Smallworld - Massacre taktikken?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Seasons
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!

Smallworld - Massacre taktikken?

Post by DraX »

Halløjsa alle sammen.
Kæresten og jeg fik Smallworld hjem i går, og vi satte os ned for at lære regler og tage et spil eller 2. Første spil var sjovt og især lærerigt at prøve. Jeg vandt knebent på 2 personers siden.
Næste spil prøvede vi på 3 personers spillet, og jeg tænkte jeg ville prøve en taktik hvor jeg bare ville "smadre så meget som muligt". Derefter gøre den race inaktiv, hvis det ikke kunne betale sig at rokere rundt. Og derefter ny race og smadre så meget som muligt igen, og gøre dette i de 10 runder. Kæresten startede runden, og hun startede blidt ud med at tage 4 territorier og sætte 2-3 på hvert sted. Jeg tog så min race, og smadrede hendes 4 pladser, og tæskede videre i landskabet så langt jeg kunne... På denne taktik fik jeg 120 point efter 10 rundt, og kæresten fik ca 65-70 point.

Spørgsmål... Er der nogle regler vi har overset? Kan man virkelig bare tonse igennem alt på denne måde uden nogle konsekvenser? Ja man bruger 1 runde på at gøre den inaktiv, men man får jo stadig point for dem som er inaktiv?
Mister man VIRKELIG ingen "brikker" ved at angribe et sted med fx. 3 trolls, hvis man har 7 orcs.? Synes det er mærkeligt, at hun så bare mister sine 3 trolls, og jeg stadig har mine 7 orcs det sted, og så bare tonser videre? :D WTF ?

Ellers rigtig nice spil, men forstår bare ikke man kan det her? Kan man jo stort set bruge uanset hvor mange spillere man spiller med?

Vh DraX
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros

Re: Smallworld - Massacre taktikken?

Post by thomassvan »

Hej DraX.

I det eksempel du giver skal du bruge 5 af dine brikker på at tage hendes område. 2 for området + 1 for hver brik oven på. De brikker må du ikke rykke videre før næste tur så du sidder nu tilbage med 2 brikker til resten af din tur.

Så i virkeligheden kan du ikke komme særlig langt før du må enten gå i decline eller stoppe din tur. Står du så for godt i forsvar til at din kæreste kan gøre noget kan hun jo tage alle sine brikker og starte forfra et andet sted på pladen.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Udover hvad Thomassvan skriver: Hun mister kun 1 af sine 3 Trolls, hvis de står i samme felt. Resten bliver lagt ind i felter med overlevende trolde når du er færdig med din tur.

Men ja, det gælder "blot" om at tampe løs på den førende spiller, som så derefter vil tampe løs den der nu fører osv.
Image
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!

Post by DraX »

Ahhhhh... Så de tropper som man har angrebet med, skal stå stille indtil ens tur er færdig, og derefter rokere rundt... Så giver det hele jo meget mere mening...
Så dvs når man nu STARTER spillet, og skal starte fra kanten, så må man kun indtage det ene territori ? Vente 1 runde, og så derfor indtage 2-3 mere udfra hvor mange der grænser op til det sted ?
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by thomassvan »

Nej du tager dine brikker op i hånden og lægger dem ned på brættet efterhånden. Så du lægger to på et tomt område. 3 på et bjerg osv. Når du ikke har flere i hånden så må du omrokere og så er din tur slut. Men du må ikke angribe videre med dem du allerede har lagt. Så du kan godt tage mange områder på en tur men det bliver ikke til mange områder hvis din kæreste har 2-3 brikker i forsvar.
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!

Post by DraX »

Ahh super super. Så giver spillet mere mening :) Tak for svarene. Kunne heller ikke forstå :D
Vi havde læst det sådan at hele sin hær, skulle indtage første sted, og derefter videre derfra med hele sin hær.
Men det du skriver giver mere mening :)
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by JoelP »

Der er vist nogen, der har spillet for meget Risk :D
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by thomassvan »

DraX wrote:Ahh super super. Så giver spillet mere mening :) Tak for svarene. Kunne heller ikke forstå :D
Vi havde læst det sådan at hele sin hær, skulle indtage første sted, og derefter videre derfra med hele sin hær.
Men det du skriver giver mere mening :)
Så lidt, det er et fantastisk underholdende spil selv om det bare et er winnerbashing spil som Mik skriver :)
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

DraX wrote:Ahhhhh... Så de tropper som man har angrebet med, skal stå stille indtil ens tur er færdig, og derefter rokere rundt... Så giver det hele jo meget mere mening...
Så dvs når man nu STARTER spillet, og skal starte fra kanten, så må man kun indtage det ene territori ? Vente 1 runde, og så derfor indtage 2-3 mere udfra hvor mange der grænser op til det sted ?
Nej det er også forkert:

Eksempel: Du har 10 brikker på hånden:

Indtager det første tomme felt for 2 brikker, 8 brikker tilbage på hånden.
Indtager det næste bjergfelt for 3 brikker, 5 brikker tilbage på hånden.
Indtager din kones felt med 2 trolde og en troldehule, for 5 brikker, ingen brikker tilbage på hånden. Din kone mister 1 trold, og kan i slutningen af din tur sætte sine trolde ind i et felt der allerede indeholder trolde.

Da du ikke har flere brikker på hånden, kan du nu omrokere dine 10 brikker. Husk at der mindste skal være en brik på hvert af dine felter, du kan ikke tømme dine felter frivilligt.

Da det nu er din kones tur, betyder det ikke noget om hun indsætter sine 2 trolde, for hun tager nu alle trolde (undtager 1 på hver felt) op på hånden, og begynder sin angribsrunde.

Og I skal ikke spille 2 personer på 3-spiller brættet, der bliver alt for meget plads. Der er en grund til at det hedder Small World
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!

Post by DraX »

Vil også bruge 2 personer siden til 2 personer. Vi prøvede bare for at prøve spillet da vi lige havde fået det :)

Ang det med at tømme felter frivilligt...
På side 6 står der under Opgive regioner:
Ønsker en spiller at frigøre flere ressourcer, er det muligt at tømme en eller flere regioner - måske endda alle - komplet for tropper (så der ikke er flere tilbage).
De pågældende regioner er så ikke længere under spillerens kontrol og udløser derfor heller ikke sejrsmønter til spilleren. Tømmes en spiller alle sine regioner for tropper, skal reglerne om Første Erobring følges"

Står ordret på den måde. Så det kan man vel godt ?
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by thomassvan »

DraX wrote:Vil også bruge 2 personer siden til 2 personer. Vi prøvede bare for at prøve spillet da vi lige havde fået det :)

Ang det med at tømme felter frivilligt...
På side 6 står der under Opgive regioner:
Ønsker en spiller at frigøre flere ressourcer, er det muligt at tømme en eller flere regioner - måske endda alle - komplet for tropper (så der ikke er flere tilbage).
De pågældende regioner er så ikke længere under spillerens kontrol og udløser derfor heller ikke sejrsmønter til spilleren. Tømmes en spiller alle sine regioner for tropper, skal reglerne om Første Erobring følges"

Står ordret på den måde. Så det kan man vel godt ?
Yes, man skal ikke efterlade brikker på et felt men man mister jo så kontrollen og skal bruge 2 brikker på at generobre området senere. En god strategi mod en modstander som har et stærkt grænseforsvar mod dine tropper, er at tage alle sine brikker op på hånden og angribe på ny ved at komme ind på et andet kantfelt og erobre de felter der muligvis kun er forsvaret med 1 brik.
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!

Post by DraX »

Cool :) Mange tak for det. Nu vil jeg på arbejde :) God weekend til alle :)
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Hvsi du har mod på det, så ligger der en masse spil på http://www.boardgamegeek.com/forum/3880 ... y-by-forum hvor man kan se hvordan et spil skal spilles korrekt. Nogle af de første spil er uden alt for mange udvidelser, men det sidste spil (66) er nok det bedste :-)
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Larsine wrote:Da det nu er din kones tur, betyder det ikke noget om hun indsætter sine 2 trolde, for hun tager nu alle trolde (undtager 1 på hver felt, med mindre hun ønsker at opgive feltet) op på hånden, og begynder sin angribsrunde.
Min fejl, man må godt tømme felterne inden en angrebsrunde, blot ikke i forbindelse med omrokering. Jeg har rettet teksten.
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!

Post by DraX »

Okay :)
En anden ting... Er det kun mig der synes Elverne er super overpowered? De mister ikke en brik når de mister territorier ?
Indtil videre kan jeg kun se Sorc som kan gøre bare lidt imod dem?
Post Reply