Zendo - en klar anbefaling!

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Zendo - en klar anbefaling!

Post by Helle »

Et spil som er en anbefaling værdig er Zendo. Det er simpelthen et fantastisk spil, hvis man er til den lidt tænksomme type af spil, hvor der er en "gåde" der skal løses. Det geniale ved spillet er, at sværhedsgraden let kan justeres efterhånden som spillerne får fornemmelsen af spillet og lærer at finde mulige regler.... At finde mulige regler - hvad skal det nu betyde, har spillet ikke faste regler. Jo, der er ganske få og meget enkle regler, hvilket er endnu et plus for spillet.

En spiller finder en regel, som alle efterfølgende opstillinger skal følge for at være sande - følger de ikke regelen er de falske. Spilleren laver nu to opstillinger af IceHouse pyramider - en som er sand og en som er falsk. De øvrige spillere skal nu finde frem til regelen. Dette gøres ved at spillerne på skift laver opstillinger, som tester deres hypoteser om, hvad regelen er.

Så simpelt er spillet - men hvorfor er det godt? Det er godt, hvis man kan lide at løse gåder, at sammenligne opstillingerne at finde sammenhænge mellem opstillingerne - og naturligvis før de andre spillere.

Som skrevet andet steds på siden, så er min søn begyndt at spille spillet - sikkert lidt tidligt for sin alder, men når pyramiderne er i huset i klare farver, så er det svært at lade være med at stable med dem og lege med dem - og så er det næsten svært ikke at komme til at spille spillet - man kan jo netop heldigvis lave enkle regler: Der skal være en stor pyramide med eller der skal være en blå med (defineret ved noget positivt i modsætning til fraværet af noget eksempelvis). Men klart, når knægten vokser til, så kan det være, at vi langsomt kan begive os over til lidt sværere regler:

Der skal være mindst to pyramider, som har samme størrelse, og den ene skal være blå, men der må ikke være en grøn pyramide med, hvis der er en lille pyramide med, og hvis der er en gul pyramide med, må det samlede antal af pyramider ikke overstige 3 ... Mon en sådan regel nogensinde ville blive gættet?

Jeg har imidlertid ikke oplevet ret mange andre spillere med den samme hang til Zendo som jeg - hvilket naturligvis er komplet uforståeligt :(

Er der nogle, som har prøvet spillet - og som har nogle alvorlige anker mod spillet, så hører jeg det gerne. Samtidig ville jeg gerne høre, hvor svære regler, der spilles med rundt omkring - hvis der er nogle Zendo spillere i nærheden :D
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 189 times
Been thanked: 190 times

Post by Andrea »

Ja, nu fik du i hvert fald gjort mig så nysgerrig, at jeg lige skulle ind på BGG og læse lidt mere om spillet :) Jeg er flere gange stødt på de gennemsigtige figurer og har undret mig over, hvad det egentlig gik ud på, men har først nu fået efterforsket sagen. Ideen er ret god, men jeg er lidt usikker på, hvor mange i min omgangskreds der ville være interesseret i at spille det.

Hvilke typer har du spillet det med indtil videre - og hvordan har reaktionerne været?
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Hej Andrea

Jeg har spillet forskellige af spillene, men har stadig en del til gode at prøve - der findes vist mere end 100 forskellige spil, hvoraf der er en del forskel på kvaliteten. Jeg har spillet med ret almindelige mennesker :D
Kanzler og frouvne har været med - eksempelvis ... Zendo har jeg introduceret til to forskellige sæt /typer af spillere (foruden sønnike) og blev begge steder godt modtaget.

Vi har netop selv købt flere farver, så vi har mulighed for at spille flere af spillene. Lige nu er jeg ret begejstret for Volcano, foruden Zendo, som er helt fantastisk - meget deduktionsagtigt. Har desuden fået prøvet RAMbots men kun som forsøg med en anden spiller - det er lidt i stil med RoboRally. Prøvede desuden også Thin Ice som er et stabelspil - der er en masse småspil, som kan spilles med pyramiderne, men også et par mere solide spil og længere varende spil. Jeg lægger gerne spillebord til hvis du eller andre vil prøve pyramiderne (vi har som sagt lige købt en masse til os selv, så jeg vil meget gerne udforske det mere :D ).

Men spørg endelig hvis du er mere nysgerrig, så skal jeg svare så godt jeg kan :D
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Helle wrote: Jeg har spillet forskellige af spillene, men har stadig en del til gode at prøve - der findes vist mere end 100 forskellige spil, hvoraf der er en del forskel på kvaliteten. Jeg har spillet med ret almindelige mennesker :D
Kanzler og frouvne har været med - eksempelvis ... Zendo har jeg introduceret til to forskellige sæt /typer af spillere (foruden sønnike) og blev begge steder godt modtaget.
All right!
Vi har netop selv købt flere farver, så vi har mulighed for at spille flere af spillene. Lige nu er jeg ret begejstret for Volcano, foruden Zendo, som er helt fantastisk - meget deduktionsagtigt. Har desuden fået prøvet RAMbots men kun som forsøg med en anden spiller - det er lidt i stil med RoboRally. Prøvede desuden også Thin Ice som er et stabelspil - der er en masse småspil, som kan spilles med pyramiderne, men også et par mere solide spil og længere varende spil.
Det, jeg finder ekstra fascinerende ved Zendo, er netop det deduktionsagtige samt længden af spillet. Er mest til spil, der tager min. en halv time :)
Men jeg kan godt lide konceptet med pyramiderne og mulighederne for at lave flere slags spil over de samme elementer.
Jeg lægger gerne spillebord til hvis du eller andre vil prøve pyramiderne (vi har som sagt lige købt en masse til os selv, så jeg vil meget gerne udforske det mere :D ).

Det tilbud kunne jeg godt finde på at takke ja til - jeg sender lige en PM ;)
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Det er netop det deduktionsagtige, der er det fantastiske... Man sidder der og nørder lidt, stirrer sig småblind :shock: og afprøver ideer - og hvis man så lige har en snert af gerne at ville klare sig bedre (underforstået vinde :twisted: ) så skal man jo helst se, om man ikke kan nå at finde det hurtigere end de andre ... det vil sige, at man ikke "bare" skal sidde og vente på sin tur :roll: , men skal bruge tiden til at finde løsningen - om muligt - i mens. Samtidig har det dog den fordel, at man kan gå lidt fra og til undervejs, fordi det hele ligger på bordet. Det lyder vel lidt modstridende, men samlet set, så er jeg nok bare ret begejstret :D

Men jeg forstod ikke helt - er du mest til lange eller korte spil? Zendo er i princippet så langt, man ønsker det - man kan lave en koan eller mange...
Så jeg forstod ikke helt om det lød interessant fordi det var langt eller kort ... :?:

Der er et sæt kort, som de anbefaler i begyndelsen, men dem havde vi ikke fra starten, så vi har bare haft et udprint liggende, som man har kunnet få ideer af. Fordelen ved kortene er, at koanerne, ikke bliver for svære i begyndelsen, men samtidig vil en kender af spillet måske vide, hvilke muligheder kortene giver, og let gennemskue hvilken der er valgt :? Så jeg ved ikke helt om kortene er en fordel - vi har ikke prøvet at spille med dem endnu - da vi lige har fået dem :D
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Helle wrote: Men jeg forstod ikke helt - er du mest til lange eller korte spil? Zendo er i princippet så langt, man ønsker det - man kan lave en koan eller mange...
Så jeg forstod ikke helt om det lød interessant fordi det var langt eller kort ... :?:
Jeg er mest til spil, der var minimum en halv time, og ud fra beskrivelserne af et par af de andre spil på BGG med pyramider, så var der flere af dem, der var ret korte (nu læste jeg så ikke, om det var spil, der egentlig kunne 'forlænges', men..). Zendo var umiddelbart sat til en time - men det er vel lidt løst sat, når man - som du fremhæver - kan gøre spillet så langt, som man selv ønsker det.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Hos når vi har leget med pyramiderne, så spiller vi jo heller ikke spillet i den forstand, så laver vi bare en opgave eksempelvis mens vi spiser, og så gætter de andre på, hvad regelen kan være - endnu en fordel ved spillet - det kan spilles selvom man spiser noget ved siden af :D . Det er nemt lige at lave en udfordring til de andre - men ja, hvis man spiller spillet mere rigtigt, så tager det længere tid, men som jeg husker det, så er der ingen rigtig tidsgrænse, fordi spillet består af mindre opgaver, som spillerne skiftes til at lave. Så når vi har spillet har vi vist bare stoppet, når det passede - måske har vi brugt noget med, at alle skal have været master eller noget i den stil - jeg husker det faktisk ikke, fordi jeg har spillet det ret ureglementeret i den sidste tid...
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Ok!
Helle wrote:... jeg har spillet det ret ureglementeret i den sidste tid...
Hehe! Det er vel også en af grundene til, at spillet (spillene) fænger - at det i højere grad lægger op til, at man leger videre og opfinder sine egne regler/spil?
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Ja, klart, men årsagen er jo også, at jeg har spillet med sønnike på 4 år, så vi har spillet uden Master/Mondo regelen, for at fokusere på, hvad og hvordan det fungerer med reglerne omkring opstillingerne....

Men ja, spilsystemer er på mange måder fascinerende, fordi man har muligheden for at udvikle egne design ...
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 247 times
Been thanked: 2 times

Post by Kanzler »

Min egne erfaringer med Zendo er ganske små, da jeg kun har spillet det en enkelt gang med Helle og Frouvne.
Selvom jeg som udgangspunkt er lidt mere til "Eurogames" som Puerto Rico, Eufrat & Tigris osv, så er det bestemt et spil jeg godt kan anbefale. I Zendo skal man som Helle tidligere har skrevet løse en gåde, som Masteren har lavet. Det, i sig selv, gør spillet temmelig nervepirrende, da man hele tiden er bange for at en af de andre spillere har løst gåden før dig. Samtidig kan hjernen være ved at koge over, indtil man enten lige pludselig gennemskuer løsningen som den første ( dejlig fornemmelse ), eller også bittert må se en anden spille komme dig i forekøbet.

Spillet er et deduktionsspil og har derfor af gode grunde ikke noget tema, hvilket jeg ellers sætter pris på. Men hvis man kan abstrahere fra det, så er det bestemt et fornøjeligt spil. Og så er fordelen/ulempen jo, at man mere eller mindre selv bestemmer spillets længde, da man vel bare stopper efter en gåde er løst. Dette gør at det sagtens også kan bruge det som et filler-game, hvis ikke man vil bruge hele aftenen på Zendo..

En sidste god ting ved Zendo er at det også kan være ganske udfordrende at være Master. Jeg satte i hvert fald en personlig ære i at lave en djævelsk svær gåde, som ikke skulle løses af den første spiller.. Dette var dog desværre ikke altid tilfældet.. :?
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Vil du gerne prøve at spille Zendo?

Man kan godt spille Zendo eller noget der ligner, selvom man ikke har IceHouse pyramiderne. Nedenstående link peger på forskellige variationer af spillet, og der foreslås også, at man kan spille med legoklodser.

http://www.wunderland.com/WTS/Kory/Game ... tions.html

Svært at forestille sig, at man kan spille med legoklodser???? - tag 2'ere, 3'er og 4'ere i farverne rød, blå, grøn og gul (så mange af hver størrelse som man synes - i spillet er der 5, men det er sjældent nok!).... de kan bygges, de kan vende forskellige veje mm .... det kan med lidt fantasi godt lade sig gøre. Skal man introducere nogle andre for det, så skal man måske kopiere en liste med opgave kort og rette den til, så det passer til det, der er muligt med legoklodser.

Her er link til mulige Zendo opgaver for begyndere:
http://www.wunderland.com/WTS/Kory/Game ... nners.html

Her er et link til en liste med forskellige typer / sværhedsgrader af opgaver:
http://wiki.playagaingames.com/tiki-ind ... endo+Rules
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Ja, det er så også en måde at forsøge at nå de 10000 indlæg på - bare lave tomme indlæg :wink:
Nej, jeg forsøger at indsætte et billede, men det VIL IKKE sættes ind! Nogle gange skulle man altså tro, at de her maskiner har deres eget liv.

Helle
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 635 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

Image

Den drillede også lige mig... men her er det!
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Tak.

Hvem kan lave nogle regler, der passer, hvis den opstilling i nederste højre hjørne er sand, men resten falske ...

Andrea her er en lejlighed til at smugtræne.

Helle
Post Reply