Månedens spiloplevelse - April 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Månedens spiloplevelse - April 2012

Post by Frouvne »

Hvad blev månedens spiloplevelse for dig i april 2012? :D
frouvne, administrator

Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - April 2012

Post by Robert »

Min høst for april var forholdsvis stor, hvilket i nogen grad skyldes Djengis Con

3x Commands & Colors: Ancients Expansion Pack #6: The Spartan Army
3x Ticket to Ride: Nordic Countries
2x 7 Wonders
2x Bonus
2x Eminent Domain
2x Lords of Waterdeep
2x Mage Knight: Board Game
2x The Princes of Florence
2x Santiago de Cuba
1x Aton
1x Eclipse
1x Le Havre
1x Hawaii
1x Isla Dorada
1x Kingdoms
1x Macao
1x Mr. Jack Pocket
1x Venture Forth

Eclipse var helt klart den bedste oplevelse, fulgt af Mage Knight.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Hawaii x6
King of Tokyo x4
Caveman Curling x2
Crokinole x2
High Frontier x2
Amun-Re x1
Innovation x1
Lord of the Rings x1
Lords of Waterdeep x1
Mage Knight: Board Game x1
Pyramid x1
StrikerZ Card Game x1
Village x1

Som man kan se, var det den store Hawaii-måned for mig, og det er da også et yderst solidt eurogame. Jeg er ikke sikker på det har kvaliteterne til at blive en af 'klassikerne' for mig, men mindre kan gøre det og jeg er i hvert fald yderst tilfreds med investeringen. Månedens spil!

Crokinole var et interessant bekendtskab, og jeg kan sagtens se hvorfor folk snakker godt om det. Mens andre flicking games virker mest som gimmick snarere end "rigtigt spil", er der mere kød på Crokinole. Jeg tror dog ikke jeg vil kunne finde på at investere i et bræt selv; ikke alene er det dyrt, med begrænset plads til spilsamlingen ved jeg også, at jeg vil gå og være irriteret over at have sådan et skrummel af en trædims stående og fylde. :)

Lords of Waterdeep prøvede jeg kun en enkelt gang, og det var et lidt blandet første indtryk. Jeg kan godt se attraktionen ved spillet, men at det er et så generisk og uroginalt design som det er, irriterer mig trods alt lidt. Temaet er også helt tabt på mig. Mit første spil var nu også hæmmet af at være et fem-personers spil, og ikke overraskende betød de mange spillere blot at spillet blev meget kaotisk, og at en ikke ubetydelig nedetid begyndte at melde sig. Jeg vil gerne prøve det med færre spillere, men LoW er et spil jeg godt kunne forestille mig røg på salgslisten før snarere end senere.

Village derimod var spændende. Det alle snakker om er den "nye" mekanisme hvor ens meeples/workers dør af alderdom efterhånden som spillet skrider frem. Tja, jo, jeg ser det mest som en mekanisme ligesom alle andre, men godt tænkt er det da. Det der i mine øjne er bemærkelsesværdigt er dels at Village er et yderst tematisk eurogame - det er til at forstå hvad ens handlinger i spillet skal repræsentere - og dels at spillet, rent mekanisk, er virkelig originalt. Hvor det ovenfor nævnte Lords of Waterdeep (et andet cube-pushing worker placement spil), har valgt at satse på det sikre ved at løfte chassiset nærmest direkte fra Caylus, er der nytænkning i Village. Om det så i sidste ender virker, kan man være usikker på: En bekymring kunne være at det virker attraktivt i spillet at få slået sine workers ihjel så hurtigt som muligt, for at de kan nå at komme i den pointgivende dødekrønike. På den anden side har jeg set strategiartikler på BGG, som helt ignorerer krøniken, såå... Anyway, mens LoW er et spil der nok er på vej ud, er Village et spil jeg gerne vil have fat i - hvis bare ikke det var totalt udsolgt alle steder...
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

4x The Resistance
3x Booby-Trap
3x Kingsburg: To Forge a Realm
2x Chrononauts med Lost Identities
2x Kingsburg
2x Lords of Waterdeep
2x Magic: The Gathering
2x Pickomino
2x The Red Dragon Inn
1x 20th Century
1x A la carte
1x Alien Frontiers
1x Battlestar Galactica med Exodus & Pegasus Expansion
1x Bunny Bunny Moose Moose
1x Eselspiel
1x Helvetia
1x HeroQuest
1x HeroQuest: Kellar's Keep
1x Mondo
1x The Pillars of the Earth
1x Risk Legacy
1x TieBreaker

Månedens oplevelse for mig er helt sikkert Lords of Waterdeep. Spillet er i den simplere ende af Worker Placement spektret, men det rammer altså bare lige den helt rigtige nerve hos mig.

Pillars of the Earth var også en stor oplevelse.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Affenberg
50+ indlæg
50+ indlæg

Post by Affenberg »

I starten af marts skrev jeg herinde en besked til Christian/chr88 og spurgte ham, om jeg måtte være med til en omgang brætspil hos ham. Han var overrasket over min besked, men han var frisk!
Det lykkedes så at finde en dato i starten af april. Og det blev til 3 rigtig gode og hyggelige spilledage med Christian, hans lillebror og Christians kæreste. Vi fik kværnet en masse forskellige spil igennem. Alle sammen spil, som jeg ikke har prøvet før.

I kronologisk rækkefølge:

06/04/2012
Agricola 2
Ra 1
Dominion 2
Taluva 1
Souvlaki Wars 1

16/04/2012
Goa 1
Hansa Teutonica 1
Lords of Waterdeep 1

26/04-2012
Le Havre 1
World Without End 1
Metropolys 1
Hawaii 1

Desværre findes der ikke en officiel 36-04-2012-dato, så ikke flere spil i den omgang. :P

Det er blevet til en masse forskellige udgaver af worker placementspil, samt forskellige auktionsspil.

Efter den første aften, hvor jeg fik prøvet Agricola, der var jeg meget overrasket over, hvor hurtigt spillet var afsluttet. Det gik alt for hurtigt! Jeg havde lige fået momentum, og så var spillet slut. Øv!

Derfor glædede jeg mig meget til at prøve kræfter med Le Havre. For det vidste jeg på forhånd mindst ville vare et par timer med tre spillere. Og især glædede jeg mig til at få følesen af at opleve, hvordan ens havneimperie langsomt voksede sig kæmpestort!
Og det var akkurat det der skete sidste torsdag. Fed fornemmelse! :-D Det hjalp så også på oplevelsen, at det var et ganske tæt spil med Christian som vandt med 182 point. Imens hans lillebror, Thomas, og jeg begge endte på 172 points.

Men så læste jeg et indlæg på BGG, hvor en bruger skriver om Agricola:
Random dude på BGG wrote:Don't be surprised when it is all over, just when you feel you are getting going. The game feels like it should have an extra couple of rounds, but then you would lose the tension, that makes it a great game. As everyone would be able to do most of everything.
Og det har den gode bruger jo ganske ret i. Så jeg glæder mig til at få prøvet Agricola igen. For med alle de forskellige decks, er der jo heldigvis masser af replayability i spillet. Hvor Le Havre nok hurtigt kan ende med de samme strategier fra spil til spil.

Af de forskellige auktionsspil vi fik spillet, vil jeg gerne give et klap på skulderen til Ra som virkelig begejstrede mig meget pga. det simple men meget 'tense' gameplay der var imellem os.

Alt i alt en masse gode oplevelser. Og nu var det jo første gang at jeg prøvede nogen som helst af disse spil, så næste gang har jeg i hvert fald en bedre ide mht. strategi for de enkelte spil og hvordan strategierne rent faktisk skal udføres. :)

De tre største oplevelser for mig var derfor:
Le Havre
Agricola
Ra

Og så en shout out til Christian og Thomas. I to meeples rocks! 8)
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

10x Sentinels of the Multiverse med Rook City-udvidelsen blev helt klart månedens favorit. Jeg ville have forsvoret at jeg ville kunne lide kooperativt spil, men for en gangs skyld kan jeg ikke få nok, og efter hvert spil glæder jeg allerede til det næste!

5x The City
3x Epic Spell Wars of the Battle Wizards: Duel at Mt. Skullzfyre
3x Würfel Bohnanza
2x Quarriors med Rise of Demons
2x Village

1812: Invasion of Canada
Crokinole
Grimoire
Hawaii
Locke & Key: the Game

Santa Cruz
Steam
på Expansion map I
Tournay og
Wiz-War

34 spil i alt, og flere særdeles interessante spil (markeret med grønt)
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Been thanked: 4 times

Post by chr88 »

Først og fremmest tak til Affenberg for de pæne ord. :) Jeg har også nydt at have en at spille de lidt sjovere eurogames med! Hvis andre får lyst til at spille med mig og mine venner, må I endelig skrive! :D

Det blev til en hel del spil i april! Jeg er ret sikker på, det desværre bliver til færre i maj, men mindre end de 52 spil, det blev til i maj, kan bestemt også gøre det!

Månedens spiloplevelse må klart være Le Havre, som jeg ikke havde prøvet før. Jeg er rigtig glad for Uwes spil, så jeg glæder mig meget til at prøve Ora et Labora, da Agricola er mit favoritspil (ratet 10) og Le Havre er min nummer 2 (ratet 9.5).
Jeg synes, at stort set alt er genialt ved Le Havre, men jeg kunne godt forestille mig, at det bliver "trivielt" hurtigere end Agricola, og jeg vil derfor næppe spille det lige så meget i maj, hvor jeg vil forsøge at spille nogle af de eurogames i min samling, jeg endnu ikke har fået på bordet.

Princes of Florence, Lords of Waterdeep, Drum Roll, Hawaii, Cyclades Hades, ja, stort set alle de spil, jeg ikke havde prøvet før, var også særdeles positive overraskelser, som jeg glæder mig til at prøve igen!

5 x Le Havre
4 x Dominion
4 x Lords of Waterdeep
3 x Agricola
3 x Quarriors
3 x The Resistance
3 x Kakerlaken Salat
3 x Pit
2 x Souvlaki Wars
2 x Cash n Guns
1 x Venture Forth
1 x Ra
1 x Qwirkle
1 x TtR India
1 x Goa
1 x Cyclades inkl. Hades
1 x Modern Art
1 x Hansa Teutonica
1 x King of Tokyo
1 x Princes of Florence
1 x Drum Roll
1 x Metropolys
1 x World Without End
1 x Hawaii
1 x Taluva
1 x Stone Age
1 x Alias
1 x Hands Up
1 x Incan Gold
1 x Jungle Speed
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Mik wrote:10x Sentinels of the Multiverse med Rook City-udvidelsen blev helt klart månedens favorit. Jeg ville have forsvoret at jeg ville kunne lide kooperativt spil, men for en gangs skyld kan jeg ikke få nok, og efter hvert spil glæder jeg allerede til det næste! [...]
Det er altid rart at høre, når folk bliver rykket lidt i nogle af deres antagelser! :D Jeg kan egentlig godt lide Sentinels of the Multiverse men tvivler lidt på, at det kommer så meget på bordet og valgte derfor i første omgang at gå udenom udvidelsen. Har du en fornemmelse af om udvidelsen tilføjer noget (udover "mere af det samme"), der ville kunne gøre spillet endnu mere attraktivt og dermed øge sandsynligheden for at mit eksemplar af grundspillet ville blive brugt lidt mere?
frouvne, administrator

Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Oseali »

Quarriors! 4
A Few Acres of Snow 1
Hawaii 1
Lords of Waterdeep 1
Nefarious 1
Troyes 1
Urban Sprawl 1
A Victory Lost 1

Sådan lidt spredt fægtning med en del nye spil, som der slet ikke var tid til at spille alligevel. AVL blev ikke spillet færdigt, men blot de første par runder.

Skal lige nævnes at WiF ETO er sat op på bordet som jeg sidder og soloer, for at få bedre fornemmelser for reglerne. Men Quarriors! er helt klart det sjoveste jeg er faldet over denne måned, og så snart den næste expansion kommer skal den tilføjes til samlingen, så der kan komme styr på de terninger :-D
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Frouvne wrote: Sentinels of the Multiverse: Har du en fornemmelse af om udvidelsen tilføjer noget (udover "mere af det samme"), der ville kunne gøre spillet endnu mere attraktivt og dermed øge sandsynligheden for at mit eksemplar af grundspillet ville blive brugt lidt mere?
Både og. Udvidelsen vil næppe vinde flere fans over til spillet, så spild ikke dine penge. Desuden kommer der jo en helt ny forbedret version af spillet, så det er under alle omstændigheder nok klogere at vente med købsovervejelser indtil videre.

Udvidelsen er mere af det samme, med undtagelse af nogle få tilføjelser. Den eneste vigtige ændring er tilføjelsen af "cirkel-H" skade, hvor H'et står for antallet af helte. Det betyder at mængden af skade givet/taget afhænger af antallet af deltagere, hvorfor skurkene er stærkere med flere spillere. Desværre kan denne ændring ikke let implementeres i de oprindelige sæt, hvilket er en anden grund til at vente på 2. udgaven.

Kortene i udvidelsen er lidt mere komplekse, men det er jo ikke nødvendigvis en god ting. Og indtil videre er jeg lige så glad for at spille med de oprindelige kort, som de nye.
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

April måneds spilstatistik kom til at se således ud:

Total: 53 spil fordelt på 14 dage.

7 Wonders: 10 (Heraf 5 med Leaders, heraf 2 med Stevie Promo Card)
San Juan (inkl. udvidelser): 8
Zooloretto Würfelspiel: 6
Zooloretto: 3 (Heraf 1 med Exotic & Boss, 1 med Boss, Big Boss & XXL, 1 med Job Boards & Building Sites)
The City: 3
Colosseum: 3
Kahuna: 3
The Awful Green Things From Outer Space: 2
Five Crowns: 2
Last Night on Earth: The Zombie Game: 2
Lords of Waterdeep: 2
Poison: 2
The Resistance: 2
Betrayal at House on the Hill: 1
Crokinole: 1
Drum Roll: 1
Geistesblitz: 1
Merchants & Marauders: 1

Djengis Con var naturligvis med til at forøge antallet af spil, men selv uden denne slutspurt lå jeg ret pænt.

Månedens bedste nye spil må uden tvivl blive... The City... eller The Resistance... eller Lords of Waterdeep... eller LNoE: TZG... eller... eller et af de andre nye spil jeg fik afprøvet. Der var simpelthen så mange nye spil, som jeg alle sammen synes var gode, eller i hvert fald så gode at jeg har lyst til at spille dem igen.

The City bruger en af mine foretrukne mekanismer: Få en håndfuld kort, og få det bedst ud af dem. Selvfølgelig kan man være uheldig, men det gode ved spillet, er at der langt fra kun er en vej til sejr. Et spil jeg kommer til at eje inden sommerferien.

The Resistance føles lidt ligesom Werewolf, bare uden player-elimination, eller Battlestar Galactica, bare uden det lange spil. Et spil som jeg er sikker på finder vej til mine spilsamling inden længe.

Lords of Waterdeep var jeg imponeret over. Tyndt tema, men nogle mekanismer som passer mig fint. Spiltiden er også noget der passer fint ind i vores families spillestil, så igen er det et spil som jeg sagtens kan se lande hos os. Jeg er sikker på at hvis man skifter alle kuberne ud med fint malede figurer af præster, krigere, tyve og magikere, så kommer temaet frem i spillet. Det lægger op til at blive pimpet.

LNoE: TZG var et af de bedste zombie spil jeg har prøvet. Jeg havde læst reglerne, og synes egentligt at de lød overkomplicerede for sådan et spil, men i praksis var de slet ikke så komplicerede. Måske bliver det mere kompliceret når man begynder at spille med Advanced kort, og nogle af den andre scenarier, men næppe for kompliceret. Det er et spil som jeg mest vil spille for stemning og for at havde de sjovt. Jeg vil gerne spille det igen, eller Invasion from Outer Space: The Martian Game, som bruger samme regler, men er dog ikke sikker på at det kommer ind i samlingen.

Geistesblitz var et irriterende spil, hvor jeg hele tiden blev slået af de yngre spillere. Jeg har dog fået at vide at vi manglede en enkelt regel (at man skal aflever et kort/point, hvis man tager den forkerte ting), og jeg er sikker på at det ville have gjort en kæmpe forskel. Jeg spiller det gerne igen, men er sikker på at det kun kommer ind i samlingen, hvis nogen af de andre familiemedlemmer insistere på det.

Crokinole var et fint dexterity-spil, som jeg gerne spiller igen, men jeg er sikker på at det ikke lander i min samling, med mindre nogen da har tænkt sig at smide ders bræt ud, og jeg derfor kan overtage det omkostningsfrit.

Zooloretto Würfelspiel er et OK terningspil, men jeg kan sagtens nøjes med den PnP udgave, som jeg har downloadet fra BGG. Det ender nok med at komme med på ferie, for man har blot brug for 10 terninger og pointskemaet.

Merchants & Marauders synes jeg var et godt spil, omend det var lidt for langt, og tempoet var en smule sløvt. Specielt gik det i stå når man gik i havn, hvor en action pludselig kunne blive til 8 ting der skulle udføres. Eller nå man gik i kamp med et andet skib. Jeg er sikker på at jeg nok skal få prøvet det igen, men det finder ikke vej til min spilsamling.

Sidste nye spil var Zooloretto: Boss og Big Boss, eller rettere udvidelser. Jeg elsker Zooloretto, men er altid i tvivl om hvilke udvidelser jeg skal inkludere. Boss (og Big Boss) har dog brug for at man kan tjene penge for at udnytte den effektivt, og man skal derfor overveje hvad man blander sammen med disse udvidelser for at det fungere.

Af gamle kendinger var jeg specielt glad for igen at få spillet The Awful Green Things from Outer Space, Kahuna, Colosseum og Drum Roll.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Larsine wrote:Geistesblitz var et irriterende spil, hvor jeg hele tiden blev slået af de yngre spillere. Jeg har dog fået at vide at vi manglede en enkelt regel (at man skal aflever et kort/point, hvis man tager den forkerte ting), og jeg er sikker på at det ville have gjort en kæmpe forskel. Jeg spiller det gerne igen, men er sikker på at det kun kommer ind i samlingen, hvis nogen af de andre familiemedlemmer insistere på det.
Ja, det er heller ikke den slags spil jeg normalt køber, men har alligevel fundet ud af at det kan være meget sjovt sent på aftenen på en con (ligesom med kakkerlak-spillene).
Crokinole var et fint dexterity-spil, som jeg gerne spiller igen, men jeg er sikker på at det ikke lander i min samling, med mindre nogen da har tænkt sig at smide ders bræt ud, og jeg derfor kan overtage det omkostningsfrit.
Tja, jeg havde jo egentlig tænkt mig at sælge mit eksemplar for 50 kr.
Men da du jo ikke vil betale for det, så beholder jeg det selv :wink:
Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Mik wrote:
Larsine wrote:Tja, jeg havde jo egentlig tænkt mig at sælge mit eksemplar for 50 kr.
Men da du jo ikke vil betale for det, så beholder jeg det selv :wink:

Årh, når nu du tvinger. For en 50'er tager jeg det gerne... :P :P :D :D
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Månedens højdepunkt var nok gensyn med Steam. Det får jeg slet ikke spillet ofte nok.
Sidst spillet:
Image
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Bostrup »

The Resistance 2
Rex: Final Days of an Empire 2
7 Wonders: Leaders 1
Agricola 1
Amun-Re 1
Battlestar Galactica 1
Battlestar Galactica: Exodus Expansion 1
Blood Bowl: Team Manager - The Card Game 1
Dominant Species 1
Eclipse 1
Endeavor 1
Hawaii 1
High Frontier 1
In the Year of the Dragon 1
Innovation: Echoes of the Past 1
Letters from Whitechapel 1
Mage Knight: Board Game 1
Railways of England and Wales 1

20 spil er ikke specielt bemærkelsesværdigt, men det er heldigvis primært udtryk for at jeg ikke spillede mange småspil så det har nu været en glimrende spilmåned.
Mange gode spil - jeg tror egentlig ikke der er noget på listen jeg ikke er villig til at spille igen. Skal jeg fremhæve et enkelt, kunne det være gensynet med Dominant Species.
Post Reply