Imperial - 11/11-06
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 634 times
- Been thanked: 929 times
Imperial - 11/11-06
Imperial er Mac Mac Gerdts' nye spil, der naturligt nok er blevet sammenlignet med dets succesfulde forgænger Antike. Imperial spilles uden brug af terninger eller kort, så heldmomentet skulle være minimeret. På trods af at Imperial anvender den samme rondel som man så i Antike, lyder det ud fra de første meldinger som om, det stort set også er det eneste lighedspunkt de to spil imellem. Af nogle beskrives Imperial som givende en "18xx-fornemmelse" og af andre som "when Diplomacy meets Antike". Og så kan det jo nok ikke blive meget bedre! 

frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Re: Imperial - 11/11-06
Min begejstring blev ikke mindre efter at have spillet spillet! Andetsteds på forum formulerede jeg mit indtryk således:Frouvne wrote:Imperial er Mac Mac Gerdts' nye spil, der naturligt nok er blevet sammenlignet med dets succesfulde forgænger Antike. Imperial spilles uden brug af terninger eller kort, så heldmomentet skulle være minimeret. På trods af at Imperial anvender den samme rondel som man så i Antike, lyder det ud fra de første meldinger som om, det stort set også er det eneste lighedspunkt de to spil imellem. Af nogle beskrives Imperial som givende en "18xx-fornemmelse" og af andre som "when Diplomacy meets Antike". Og så kan det jo nok ikke blive meget bedre!
Jeg har først for ganske nyligt prøvet Imperial, men det har taget mig med storm. Hvor Antike efterlod mig med en lidt besynderlig smag i munden, har Imperial straks overbevist mig om, at her er noget at komme tilbage til. I Imperial får man de bedste ting fra mange forskellige typer af spil: der er en spekulationsdel, der er en diplomati-del, der er en civilisationsdel... og meget mere. Imperial er et spil, hvor ham der lige med magt har overtaget det land du hidtil har styret, kan fortsætte med at være din bedste allierede på spillebrættet, hvor det til tider vil kunne betale sig slet ikke at have kontrol over nogen statsmagt kan være en fordel, et spil hvor der både kan være mening i at bygge et land op, men også at tømme det for alle dets ressourcer... Jo, der er stof til mange interessante spil i Imperial. Igen er jeg ikke sikker på, at jeg vil spille Imperial om fem år, men jeg er til gengæld sikker på, at jeg vil kunne få nogle fremragende spiloplevelser i flere forskellige sammenhænge. Imperial er et spil, der får mine varmeste anbefalinger!
frouvne, administrator

- MesterLars
- 250+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Ja.MesterLars wrote:Nogen der har et bud på om Imperial ville være sjovt at spille 3 spillere?
Jeg har prøvet det en enkelt gang. Jeg føler der er 2 problemer med det:
1: 3 går op i 6. Ikke i sig selv det helt store problem for verdensfreden. Men det gør at hver spiller har 2 lande og så er det ligesom sådan det er. Det gør det lidt kedeligt i min mening
2: Man er kun 3 spillere der skal lave aftaler osv. Hvilket gør man ikke får en ret dynamisk snak igang.

- MesterLars
- 250+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
... nu har jeg tygget lidt på sammenligningen med Diplomacy. Hvilke træk ved Imperial får folk til at sammenligne det med Diplomacy? Og hvordan fungerer diplomati-delen i spillet? (underforstået - hvor meget vægt har det i spillet)Frouvne wrote:Af nogle beskrives Imperial som givende en "18xx-fornemmelse" og af andre som "when Diplomacy meets Antike". Og så kan det jo nok ikke blive meget bedre!
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
Temaet/emnet og det deraf følgende similære look, vil jeg tro.Andrea wrote:Hvilke træk ved Imperial får folk til at sammenligne det med Diplomacy?
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Nu er spillebrættet op opdelingen i provinser stort set identisk med den i Diplomacy, så sammenligningen er nærliggende. Diplomatidelen har dog langt fra været tilnærmelsesvis lige så udviklet som i Diplomacy i de spil Imperial, hvor jeg har deltaget. For mig er det to store spil men på hver deres præmisser. Skræmmes man lidt af backstabbing-elementet og spilletiden i Diplomacy skal man ikke være bange for at kaste sig over Imperial, hvor ingen af de dele er noget problem.
frouvne, administrator