Fabrik der Träume - 23/11-06

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Fabrik der Träume - 23/11-06

Post by Frouvne »

Fabrik der Träume er for tiden en af mine absolutte favoritter, når det kommer til Reiner Knizias auktionsspil. Der er et større element af tilgivelse i spillet end i så mange andre auktionsspil grundet spillets lukkede økonomi. Skulle en ny eller uerfaren spiller komme til at byde for meget den ene runde, distribueres beløbet ud til alle de øvrige spillere, der derfor formentlig vil byde hinanden lidt højere op de næste gange og dermed returnere en del af beløbet til synderen... Men det betyder naturligvis langt fra, at det er ligegyldigt, hvad man byder... :wink:

Fabrik der Träume
udmærker sig også ved at være et af de Knizia-spil, jeg finder bedst tematiseret. Faktisk så jeg det for nyligt - måske en smule ironisk - kritiseret for, at det var så godt tematiseret, at det tog en del af opmærksomheden væk fra spillet. Det er vist ikke en kritik, den gode Knizia er vant til! :lol:

Fabrik der Träume appellerer bredt og mange vil kunne more sig over at vælge skuespillere og instruktører til klassiske filmtitler... For tiden ser mange af os frem til den kommende genudgivelse af spillet i en amerikansk udgave under titlen Hollywood Blockbuster med en blanding af glæde og frygt for hvilke ændringer det har undergået. Af kontraktmæssige årsager har det ikke været muligt at anvende billeder og navne på de rigtige skuespillere og instruktører i den nye version. Det store spørgsmål er så, om denne tematiske ændring, hvor der er valgt lidt mere pjattede navne, der henviser til de rigtige skuespillere, kan tilføje noget nyt til spillet om det vil virke forstyrrende eller om det bare kommer til at virke som en gedigen genudgivelse af et længe ventet spil?!
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Ved du hvad baggrunden er for at spillet på tysk både er udgivet som Traumfabrik og som Fabrik der Träume? Er spillene identiske bortset fra navnet?
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Jeg har også undret mig over de to navne... når man hører dem omtalt, lyder det som om, navnene anvendes i flæng og jeg har i hvert tilfælde ikke hørt noget, der får mig til at tro, at der er noget, der adskiller udgaverne. Æskerne er jo f.eks. også identiske titlen på nær.
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Yderligere forskning afslører dette:

http://www.boardgamegeek.com/thread/76697
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Åh ja, den CD har jeg da hørt omtalt... men jeg har nu aldrig savnet den... :)
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jeg faldt over den nye udgave på nettet den anden dag og kom til at tænke på, om Hollywood Blockbuster er en værdig genudgivelse, eller om man skal holde sig langt væk fra den?
Post Reply