En spiller finder en regel, som alle efterfølgende opstillinger skal følge for at være sande - følger de ikke regelen er de falske. Spilleren laver nu to opstillinger af IceHouse pyramider - en som er sand og en som er falsk. De øvrige spillere skal nu finde frem til regelen. Dette gøres ved at spillerne på skift laver opstillinger, som tester deres hypoteser om, hvad regelen er.
Så simpelt er spillet - men hvorfor er det godt? Det er godt, hvis man kan lide at løse gåder, at sammenligne opstillingerne at finde sammenhænge mellem opstillingerne - og naturligvis før de andre spillere.
Som skrevet andet steds på siden, så er min søn begyndt at spille spillet - sikkert lidt tidligt for sin alder, men når pyramiderne er i huset i klare farver, så er det svært at lade være med at stable med dem og lege med dem - og så er det næsten svært ikke at komme til at spille spillet - man kan jo netop heldigvis lave enkle regler: Der skal være en stor pyramide med eller der skal være en blå med (defineret ved noget positivt i modsætning til fraværet af noget eksempelvis). Men klart, når knægten vokser til, så kan det være, at vi langsomt kan begive os over til lidt sværere regler:
Der skal være mindst to pyramider, som har samme størrelse, og den ene skal være blå, men der må ikke være en grøn pyramide med, hvis der er en lille pyramide med, og hvis der er en gul pyramide med, må det samlede antal af pyramider ikke overstige 3 ... Mon en sådan regel nogensinde ville blive gættet?
Jeg har imidlertid ikke oplevet ret mange andre spillere med den samme hang til Zendo som jeg - hvilket naturligvis er komplet uforståeligt

Er der nogle, som har prøvet spillet - og som har nogle alvorlige anker mod spillet, så hører jeg det gerne. Samtidig ville jeg gerne høre, hvor svære regler, der spilles med rundt omkring - hvis der er nogle Zendo spillere i nærheden