Jeg skal straks erkende, at min viden indenfor feltet er mere end sparsom, så jeg hører meget gerne andres tilføjelser og ikke mindst kommentarer til spillene. Min fornemmelse er, at der faktisk kun er to spil, hvor der virkelig er noget at komme efter.
Klassikeren blandt cykelspil er Rob Bontenbals Um Reifenbreite. I Um Reifenbreite skal op til fire spillere forsøge at føre sit cykelhold til sejr i et Tour de France-lignende løb. I spillet er der levnet plads for såvel tilfældigheder som strategiske overvejelser - ja endog mulighed for massestyrt og at snyde... det er jo trods alt en simulering af virkeligheden!

Der verserer en historie om, at den størstedelen af den oprindelige franske udgave af spillet Um Reifenbreite, der havde titlen Demarrage!, gik til grunde under en brand i en lagerbygning, hvorfor denne udgave er et rigtigt samlerobjekt.
Det andet oplagte bud på et cykelspil er John Harringtons Breaking Away. Breaking Away er et spil uden held: hver spiller har et hold med fire cykelryttere, der kører på en bane. I spillet skal fordelen ved at ligge i slipstrømmen og dermed opnå højere hastighed opvejes mod gevinsten ved at ligge i spidsen af feltet, når startlinjen krydses, så man kan opnå sprint-point.
Der findes yderligere mere end en håndfuld spil, der direkte i titlen har Le Tour... dem har jeg dog ingen viden om, så dem skal jeg afholde mig fra at udtale mig om... Men måske nogle andre har viden om nogle af disse?!
Hvis der er nogen, der har viden om et dansk-produceret spil om 6 dages løb, hører jeg også gerne om dette. Jeg har i min barndom i 70'erne spillet et sådant - spillet var formentlig allerede da at betragte som et spil af ældre dato. Det kunne være interessant at stifte bekendtskab med reglerne og sammenligne dem med dagens målestok...