fra allerede færdiggjorte tiles, og vi overhalede indenom. Det blev første gang at jeg oplevede at vi ikke kunne gøre obelisken færdig.

Til sidst tog vi en hurtig omgang Verflixxt. Det var første gang jeg fik det prøvet. Der er ikke så meget kød på, men det er til gengæld også hurtigt overstået. Så det er en fin lille filler.
Sidst spillet:
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Tirsdag foreslog Jesper at vi prøvede Eschnapur, som er et spil fra 2004 som aldrig blev det store hit. Jeg styrede om det dengang, da jeg ikke er vild med spil hvor man skal forhandle om prisen i hver eneste tur. Men jeg var alligevel nysgerrig nok til at få det med da jeg sidst fik tilsendt en pakke med spil, tidsskrifter og bøger fra en af mine engelske secondhand dealers. Specielt da det var billigt og ikke forhøjede fragtomkostningerne. Jeg fik dog alligevel lidt kolde fødder, da jeg først sas med spil og regler foran mig.

Men nu havde vi lige en time tilovers inden Martin kom, og så kunne vi da godt lige se hvor godt eller skidt det var.
Jeg blev positivt overrasket, men nok ikke nok til at jeg selv kommer til at foreslå det. Men det fungerede absolut fint. 6/10

Aftenens hovedspil blev Village, hvor Martin endnu en gang viste sig som en sand mester i at holde hovedet koldt og holde sig til nogle få effektive strategier: han myrdede sin familie med koldt blod, og var den eneste som formåede at få max. point for at have 5 lig i dødebogen. Ellers tjente han hoveddelen af sine mange point på handel, som han var stort set ene om - og enhver nogenlunde erfaren spiller ved jo udmærket godt at man ikke skal lade en konkurrent få nemme point uden konkurrence. Jeg vil nødig udtale mig om det lys det sætter Eivind, Jesper og mig i :oops:

Eivind og Jesper tog beggge ud at rejse, uden dog at gøre det helhjertet, så de nåede kun at besøge 4 byer hver. Desuden gik Eivind i kirke, som den mest effektive, medens Jesper forsøgte sig lidt i Rådhuset. han havde dog spredt sig lidt for meget, og havde problemer med at slå sine folk ihjel medens de stadig var point værd - især fordi jeg blev ved med at smugle mine folk ind på opportune tidspunkter, udelukkende for at score de sidste døde-point i hver klasse. Selvom jeg havde point i næsten alle kategorier, var der dog ikke nær point nok at hamle op med de andre. Så jeg må prøve et andet koncept næste gang. Et yderst interessant spil, som ville være en stor favorit, hvis ikke det irriterede mig så meget at skulle slå mine egne folk ihjel med fuldt overlæg. 7/10

Aftenen sluttede med Last Will, hvor vi hver skulle formøble 120 penge. Da ingen af formentlig ville gå fallit inden alle 7 runder var spillet, satsede jeg kraftigt på egendomme. Det var dog ingen succes, da fortjenesten jo aldrig kan blive negativ. Så selvom jeg kunne sælge ejendomme for 0 penge var jeg den som havde den størtse formue da spillet sluttede. Ingen nåede at bruge alle deres penge, men Martin var - atter - den som klarede sig bedst, med kun 7 penge tilbage. Et rigtig fint spil, som fortjener plads i velassorterede spilsamlinger, fordi det ligner noget andet 8/10
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Til aften fik jeg spillet Defenders of the Realm med sønnike - og det blev vel modtaget! At løbe rundt og banke monstre faldt lige i hans smag, og både boss-kampene og den generelle følelse af at situationen spidsede til var særdeles spændende. Vi klarede to af generalerne, men landet blev løbet over ende kort tid derefter. Jeg kunne godt lide spillet: Det kan godt være Pandemic er mere "elegant", men det her var sgu sjovere. ;)
What are you, like 80?
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Robert var forbi i går aftes til varme hveder og brætspil, så vi blev begge herhjemme introduceret til Agricola. Første spil var selve introduktionsspillet, her fik vi rigtig mange klø men lærte mekanismerne.

Pernille var så lidt bekymret over, at det pludselig skulle blive mere avanceret men ikke mere end at hun spillede lige op med Robert i 2. spil, hvor de begge scorede 32 point og jeg scorede 30 point. Havde lagt en strategi med mange tilbygninger og folde, desværre var både Robert og Pernille så flinke at fjerne al træ så jeg ikke kunne bygge de folde og dermed den gratis stald som et af mine kort mig mulighed for.

Næste spil, satse jeg 100% på planteavl, en meget ensidig strategi og selv om jeg endte som storbonde med dertil store mængder afgrøder, så kunne jeg konstatere at det ikke er måden at spille Agricola på. Så fik klø af dem begge igen. Pernille scorede igen 32 point og efter fintælling havde Robert 33 point.

Spillet var en kæmpe succes og Pernille blev især meget interesseret i, at det er et der skal spille igen......Robert :D
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Sir William wrote:Spillet var en kæmpe succes og Pernille blev især meget interesseret i, at det er et der skal spille igen......Robert :D
Det er købt for at blive brugt :D
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

I onsdags spillede vi Hawaii, Blue Moon City og Verflixxt kompakt. Hawaii har været en positiv oplevelse og fortsætter forhåbentlig med at være det. Jeg forestiller mig, at det er et af de spil, jeg nok vil foretrække at spille 2-3 spillere af gangen - men det er jo også fint at have nogle spil, der egner sig godt til det formål. Blue Moon City var fra starten en skuffelse for mig. Det er også svært at skulle leve op til Blue Moon men når nu tematiseringen er fuldkommen den sammen er det svært ikke at drage sammenligningen. De gange jeg har spillet det, har min fornemmelse også været, at det er helt afgørende at få indløst de sidste krystaller og det har altid vist sig at folk har muligheden for at gøre det indenfor et enkelt træk. Dermed opstår min fornemmelse af at held spiller ikke en ikke uvæsentlig opgave i forhold til at få timingen til at gå op. Verflixxt kompakt er et lille spil med en pæn del spillerinteraktion, hvilket er garant for et hurtigt spil med et par grin undervejs. Der er også en del held med i spillet, men når man kan spille et spil på 20 minutter er det intet problem for mig.
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Jens_Hoppe »

Det blev på sønnikes opfordring til endnu et Defenders of the Realm i dag. Vi opdagede en regel vi havde spillet forkert i vores første spil (som gjorde det unødigt svært, for ikke at sige umuligt for os), og denne gang gik det bedre: Vi var på vippen til at tabe op til flere gange, men i sidste sekund lykkedes det at nakke den fjerde general. Sjovt var det. :)
What are you, like 80?
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.

Post by glorn »

igår fik jeg endelig prøvet Twilight Imperium 3 og jeg kan kun sige "NICE!". jeg kan godt se hvorfor eclipse bliver sammenlignet så meget med TI3, men jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor folk har så travlt med at sige det ene er bedre end det andet. rent mekanisk er der så store forskelle og hvor det ene spil higer efter at få spiltiden ned, så higer det andet efter at give så komplet en oplevelse som muligt.

Vi spillede kun et 3 spiller spil og der er helt sikkert ting der bliver meget anderledes hvis man spiller flere. Alle rundt om bordet var helt oppe og køre over spillet og dets utrolig mange muligheder. Det er et heldagsspil og hvis man kan lide den slags er TI3 helt klart et der bør prøves.
David.
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

glorn wrote:igår fik jeg endelig prøvet Twilight Imperium 3 og jeg kan kun sige "NICE!". jeg kan godt se hvorfor eclipse bliver sammenlignet så meget med TI3, men jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor folk har så travlt med at sige det ene er bedre end det andet. rent mekanisk er der så store forskelle og hvor det ene spil higer efter at få spiltiden ned, så higer det andet efter at give så komplet en oplevelse som muligt.

Vi spillede kun et 3 spiller spil og der er helt sikkert ting der bliver meget anderledes hvis man spiller flere. Alle rundt om bordet var helt oppe og køre over spillet og dets utrolig mange muligheder. Det er et heldagsspil og hvis man kan lide den slags er TI3 helt klart et der bør prøves.
Det lyder som et spil der bør prøves. Tænk på mig når du/I finder et hul til at spille det igen.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 708 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Fredag blev det til et tomands spil Cyclades - jeg har tidligere kun prøvet det som tremands, men det fungerede langt bedre denne gang. Ikke mindst fordi guderne alle er i spil hver runde. Fint lille spil.

Lørdag havde vi et par venner på besøg, og vi gav dem Puerto Rico som gave. Det skulle straks testes. Stor succes (selvfølgelig) - også selv om jeg klarede mig overraskende dårligt :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.

Post by glorn »

Robert wrote: Det lyder som et spil der bør prøves. Tænk på mig når du/I finder et hul til at spille det igen.
jeg skal se hvad der kan gøres.
David.
Post Reply