Efter i aftes at have været igennem tre af Reiner Knizias auktionsspil melder den naturlige tanke sig: Hvor mange af dem må jeg eje. Generelt er de jo af høj kvalitet og der er forskelle de enkelte spil imellem... meeeen det kan jo godt være, at det ikke er nødvendigt at eje dem alle. Listen af auktionsspil af Reiner Knizia er lang. En søgning på Boardgamegeek giver følgende liste:
Amun-Re
High Society
Hollywood Blockbuster
Katzenjammer Blues
Letzte Paradies, das
Medici
Medici vs Strozzi
Merchants of Amsterdam, The
Modern Art
Monopoly - Stock Exchange
Palazzo
Ra
Razzia!
Taj Mahal
Wahlparty
Man kan sikkert argumentere for, at listen burde være endnu længere... men hvilke af disse og dem du eventuelt ville tilføje er de essentielle?
Her var da en gammel tråd, der ikke i første omgang vakte den store interesse! Jeg prøver med mit eget bud. I min samling skal man i hvert tilfælde kunne finde:
Amun-Re Hollywood Blockbuster - men ikke i den version men i stedet som: Fabrik der Träume Taj Mahal
Som en person der har svært ved at begrænse sig, ville jeg også have svært ved ikke at inkludere:
Jeg er også glad for Reiners auktionsspil og har især kastet mig over dem med italiensk islæt.
Medici er et udemærket spil - især ved mange spillere og mekanismen fungerer som sådan rimeligt godt. Der har dog ved adskillige lejligheder været spillere, der har beklaget sig over, at farverne på kortene ikke passer så godt til "pyramiderne" på spillepladen, hvilket gør det sværere at overskue. Disse spillere har efterlyst en farvet kant på hver af pyramiderne, der passer i farven med handelskortene. Det skulle angiveligt gøre spillet nemmere at overskue for nye spillere. Jeg har ikke følt det som nogen stor begrænsning af Medicis spilbarhed, men hvis du læser dette, Reiner, så lav venligst et Medicispil med farver på pyramiderne på spillebrættet, der passer til kortene. Så skal jeg ikke høre på så meget brok, når jeg spiller dette ellers udemærkede spil.
Som en stor fan af gode 2-spillerspil, er jeg faldet pladask for Medici vs. Strozzi, som jo på forunderlig vis er en endnu mere velfungerende klon af Medici (end Medici selv!). Jeg er endnu ikke den lykkelige ejer af dette finurlige lille spil hvis eneste svaghed (efter min mening) er, at man med en bare moderat sans for overblik kan "tælle kort", så man ved hvad der er tilbage til sidst - lidt ærgeligt, da jeg ikke synes det er i spillets ånd.
Jeg håber på snart at få prøvet mange flere af de andre Reinerspil!
Amun-Re er et af mine yndlings(Knizia)spil, og selvom det er meget mere end "blot" et auktionsspil, er auktionselementerne vigtige nok til at jeg synes det (lige) kvalificerer. Ellers er Ra, Modern Art og Taj Mahal alle klassikere i min bog.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights